به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۸۳۰۹
|
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۱
پروازی بودن مدیران ارشد استانداری و برخی دیگر از مدیران حتی در حوزه شهرستانی، سبب شده تا این گروه از مدیران برای تعطیلات آخر هفته و ... برنامه‌ریزی‌های خاصی داشته و به عنوان دیدار با مسئولین ملی و ... در خدمت خانواده خود در خارج از حوزه اداری شغلی خود باشند.

خبردنا - دکتر اسلام ذوالقدرپور؛ آیا وزارت کشور با چنین فرآیند مدیریتی در کهگیلویه و بویراحمد، سعی در بدنام کردن دولت دوازهم و نظام جمهوری اسلامی دارد؟

اداره امور عمومی به عنوان یک فرآیند علمی و مدون در بسیاری از کشور‌ها به عنوان بخشی از علم سیاستگذاری عمومی مورد توجه و عمل مسئولین قرار می‌گیرد. در این فرآیند که بیشتر با همان عنوان سیاستگذاری یاد می‌شود، سیاستگذاران برای هر تغییر و اصلاح کوچک در روند امور عمومی به دقت برنامه‌ریزی نموده و آینده‌نگری دارند تا این تغییر یا اصلاح هرچند کوچک سبب اختلال در اداره امور و شکست سیاستگذاری نگردد.

در ایران و به‌خصوص استان کهگیلویه و بویراحمد به سیاستگذاری عمومی سامانمند و فرآیند اداره امور عمومی بر مبنای علمی توجه چندانی نمی‌شود و مسئولین ارشد استانی بیشتر بر اساس امیال سیاسی خود به اداره امور می‌پردازند!

استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یک استان کم برخوردار یا عقب نگه داشته شده طی چند سال اخیر با حاشیه‌ها و چالش‌های عمده و عجیبی در مجموعه وزارت کشور در استان به‌خصوص استانداری مواجه بوده است. تغییر استانداری و انتصاب استاندار و مدیرانی ناتوان و سرگردان که نمونه بارز آن استاندار سابق بودند که با یک حاشیه اخلاقی سبب بدنامی استان کهگیلویه بویراحمد در سطح ملی شدند، سبب رکود و پسرفت اقتصادی و سیاسی استان شده است.

استاندار کنونی جناب آقای کلانتری نیز طی یک سال اخیر نشان داده‌اند که علاوه بر ناتوانی در اداره امور استان، خود یکی از علل اصلی نابسامانی وضعیت کنونی استان نیز هستند.

به نظر می‌آید وزارت کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد در باتلاقی از حاشیه، چالش، مدیران ناتوان و ناکارآمد گرفتار شده و سرگردانی این مجموعه موجب نارضایتی و ناخشنودی شدید شهروندان از دولت دوازهم و حتی نظام جمهوری اسلامی نیز گردیده است.

آیا وزارت کشور با چنین فرآیند مدیریتی در کهگیلویه و بویراحمد، سعی در بدنام کردن دولت دوازهم و نظام جمهوری اسلامی دارد؟

چه فرد یا افرادی مدیریت پشت‌پرده استان کهگیلویه و بویراحمد را در دست دارند و هدف‌شان از افزایش نارضایتی، ناخشنودی و بیزاری شهروندان از دولت و نظام چسیت؟

برخی جلوه‌های نابسامانی امور در کهگیلویه و بویراحمد به‌ویژه ناتوانی و سرگردانی استانداری این استان را می‌توان چنین مورد بررسی قرار داد:

یکم- استاندار و مدیران پروازی: یکی از جلوه‌های همیشگی نابسامانی امور مجموعه وزارت کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد را باید پروازی بودن مدیران ارشد این مجموعه دانست که بخش عمده وقت و فکر خود را به نگرانی‌های دوری خانواده از محل کار خود اختصاص می‌دهند.

پروازی بودن مدیران ارشد استانداری و برخی دیگر از مدیران حتی در حوزه شهرستانی، سبب شده تا این گروه از مدیران برای تعطیلات آخر هفته و ... برنامه‌ریزی‌های خاصی داشته و به عنوان دیدار با مسئولین ملی و ... در خدمت خانواده خود در خارج از حوزه اداری شغلی خود باشند.

هر چند خانواده محترم استاندار کنونی نسبت به برخی استانداران قبلی، وقت بیشتری را در استان کهگیلویه و بویراحمد و در کنار جناب آقای کلانتری بوده‌اند، اما بدون تردید دغدغه دوری خانواده همواره یکی از اولویت‌های ذهن استاندار و سایر مدیران پروازی می‌باشد.

این روند پروازی بودن مدیران ارشد استانی و شهرستانی کهگیلویه و بویراحمد، سبب شده تا برنامه‌ریزی آنان برای همراهی و حضور در کنار خانواده به دغدغه اصلی آنان تبدیل شده و اداره امور عمومی و خدمت به شهروندان در اولویت آنان نباشد.

دوم- استعفای معاون هماهنگی امور عمرانی استان و سرگردانی امور عمرانی: استان کهگیلویه و بویراحمد در شرایطی که نیاز به تقویت و پیگیری دوچندان امور عمرانی و سیاستگذاری مناسب برای ادامه و تکمیل طرح‌های عمرانی و زیرساختی داشت، با استعفای جناب آقای مهندس فیلی معاون امور عمرانی مواجه شده و در اقدامی عجیب سرپرستی امور عمرانی نیز به جناب آقای جمالی معاون سیاسی و امنیتی واگذار گردید!
با توجه به مشکلات فراوان استان در زمینه طرح‌های عمرانی، تعطیلی و بلاتکلیفی بسیاری از پروژه‌های مذکور که سبب فرسایشی شدن این طرح‌ها شده و نارضایتی شهروندان را نیز افزایش داده است، استعفای معاون امور عمرانی استانداری و عدم تعیین جانشین اصلح برای ایشان را می‌توان اوج بی‌اعتنایی و نابسامانی مدیریت ارشد استان قلمداد نمود که خسارات بسیاری برای استان به همراه دارد.

جالب‌تر اینکه در شرایطی که استان از داشتن معاون عمرانی کارآمد محروم است، مدیرکل راه و شهرسازی استان که خود سابقه معاونت عمرانی استانداری را نیز داشته و قادر به کاهش بحران فقدان مدیریت عمرانی استان بودند، متأسفانه به بیماری کرونا دچار و در بیمارستان بستری شدند تا امور عمرانی استان در شرایط بحرانی و فاجعه‌بار قرار گیرد.

در شرایطی امکان حوادث غیرمترقبه مانند سیل و ... استان را تهدید می‌نماید و برخی مدیران و ادارات نیز از اجرای صحیح و اثربخش وظایف خود عاجز هستند تا بر نارضایتی شهروندان افزوده گردد، فقدان معاون عمرانی استانداری و عدم تعیین جانشین یا سرپرست توانمند در این حوزه را می‌توان اوج بلاتکلیفی و سرگردانی مجموعه وزارت کشور در کهگیلویه و بویراحمد محسوب نمود.

سوم- معاونت سیاسی و امنیتی که سرپرست تمام امور استان است: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری جناب آقای جمالی علی‌رغم برخی اقدامات اثربخش برای تغییر و اصلاح امور استان، به علت بار سنگین حوزه سیاسی و امنیتی استانداری و پذیرش بار مسئولیت سایر معاونت‌ها و ادارات مانند معاونت عمرانی، در انجام وظایف قانونی خویش نیز دچار تعلل و سهل‌انگاری شده‌اند.

جناب آقای جمالی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری در حالی به عنوان سرپرست معاونت عمرانی استانداری منصوب شده‌اند که رسیدگی و پیگیری مسایل سیاسی، امنیتی و اجتماعی استان نیز وظیفه‌ای بسیار سخت و طاقت‌فرسا بوده و نیاز به تمرکز بیشتر در این حوزه به خوبی مشاهده می‌گردد.

مسایل سیاسی، امنیتی و اجتماعی مانند: افزایش خودکشی‌ها، نابسامانی اجتماعی و امنیتی ناشی از کروناویروس، ناتوانی فرمانداران در اجرای سیاست‌های دولت، افزایش اعتراضات و نارضایتی شهروندان از دولت و ... ازجمله اموری هستند که جناب آقای جمالی باید به عنوان بخشی از وظایف اصلی خود به آن‌ها رسیدگی نموده و دیگر وقتی برای سرپرستی معاونت عمرانی ندارند.

گویا استاندار محترم به جای حل اساسی مسایل به‌خصوص در انتخاب و انتصاب مدیران ارشد استان، سعی دارند تا با حکم سرپرستی آن‌هم برای آقای احد جمالی از زیر بار مسئولیت خود شانه خالی نموده و آقای جمالی را آماج اعتراضات و نارضایتی‌ها قرار دهند!

چهارم- قطع رابطه مدیران استانداری و به‌خصوص فرمانداران با شهروندان: با توجه به شرایط وخیم اقتصادی کشور و افزایش نارضایتی و ناخشنودی شهروندان از دولت که با اوج‌گیری بیماری کروناویروس همراه شده است، حضور مدیران ارشد استانداری و به‌خصوص فرمانداران در سطح جامعه و پاسخگویی آنان به اعتراضات و مشکلات شهروندان می‌تواند از میزان اعتراضات کاسته و موجب همراهی شهروندان با سیاست‌های دولت گردد.

اما طی چند ماه اخیر در استان کهگیلویه و بویراحمد شاهد یک قرنطینه خاص و شدید مدیران به‌خصوص فرمانداران بوده‌ایم، به نحوی که فرمانداران از حضور در سطح جامعه و پاسخگویی به شهروندان امتناع نموده، تلاشی برای اقناع شهروندان جهت بازیابی اعتماد آنان به دولت و نظام جمهوری اسلامی ندارند.

*
به صراحت می‌توان گفت که استانداری کهگیلویه و بویراحمد و مجموعه وزارت کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد در یک نابسامانی و ناکارآمدی بی‌سابقه گرفتار شده و استاندار محترم نیز کاملاً سرگردان بوده و ترجیح می‌دهند شرایط را برای خروج خود از استان و ارتقا به استانی بزرگ‌تر فراهم نمایند.

وضعیت بسیار نابسامان و بلکه بحرانی و فاجعه‌بار اقتصادی استان به‌خصوص در زمینه تأمین و قیمت مایحتاج عمومی و ضروری شهروندان، نشان می‌دهد که مسئولین ارشد استان و به‌ویژه استاندار و معاونین ایشان هیچ توان یا اراده‌ای برای تغییر و بهبود شرایط را نداشته و در یک فضای تشویش و سرگردانی مدیریتی گرفتار شده‌اند. جلوه‌هایی از سرگردانی مدیریتی این مسئولین را می‌توان در انتصابات عجیب و غریب به‌خصوص در دو شهرستان گچساران و باشت به خوبی مشاهده نمود.

بسیاری شهروندان معتقدند وزارت کشور، استان کهگیلویه و بویراحمد را فراموش نموده و یا سعی در تضعیف و عقب نگه‌داشتن این استان دارند. زیرا نارضایتی، ناخشنودی و بلکه بیزاری شهروندان از دولت دوازدهم به اوج رسیده و بخشی از این نارضایتی‌ها به سوی اصل نظام جمهوری اسلامی نیز نشانه گرفته شده‌اند، اما برخی مدیران ارشد استان هیچ اقدام اثربخشی برای کاهش تنش‌ها و بحرانی‌های کنونی در دستورکار خود ندارند!
امیدواریم وزارت کشور و به‌خصوص وزیر محترم کشور سریع‌تر برای تغییر و بهبود شرایط استان کهگیلویه و بویراحمد، سیاستی جدید طراحی و اجرا نماید تا شهروندان این استان از مشکلات و بحران‌های کنونی رهایی یافته و مانند همیشه پشتیبان نظام جمهوری اسلامی باشند.
نام:
ایمیل:
* نظر: