به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۸۲۳۲
|
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲

خبردنا: در یک اقدام قابل توجه، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا رهبران جمهوری‌خواه مجالس ایالتی را به کاخ سفید دعوت کرد تا از طریق آن‌ها مانع تایید پیروزی جو بایدن در آن ایالت‌ها شود.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، روز پنج‌شنبه دونالد ترامپ دخالت‌های خود را در مسیر پیروزی منتخب مردم آمریکا شتاب بخشید و به این منظور یک قدم فوق‌العاده برداشت و با دعوت از قانون‌گذاران ایالتی مجلس نمایندگان میشیگان به کاخ سفید قصد دارد مانع تاییدیه آرای الکترال بایدن در این ایالت شود.

دیگه پول آب همسایتو نده! تفکیک آپارتمانهای پرمصرف ازکم مصرف

دیگه پول آب همسایتو نده! تفکیک آپارتمانهای پرمصرف ازکم مصرف

برای ترامپ و جمهوری‌خواهان، میشیگان اولویت بیشتری دارد تا بتوانند نتیجه انتخابات را معکوس کنند. ترامپ در شرایطی با رهبران قانون‌گذار جمهوری‌خواه تماس گرفته است که یکی از مقامات مسوول گفته است برای پیروزی بایدن در این ایالت رای داده است. این ایالت تا روز دوشنبه مهلت دارد پیروزی بایدن در این ایالت را تایید کند و ترامپ با سرعت زیاد با رهبران جمهوری‌خواه تماس گرفته است تا مانع تایید نهایی پیروزی بایدن در این ایالت شود.

ترامپ همچنین از دستیاران خود خواسته است در سایر ایالت‌های چرخشی نیز رویکرد مشابهی را در پیش بگیرند و مانع تایید نهایی پیروزی بایدن در این ایالت‌ها شوند. این اقدامات ترامپ و جمهوری‌خواهان در آستانه تاییدیه ایالت‌ها به منظور پیروزی بایدن در انتخابات اخیر شدت گرفته است.

به نظر می‌رسد متحدان ترامپ یک نظریه حقوقی بسیار مشکوک را پیگیری می‌کنند که اگر نتایج انتخابات الکترال در ایالت‌ها تایید نشود، آنگاه قوه مقننه در این ایالت‌ها که در آن‌ها برتری نیز با جمهوری‌خواهان است، مداخله کنند و پیروزی بایدن در این ایالت‌ها را معکوس کنند. ترامپ و تیم حقوقی وی فقط تا ۱۴ دسامبر فرصت دارند از این شگرد استفاده کنند. در این روز همه ایالت‌ها باید تاییدیه پیروزی نامزد مذکور را منتشر کنند. البته برخی ناظران می‌گویند تلاش تیم حقوقی ترامپ آب در هاون کوبیدن است.

جمهوری‌خواهان قصد دارند آرای مردمی را خنثی کنند و پیروزی را از طریق مجلس ایالتی رقم بزنند، اما پیش‌تر این‌گونه اقدامات تیم ترامپ از طریق دادگاه‌ها به شکست انجامیده است، از جمله اینکه روز پنج‌شنبه باخت ترامپ در ایالت‌های جورجیا و آریزونا به‌طور رسمی اعلام شد. حالا با اعلام پیروزی بایدن در جورجیا، فاصله بایدن از رئیس‌جمهور مستقر بیشتر شده است. جورجیا روز پنج‌شنبه گفت پس از بازشماری کامل آرا، مجددا پیروزی بایدن مورد تایید قرار گرفت.

در این راستا روز پنج‌شنبه بایدن که شاهد تلاش‌های ترامپ برای سنگ‌اندازی در مسیر ورودش به کاخ سفید بوده است، از رئیس‌جمهور مستقر به شدت انتقاد کرد و او را یکی از غیرمسوول‌ترین روسای جمهور آمریکا در کل تاریخ این کشور خواند. بایدن در ویلمینگتونِ دله‌ور، پس از برگزاری یک جلسه درخصوص شرایط اقتصادی کشور که با فرماندهان جمهوری‌خواه و دموکرات داشت، گفت: «این پیام وحشتناکی در مورد اینکه ما به‌عنوان یک کشور چه هستیم، می‌فرستد.» بایدن افزود: «درک اینکه این مرد چگونه فکر می‌کند، دشوار است. من مطمئنم که او می‌داند پیروز نشده است و این را هم می‌داند که نمی‌تواند به هر طریقی پیروز شود، پس آن کسی که روز بیستم ژانویه مراسم تحلیف را به جا می‌آورد، من هستم.»

روز پنج‌شنبه میت رامنی، جمهوری‌خواه برجسته اهل یوتا که از منتقدان سرشناس ترامپ هم هست، به بایدن ملحق شد و با انتقاد از اقدامات رئیس‌جمهور فعلی آمریکا برای معکوس کردن آرای الکترال گفت رئیس‌جمهوری قصد دارد علیه اراده مردم اقدام کند و این یک اقدام بسیار زشت از سوی رئیس‌جمهور مستقر است.

مقامات انتخاباتی و کارشناسان حقوقی می‌گویند در واقع هیچ سناریویی وجود ندارد که در آن یک مجلس قانون‌گذاری ایالتی تحت کنترل جمهوری‌خواهان بتواند نتایج یک رای‌گیری صحیح را نادیده بگیرد. برخی از قانون‌گذاران نیز گفته‌اند قصد ندارند در تغییر دادن نتیجه مداخله کنند.

رابین ووس، رئیس مجلس ایالتی ویسکانسین و رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در این مجلس می‌گوید: «طبق اساس‌نامه ما در این فرآیند مشارکت نخواهیم داشت.»

در آریزونا، «راستی بائر» رئیس مجلس ایالتی نمایندگان در نامه‌ای به همکاران خود اشاره کرده است که وی به ترامپ رای داده است، اما این را هم خاطرنشان کرد که از پیش دادگاه‌های این ایالت هیچ‌کدام از ادعا‌های مطروحه دونالد ترامپ را نپذیرفته و مجلس نمایندگان این ایالت نیز قصد ندارد در این فرآیند مداخله کند. او در ایمیلی که به دست سایت خبری «یلو شیت رپیورت» رسیده، گفته است: «من می‌خواهم به سادگی پاسخ دهم، من سوگند یاد کردم که از قانون اساسی ایالات متحده و قانون اساسی و قوانین ایالت آریزونا پاسداری کنم.» بایدن در این ایالت توانست تنها با ۱۱ هزار رای پیروز شود و این ایالت را آبی کند.

تلاش‌های بی‌سابقه ترامپ

در تاریخ نظیر ندارد که یک رئیس‌جمهور تا این حد تقلا کند تا نتیجه یک انتخابات را تغییر دهد. اگرچه سابقه داشته است که رئیس‌جمهور آمریکا با رای مجلس نمایندگان انتخاب شود، اما تلاش‌های تازه رئیس‌جمهور آمریکا برای نپذیرفتن نتیجه انتخابات تازگی دارد. دیوید سنگر روز پنج‌شنبه در نیویورک تایمز نوشت: تلاش رئیس‌جمهور برای جلوگیری از تایید آرای الکترال از سوی ایالت‌ها و تحت فشار قرار دادن قانون‌گذاران برای ابطال آرای الکترال حتی خاطره تلخ انتخابات سال ۱۸۷۶ را هم تحت‌الشعاع قرار داده است.

سنگر ادامه می‌دهد: رئیس‌جمهوری آمریکا تلاش می‌کند نتیجه انتخابات سال ۲۰۲۰ را تغییر دهد که در تاریخ ایالات‌متحده بی‌سابقه است و حتی اقدامات ترامپ بی‌شرمانه‌تر از اقدامات سیاسی کاخ سفید در زمان روتر فورد بی. هایس است که توسط کنگره برای ریاست جمهوری انتخاب شد.

شانس ترامپ برای پیروزی بسیار بعید یا غیرممکن است و این درماندگی از سوی تیم ترامپ پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات سال ۲۰۲۰ بیشتر شده است. بایدن شش میلیون رای مردمی بیشتر هم نسبت به دونالد ترامپ به دست آورده است و حاشیه امنیت خود را هم در آرای الکترال بالا برده است. با این حال ترامپ سعی دارد چراغ هشدار را به ویژه در کارزار انتخاباتی بایدن روشن نگه دارد. بایدن هم گفته است ترامپ به خوبی واقف است در انتخابات پیروز نشده است.

ترامپ هم تنها چند هفته فرصت دارد تا بتواند خود را از این باتلاق نجات دهد. این در حالی است که بیشتر ایالت‌های مدنظر ترامپ قصد دارند آرای الکترال را در آغازین روز‌های هفته آینده تایید کنند. تا روز ۱۴ دسامبر نیز آرا به تایید نهایی خواهد رسید و کنگره نیز در روز ششم ژانویه کار خود را آغاز خواهد کرد.

سنگر می‌نویسد: حتی اگر ترامپ بتواند آرای الکترال را تغییر دهد، اما روش‌های محافظت دیگری هم وجود دارد که افراد مستقر در قدرت می‌توانند آن را انجام دهند و به راحتی در برابر خواست ترامپ تسلیم نشوند.

اولین مسیر برای تلاش‌های ترامپ میشیگان است که ترامپ قصد دارد با رایزنی با قانون‌گذاران آن ایالت آرای الکترال بایدن را باطل کند. این در حالی است که اختلاف پیروزی بایدن در این ایالت با ترامپ افزون بر ۱۵۷ هزار رای است. ترامپ امیدوار است میهمانان کاخ سفید را متقاعد کند که آرای بایدن را معکوس کنند. اما «مایک شرکی»، رهبر جمهوری‌خواهان در سنای میشیگان می‌گوید: «محال است چنین چیزی رخ دهد.» افزون بر این گرچن ویتمر، فرماندار دموکرات میشیگان می‌تواند بر اساس رای‌گیری‌ها در انتخابات تلاش‌های حامیان ترامپ را با این استدلال که رویه‌های مناسب قانونی در نظر گرفته نشده است، چالش مهمی برای طرفداران ترامپ ایجاد کند.

این اقدام از سوی فرماندار دموکرات می‌تواند یک سردرگمی کافی برای طرفداران ترامپ در مجلس و سنای ایالتی ایجاد کند که تاکنون آمریکا در تاریخ مدرن با آن روبه رو نبوده است. قانون فدرالی مربوط به سال ۱۸۸۷ که در واکنش به انتخابات هایس تصویب شد، چارچوبی را برای نحوه انجام این کار ارائه می‌دهد، اما جزئیات خاصی را بیان نمی‌کند.

ادوارد بی. فولی، کارشناس قانون اساسی و قانون انتخابات در دانشگاه ایالتی اوهایو می‌گوید این قانون فقط کنگره را ملزم می‌سازد که تنها اعتبار آرای ارسالی را مورد بررسی قرار دهد.

با این حال میشیگان حتی اگر رایش تغییر یابد برای پیروزی ترامپ کفایت نمی‌کند. ترامپ به آرای آریزونا و جورجیا نیز نیاز دارد که از قضا در سال ۲۰۱۶ نیز به ترامپ رای داده‌اند. همچنین مجالس ایالتی نیز در این دو ایالت در اختیار اکثریت جمهوری‌خواه قرار دارد. با این حال داگ دوسی، فرماندار آریزونا پس از اینکه شکایات ترامپ مورد پذیرش دادگاه‌های ایالتی قرار نگرفت، گفت نتیجه انتخابات را می‌پذیرد. در شمارش آرا در این ایالت مجددا پیروزی پس از بایدن مورد تایید قرار گرفت.

ترامپ در حالی در این چند روز تلاش‌های خود را بیشتر کرده است که باید ۶۱ روز دیگر کاخ سفید را ترک کند، مگر اینکه بتواند در یک عملیات غیرممکن، رای‌های الکترال ایالت‌های چرخشی و میادین نبرد را به سود خود تغییر دهد.

نام:
ایمیل:
* نظر: