به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۸۲۴۱
|
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴

خبردنا: بعد از نامه جنجالی دکتر رضا ملک‌زاده به وزیر بهداشت، استعفا و انتقاد شدیدش از سخنان وزیر بهداشت، حالا عباس عبدی روزنامه نگار و فعال سیاسی به سعید نمکی وزیر بهداشت پیشنها داده که بهتر است استعفا دهد. 

عبدی در این باره نوشته است: "با توجه به اظهارات ناصواب اخیر وزیر بهداشت و سپس نامه صریح معاونت تحقیقات و فنآوری این وزارتخانه و استعفای وی و یکی دیگر از مقامات این وزارتخانه و اتهامات مدیریتی سنگینی که در این نامه به وزیر وارد شده است و نیز نامه‌هایی که انجمن‌های علمی پزشکی در نقد اظهارات و سیاست‌های آقای وزیر نوشته‌اند؛ قطعا تداوم این مدیریت در شرایط کرونایی به سود کشور و مردم نیست و باید مدیریت این وزارتخانه متحول گردد به نحوی که مورد حمایت افکار عمومی و جامعه پزشکی شود. چه بهتر که خودشان استعفا دهند.»

 

"گرانترین" خانه کامرانیه را در "اینپین" بیابید «+قیمت»

روز پنج شنبه وزیر بهداشت در یک همایش در اصفهان به تندی از تحقیقات درباره کرونا در کشور انتقاد کرد. به گفته نمکی هیچ یک از پیش بینی‌های تحقیقاتی درباره کرونا درست از آب درنیامده است. 

او گفت: "در مورد کووید۱۹، یک مدل به بنده بدهید که پیش بینی ها درست بوده باشد. حتی یکی از پیش بینی ها هم درست نبوده است. کدام ریاضی دان می تواند برای نظام سلامتی مدل سازی کند که مولفه های موثر بر آن با ۵ درصد تغییر، جابجا می شوند؟"

وزیر بهداشت افزود: «نامه بنده به دکتر ملک زاده در روزهای اول شیوع کرونا در کشور را مشاهده کنید که ۱۰ آیتم تعیین شده، اما یکی از آنها تاکنون جواب نداده است. کدام وزیر کم خرد با چنین یافته های شکسته ای می تواند بخش سلامت کشور را اداره کند؟»

پس از این اظهارات رضا ملک‌زاده معاون تحقیقاتی وزارت بهداشت از سمت خود استعفا کرد و نامه‌ای تند در رد اظهارات وزیر  منتشر نمود. همچنین علی نوبخت حقیقی، (برادر محمدباقر نوبخت، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه) نیز از پست تازه خود یعنی "نایب‌رییس و دبیر شورای مشورتی بیماری کرونا" استعفا داد. 

در عین حال مجامع پزشکی همچون انجمن‌های علمی پزشکی نیز از سخنان وزیر بهداشت در اصفهان انتقاد کردند. 

نامه استعفای ملک‌زاده دارای نکات مهم و فراوانی است که به نظر می رسد وزیر بهداشت باید به آنها پاسخگو باشد. نکاتی که نشان دهنده انحراف وزارت بهداشت در کنترل اپیدمی است. این نامه ادعای چند روز اخیر وزیر درباره اینکه به زودی "واکسن کرونای ایرانی معرکه به پا می کند" و همچنین "داروهای سنتی و گیاهی کرونا" که توسط وزارت بهداشت زیر تائید شده‌اند مورد نقد قرار گرفته‌اند.

در وزارت بهداشت چه خبر است؟؛ پیشنهاد استعفا به سعید نمکیرضا ملک‌زاده معاون مستعفی وزیر بهداشت از اعضای ارشد حزب کارگزاران است

واکنش‌ها؛ در وزارت بهداشت چه خبر است؟

اتفاقات رخ داده با واکنشی از سوی وزارت بهداشت و شخص وزیر روبه‌رو نشده فقط کیانوش جهانپور مدیر اطلاع رسانی وزارت بهداشت در توئیتی از معرفی داروهای گیاهی کرونا دفاع کرده است.

او نوشته است: «نوآوری، علم و فناوری، طب سنتی و مکمل، سلامت، مقابله مبتنی بر شواهد با كرونا، جملگی میان دولبه مقراض افراط و تفریط، نفی و انکار، خصلت ها و منیت ها گرفتار است، اما بر سبیل اعتدال می مانیم و به یکسو کشانده نخواهیم شد، در طریقت ما کافریست رنجیدن!»

اتفاقات اخیر در وزارت بهداشت بازتاب گسترده‌ای داشته و سوال مهم و اصلی این است که در وزارت بهداشت چه خبر است؟ 

برخی می‌گویند سخنان وزیر درست بوده و استعفاهای رخ داده مثبت است.

 سید موید علویان استاد بازنشسته دانشگاه و دانشمند برتر منتخب فرهنگستان علوم پزشکی ایران در نامه‌ای به وزیر بهداشت، از این اتفاق به عنوان «تغییرات مثبت ایجاد شده» یاد کرد و با بیان اینکه حوزه پژوهش تا به حال نتوانسته راهنمای دقیقی باشد، از سعید نمکی خواست فرصت را غنیمت شمرده و ضمن توجه به یک دست کردن تیم وزارتخانه در پیگیری برنامه‌ها، به جای پاسخ دادن به ادعاهای واهی مطروحه، نسبت به تشکیل " کمیته عالی" بررسی عملکرد معاونت محترم تحقیقات و فناوری، جهت گیری تحقیقات علوم پزشکی و توزیع بودجه های پژوهشی در مراکز کشور و عدم توجه به الگوهای اخلاق در پژوهش، اقدام کند.

اما برخی دیگر از حسن روحانی رییس جمهور خواستند نمکی را بر کنار کند. عبدالله رمضان زاده فعال سیاسی اصلاح طلب دکتر ظفرقندی را برای وزارت بهداشت پیشنهاد کرده است.

در وزارت بهداشت چه خبر است؟؛ پیشنهاد استعفا به سعید نمکیتوئیت سخنگوی دولت اصلاحات و در خواست برکناری وزیر بهداشت

محمد نوری روزنامه‌نگار در این باره نوشته است: "نامه ملک زاده را باید زنگ هشدار جدی نسبت به انحراف خطرناک در عرصه سلامت و درمان کشور قلمداد کرد آن هم در برهه ای که حیات میلیونها ایرانی به تصمیمات وزارت بهداشت و‌ وزیر گره خورده ملک‌زاده از زمره کسانی است که از دولت سازندگی در جایگاه سیاستگذاری بهداشت و درمان قرار داشته."

او افرود: "نامه ملک زاده یک نشانی روشن به شهروندان حیران از رقم مرگ ومیر کرونا در ایران میدهد که، وزارتخانه‌ متولی مدیریت بحران کرونا خود دست به گریبان بحرانی عمیق بنام شعارزدگی و‌ پوپولیسم است در حدی که حتی موضوع مهم تولید واکسن کرونا را نیز دستمایه تبلیغات و فریب افکار عمومی قرارداده."

به عقیده او "سوال بزرگ در پس نامه ملک زاده این است که چگونه ارکان دولت وحکومت این چرخه مدیریت غیرعقلانی در وزارت بهداشت را همراهی میکنند."

اما برخی دیگر می گوید ملک‌زاده "فرار به جلو" کرده است. 

کاربری در این باره نوشته است: "شان استادی و مرتبه علمی دکتر ملک زاده محفوظ، ولی این سبک استعفا، بدون پاسخگویی به مسائل مطرح شده، شائبه فرار به جلو رو ایجاد میکنه. البته وزیر بهداشت هم باید به بعضی موارد پاسخ بده. مگه ممکنه در شش ماه گذشته یک بار هم جلسه شورای معاونین رو تشکیل نداده باشن؟!"

فرد دیگر هم گفته که "استعفا نبود، رد گم کنی و فرار بود! ملک زاده بهتر بود درباره موش آزمایشگاهی شدن مردم ایران توضیح می‌داد و بعد از طب سنتی میگفت! حالا وقتش است نسبت به کارنامه عملکردشان و آزمایش دارو ها روی مردم ایران پاسخگو باشند!"

بازار تئوری‌های توطئه هم داغ است، مثلا کاربری نوشته است "به گمان من متاسفانه استعفاهای اخیر در وزارت بهداشت نگران کننده ست از این حیث که آن پشت خبرها از واقعیت هایی که کتمان می شوند فاجعه آمیز است احتمالا و..."

در این بین انتقاد از محمد باقر نوبخت هم جالب توجه است. دلیل آن هم روشن است، قاضی زاده هاشمی وزیر پیشین بهداشت و درمان به خاطر اختلاف دیدگاه شدید با نوبخت از پست خود استعفا کرد و به جای او سعید نمکی که زمانی معاون نوبخت بود جایگرین او شد، بسیاری معتقد بودند نمکی گزینه نوبخت است. 

کاربری در این باره نوشته است: «ولی بگذارید بگم که ریشه بسیاری از اتفاقات این دو سال و نیم گذشته در وزارت بهداشت کسی نیست جز مرد همیشه خندان کابینه، جناب آقای محمدباقر نوبخت!»

نام:
ایمیل:
* نظر: