به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۸۲۹۱
|
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱

خبردنا: محمود احمدی‌نژاد عضو مجمع تشخیص مصلحت‌نظام و رییس جمهور پیشین اخیرا به تئوری‌پردازی درباره بیماری کووید19و ویروس کرونا روی آورده است. حرف‌ها احمدی‌نژاد در این‌باره تازگی ندارد، اما به نوعی به "تئوری‌های توطئه" درباره ویروس کرونا دامن می‌زند. او معتقد است ویروس کرونا "ساختگی" است.


به گزارش فرارو، رییس دولت‌های نهم و دهم اخیرا در دو گفت‌و‌گوی جداگانه به مسئله کرونا و ریشه‌های آن و همچنین مدیریت آن پرداخته است. او ابتدا با سردبیر سایت ایندیپندنت فارسی، گفت‌وگویی انجام داد و سپس در مصاحبه‌ای مفصل‌تر با علی اکبر جوانفکر مشاور خود دیدگاهش را کامل‌تر توضیح داد.
آلمانی بخون و به آلمان مهاجرت کن / گواهینامه وزارت علوم

آلمانی بخون و به آلمان مهاجرت کن / گواهینامه وزارت علوم

آلمانی بخون و به آلمان مهاجرت کن / گواهینامه وزارت علوم

آلمانی بخون و به آلمان مهاجرت کن / گواهینامه وزارت علوم

 
نگاه احمدی‌نژاد در این گفتگوهاکاملا در راستای رویکرد‌ها و نگاه همیشگی اوست، نگاهی که برپایه "تئوری توطئه".

رییس دولت دهم ابتدا به سایت ایندیپندنت گفت: "کرونا یک ویروس آزمایشگاهی است، ساخته شده و عمدا منتشر شده است با اهداف سیاسی. به عقیده او " کسانی که دنیا را در صد سال اخیر مدیریت کردند، به این نتیجه رسیده‌اند که ساز و کارهایشان دیگر پاسخ نمی‌دهد، باید تغییرات اساسی بوجود بیاورند و انتشار کرونا، یکی از اهدافش پوشش دادن و تغییرات است."

او از دولت ایران انتقاد کرد که در مدیریت بحران کرونا از "سازمان بهداشت جهانی تبعیت می‌کند". احمدی‌نژاد گفت: «ما دانشمندان و متخصصینی داریم که هم بسرعت می‌توانند دارویش را تهیه بکنند و هم پروتکل‌های بهداشتی خیلی ساده‌ای را در اختیار مردم و سازمان‌ها قرار بدهند که با رعایت آن‌ها بتوانیم از آن پیشگیری بکنیم.»

رییس جمهوری پیشین کشورمان در گفت‌وگوی دوم با علی اکبر جوانفکر دیدگاهش را به شکل مفصل‌تری توضیح داد. البته کلیت حرف همان بود.

او معتقد است در جهان و ایران به جای مدیریت بحران کرونا مدام در حال "ترساندن" مردم‌اند. احمدی نژاد گفت: «ایجاد وحشت، در راستای اهداف جهانی است. وحشت باعث افزایش تلفات می‌شود، زیرا قدرت ایمنی انسان را به شدت کاهش می‌دهد و ما افراد زیادی داریم که تا به آن‌ها گفتند کرونا داری، سکته کرده‌اند و متأسفانه در ایران هم، یک عده‌ای که بعضی از آن‌ها هم جزء مقامات هستند، دارند وحشت را به مردم پمپاژ می‌کنند، یعنی همین سیاست‌های جهانی را اینجا هم دارند دنبال می‌کنند، بدون اینکه راه حلی جلوی پای مردم بگذارند و به آن‌ها امید بدهند و یار مردم باشند، برای اینکه بالأخره مردم این پروژه و این موضوع را مدیریت کنند.»

او در مورد مدیریت بحران در داخل کشور ادعای دیگری هم مطرح می‌کند و با اشاره به وضعیت خراب اقتصادی کشور به نوعی می‌گوید با ایجاد "وحشت" می‌خواهند "اعتراض" مردم را کنترل کنند. احمدی‌نژاد گفت: «داخل هم خیالشان راحت است و می‌گویند دیگر اعتراضی نیست و حرفی وجود ندارد، زیرا اولویت اول برای مردم زنده‌ماندن، شده است.» او دولت را متهم به "یک ماه پنهانکاری" در زمینه ورود ویروس به کشور کرده است.

او همچنین مدعی "آزمایش برخی دارو‌های وارداتی بر روی ۳ هزار نفر از مبتلایان به کرونا در کشور" و فروش اطلاعات مبتلایان به کرونا به کشور‌های خارجی شده است.

احمدی نژاد می‌گوید محققان ایرانی می‌توانند پروتکل‌های مشخصی برای مبارزه با کرونا ارائه دهند و حتی داروی آن را تولید کنند، اما این اراده در میان مسئولان کشور وجود ندارد.

اهمیت سخنان احمدی‌نژاد در این است که او در کمتر از یک سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری، گزینه‌ای جدی برای حضور در این انتخابات به حساب می‌آید. هر چند احمدی‌نژاد تاکنون تائید نکرده که در انتخابات نامزد می‌شود اما آن را رد هم نکرده است. البته برخی ناظران معتقدند ردصلاحیت او مانند چهار سال پیش توسط شورای نگهبان قطعی است.

تئوری‌های توطئه درباره کرونا؛ احمدی‌نژاد چه می‌گوید؟دونالد ترامپ ویروس کرونا را "ویروس چینی" می‌خواند

جدال آمریکا و چین

ادعا‌های احمدی‌نژاد درباره کرونا پیشتر در ایران و دیگر نقاط جهان نیز مطرح شده است. البته او هیچ کشوری را به طور مشخص متهم به تولید ویروس نکرده است، اما پیش از ایده‌های احمدی‌نژاد جدال سنگینی میان آمریکا و چین در این باره وجود داشت.

ازهمان اوایل شیوع بیماری کرونا در نقاط کشور‌های مختلف برداشت‌های گوناگونی درباره آن وجود داشت. با وجود اینکه تحقیقات نشان می‌داد ظهور و بروز این ویروس در فرآیندی طبیعی و اتفاقی رخ داده است، اما سیاستمداران چهره‌ها و حتی رسانه‌های زیادی بودند که حرف از "ساختگی" بودن این ویروس می‌زدند.

در آمریکا تاکر کارلسون، مجری برنامه در پربیننده‌ترین ساعت پخش برنامه از تلویزیون فاکس‌نیوز از مطالعاتی نام برد که احتمال "گریز تصادفی (ویروس کرونا) از آزمایشگاهی در ووهان" را مطرح کرده بود.

تام کاتن، و تد کروز، سناتور‌های جمهوریخواه هر دو اظهارات مشابهی کردند.

این دیدگاه از سوی برخی پژوهشگران چینی نیز مطرح شده بود. آن‌ها معتقد بودند که ممکن است منشا ویروس کرونا آزمایشگاهی در ووهان چین باشد. البته این پژوهشگران بعد‌ها ادعای خود را پس گرفتند.

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا نیز در اظهارات خود همیشه از کرونا با عنوان "ویروس چینی" یاد می‌کند. دولت آمریکا در ماه‌های اول شیوع کرونا با دولت چین وارد بگومگوی سیاسی و دیپلماتیک درباره منشا ویروس شد.

این بگومگو‌ها از آن جا آغاز شد که ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین بارها این ایده را که ممکن است منشاء ویروس کرونا آمریکا باشد، مطرح کرد. برخی در چین مدعی بودند که سربازان آمریکایی ویروس را در ووهان منتشر کردند.

البته برای این ادعا هیچ سندی ارائه نشد و پس از مدتی نیز دیگر از سوی مقامات چینی مطرح نشد.

تئوری‌های توطئه درباره کرونا؛ احمدی‌نژاد چه می‌گوید؟آیت‌الله تبریزیان از طبیبان سنتی است که مدعی درمان کروناست

طبیبان سنتی

در ایران هم از همان ابتدای اعلام ورود کرونا به کشور تئوری‌های توطئه به صورت جدی مطرح شدند. ابتدا طبیبان سنتی این ویروس را توطئه‌ای برای فروش دارو و واکسن ارزیابی کردند. برخی از آن‌ها حتی ادعا کردند که دارو‌هایی دارند که به راحتی این بیماری را درمان می‌کند. ادرار شتر، روغن بنفشه، نیش زنبور و داروی امام کاظم مدت‌ها نقل محافل بود.

یکی از این طبیبان سنتی حسین روازاده است. از جمله دیدگاه‌های روازده می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • کرونا سلاح بیولوژیک در ادامه فشار حداکثری علیه ایران است.
  • بزرگ نمایی و سیاه نمایی بی‌سابقه‌ای از خطرات آن برای محاصره ایران شده است.
  • کرونا از طریق یک تاجر عربستانی و زن چینی اش وارد ایران شده است.

در ایران جدال سنگینی میان طبیبان سنتی و پزشکان بر سر نحوه درمان کرونا به وجود آمد. جدالی که همچنان هم ادامه دارد. وزارت بهداشت تا ماه‌ها فعالیت‌های پزشکان سنتی و نسخه‌های آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناخت. اما این طیف قدرت و نفوذ بالایی دارند، حتی برخی می‌گویند گروه‌های را با خود همراه کرده‌اند. نهایتا آن‌ها توانستند تائیدیه وزارت بهداشت را برای چند داروی خود بگیرند.

تائیدیه‌ای که البته انتقادات زیادی از سوی کارشناسان و جامعه پزشکی و درمانی کشور به دنبال داشته است تا جاییکه رضا ملک‌زاده معاون پیشین تحقیقاتی وزارت بهداشت این مجوز‌ها را غیر علمی دانست و زیر سوال برد. از طرف دیگر نظام پزشکی نیز از وزارت بهداشت خواست مستندات تائید این دارو‌ها را اعلام کند.

به هر ترتیب جدال طبیبان سنتی و پزشکان همچنان ادامه دارد. با وجود اینکه پزشکان در میانه میدان مبارزه با کرونا قرار دارند، اما بازار دارو‌های طبیبان سنتی هم گرم است.

رسول جعفریان پژوهشگر حوزه اندیشه و تاریخ درباره جدال‌های طبیبان سنتی و پزشکی مدرن معتقد است: "مجادلات موجود برسر طب سنتی، از نوع منازعات قرون میانه‌ای در علم جدید وسنتی است. قرنهاست این قبیل منازعات در عالم علم، معنا ندارد. مداخله دولت‌ها وگروه‌های فشار در کار علم بی معناست. علم باید استقلال داشته و لباس دین یا فلسفه برای آن دوخته نشود. این موضع، بیش از علم، دفاع از دین است."

تئوری‌های توطئه درباره کرونا؛ احمدی‌نژاد چه می‌گوید؟علی‌اکبر رائفی‌پور که دیدگاه‌های بحث برانگیزی درباره کرونا دارد چندی پیش در جشنی استادیومی در مشهد شرکت کرد که انتقادات زیادی برانگیخت

اصولگرایان

طیف دیگری که در ایران درباره کرونا تئوری توطئه را مطرح می‌کردند، اصولگرایان، غرب ستیزان و مخالفان سرسخت آمریکا بودند. البته این دسته حالا دیگر کمتر در این باره سخن می‌گویند.

در همان روز‌های اول اعلام ورود بیماری به ایران علی اکبر رائفی‌پور مدعی شد آمریکایی‌ها و پاسور‌های داخلی‌شان برای کمرنگ کردن حضور مردم در انتخابات مجلس ورود این ویروس را به کشور اعلام کردند.

چندی بعد در فروردین ماه و همزمان با جدال دیپلماتیک آمریکا و چین بر سر منشا کرونا، سایت اصولگرای مشرق نوشت: «روز به روز اسناد و شواهد بیشتری درباره واقعیت‌های پشت پرده ویروس کرونا افشا می‌شود. این شواهد نشان می‌دهند کرونا یک «ویروس آمریکایی» و چه بسا سلاح بیولوژیک آمریکاست که به طور خاص برای هدف قرار دادن انسان‌ها با حداکثر نرخ شیوع و مرگ باری طراحی شده است.»

در همان فروردین حجت الاسلام احمد خاتمی، امام جمعه تهران گفت: "این‌ها {آمریکا} این ویروس را چه بسا برای مقابله با چین در عرصه اقتصادی و ایران در عرصه سیاسی تولید کرده بودند، بعد از دست شان در رفت و بلای جان ایشان شد."

برخی نمایندگان مجلس و سیاستمداران اصولگرا نیز ادعا‌های مشابهی مطرح کردند. البته این تئوری‌ها حالا تقریبا فراموش شده و در عرصه عمومی توسط سیاستمداران کمتر مطرح می‌شود، اما به نظر می‌رسد همچنان نفوذ و مقبولیت زیادی در طیف اصولگرا دارد.

این موضوع زمانی خود را آشکار می‌کند که در جریان تقابل طب سنتی و علم پزشکی، اصولگرایان آشکارا هوای طب سنتی را دارند و آن را به عنوان طب ایرانی معرفی می‌کنند و می‌خواهند در این اوضاع طبیبان سنتی هم عرصه‌ای برای ابراز وجود داشته باشند.

صادق زیباکلام استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است: «برای برخی از مدافعین طب سنتی، موضوع بیش از آنکه طبابت باشد، ایدئولوژی است. طب سنتی ابزاری شده در جهت غرب ستیزی. رویارویی با طب پاستور، دانش داروسازی غرب و نهایتا ادامه همان داستان بغض و کینه‌های کهنه تاریخی مرحوم احمدفردید، جلال آل احمد، دکتر علی شریعتی و.. به فرهنگ و تمدن غرب.»

نام:
ایمیل:
* نظر: