به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۸۳۸۱
|
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
کوه‌گیلویه و فارس در ابتدای دوره صفوی :
پس دیده می شود منصور بیک افشار از مهاجران ترکمان در دوره آق قوینلو که از حلب به کوه گیلویه کوچیده بودند و در ۹۱۱ق دارای سن بالایی بوده، زیرا نخستین حضور تاریخی اش شرکت در عرض سپاه اوزون حسن سال ۸۸۱ بوده است، اما لابد توانسته اعتماد شاه اسماعیل را به خود جلب کند که حتی چند روزی حاکم شیراز شود.

خبردنا - علیرضا خلیفه زاده :  شاه اسماعیل صفوی بیستم جمادی الثانی ۹۱۴ برابر ۴آبان ۸۸۷ در چهارباغ پیربداق بغداد وارد شد و بعد از آن اعراب غزیه را در انقیاد در آورد و سپس به زیارت عتبات عالیات رفت.

پس از تصرف عراق،گروهی (به تاخت الوس شاه رستم عباسی [اتابک لر کوچک] مامور شدند و لوای کشورگشای به صوب حویزه نهضت فرموده آن جا را به حوزه تصرف درآوردند و استیصال طایفه مشعشعیه کردند و از راه کوه گیلویه به شیراز فرمودند و قشلاق در آنجا واقع شد)(عبدی بیگ، ۱۳۶۹: ۴۷).

همین مطلب را عینا تاریخ جهان آرا اثر قاضی احمد غفاری قزوینی در صفحه ۲۷۲ نقل کرده است. خلاصه التواریخ به اظهار اطاعت حکام دزفول و شوشتر و شرفیابی شاه رستم و واگذاری ایالت خرم آباد و تمامی لرستان را نیز افزوده است(قاضی قمی، ۱۳۸۳ : ۹۴).


تحلیل :
می توان حدس زد که در آبان و آذر ۸۸۷یا رجب و شعبان ۹۱۴ شاه اسماعیل در عراق و خوزستان و کوه گیلویه بوده است اما سه ماه زمستان ( قشلاق) و عید نوروز یونت ییل ۸۸۸ مطابق ۲۰ ذیقعده ۹۱۴ برابر۲۲ مارس ۱۵۰۹ را شاه اسماعیل در شیراز بوده و در حدود ماه صفر ۹۱۵ برابر خرداد ۸۸۸به سمت کاشان ، ری ، ساوجبلاغ ، قزوین و آذربایجان راهی شده است(عبدی بیگ،۱۳۶۹ : ۴۸ ؛ غفاری قزوینی، ۱۳۴۳ : ۲۷۲).

در این دوره حدودا پنج ماهه توقف در شیراز، در این دومنبع فقط به ارسال پیشکش از سوی امیر لار اشاره شده و انتصاب وزیر و مستوفی اما به خوبی روشن است که شاه اسماعیل در این مدت به تحکیم و تثبیت پایه‌های قدرتش در جنوب(فارس و کوه گیلویه و بنادر) پرداخته است.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: