به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۸۴۵۵
|
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶
وی گفت محیط زیست شهرستان اذعان به تایید آلایندگی دارند ولی اداره کل محیط زیست آلاینده بودن این کارخانه را رد می‌کنند.
خبردنا: دود کارخانه سیمان ۳۳۰۰ تنی مارگون بلند شده، ولی هنوز آلودگی زیست محیطی این واحد صنعتی به صورت رسمی اعلام نشده است.

به گزارش "خبردنا"، امروزه مسئله اشتغال برای جوانان‌، خانواده‌ها و دولت‌ها به یکی از دغدغه‌های اصلی تبدیل شده‌ به گونه‌ای که در انگشت شماری از خانواده‌ها بیکار پیدا نمی‌شود.

بخش مارگون که در بهمن ماه سال گذشته به شهرستان ارتقاء یافته‌ و مانند دیگر بخش‌ها و شهرستان‌ها از نرخ بالای بیکاری جوانان رنج می‌برد، یکی از طرح‌های اشتغال‌زایی مهم در این شهرستان تازه تاسیس، کارخانه سیمان بوده که به نوعی بزرگترین طرح در حوزه اشتغال‌زایی برای این منطقه است.

کارخانه‌ای که یکی دو دهه پیش کلنگ زنی شد و حالا چند سالی است که افتتاح شده و به مرحله تولید رسیده‌ است و سالانه افزون‌بر یک میلیون تن سیمان تولید می‌کند.

کارخانه‌ سیمان مارگون با اشتغال‌زایی 450 نفر به صورت مستقیم و دو هزار نفر به صورت غیر مستقیم قرار بود مرهمی باشد بر دردهای منطقه مارگون، اما امروز به زعم مردم محلی و کارشناسان نه تنها دردی از اشتغال جوانان این منطقه درمان نکرده، بلکه خود به معضلی مبدل شده است.

مواردی از قبیل ایجاد ترافیک در مسیر مارگون، عبور ده‌ها ماشین آلات سنگین که ممکن است خطرات جانی فراوانی به بار آورد، تخریب محیط زیست، وارد کردن مقدار زیادی مواد آلاینده به محیط زیست، آلوده کردن هوا و .... را می‌توان از مشکلات اساسی کارخانه سیمان مارگون دانست.

این کارخانه مقدار زیادی مواد آلاینده وارد هوا می‌کند که به محیط زیست، بهداشت و سلامتی مردم منطقه آسیب می‌رساند.

با این وضعیت صاحبان کارخانه دو راه پیش روی خود دارند؛ یکی اینکه از فیلترهای ضد آلایندگی استفاده کنند، که به دلیل قیمت بسیار بالا و تحریم امکان استفاده پایین بوده و دومین راه را قانون تعیین کرده است.

در قانون ارزش افزوده در تبصره یک ماده 38 آمده است: واحدهای تولیدی آلاینده محیط زیست که استاندارد‌ها و ضوابط حفاظت از محیط زیست را رعایت نمی‌کنند، طبق تشخیص و اعلام سازمان حفاظت محیط زیست( تا پانزدهم اسفند ماه هر سال برای اجراء در سال بعد)، همچنین پالایشگاه‌های نفت و واحدهای پتروشیمی، علاوه بر مالیات و عوارض متعلق موضوع این قانون، مشمول پرداخت یک درصد(1%) از قیمت فروش به عنوان عوارض آلایندگی می باشند.

پس طبق قانون این کارخانه سیمان مارگون باید سالانه یک درصد سود فروش خود را به شهرداری مارگون و دهیاری روستاهای اطراف این کارخانه پرداخت کند.

همچنین مطابق اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی، حفاظت از محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته‌باشند، وظیفه عمومی تلقی می گردد، از این رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا کند ممنوع است.

سید اسدالله هاشمی مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد 11 آبان ماه 98 به تسنیم گفت: با توجه به بررسی‌های میدانی انجام شده برخی مواقع کارخانه 3300 تنی مارگون آلودگی زیست محیطی دارد و به دلیل شرایط تحریم تامین برخی قطعات اتاق کنترل گرد و غبار کارخانه سیمان مارگون با مشکل روبه‌رو است.

وی با اشاره به تذکرات داده شده به مسئولان کارخانه سیمان مارگون عنوان کرد: طبق ماده 11 و 12 حفاظت و بهسازی محیط زیست و صنایع آلاینده تذکر و مهلت قانونی می‌دهیم که در صورت عدم رفع مشکل جزو صنایع آلاینده معرفی شده تا طبق قانون خسارت‌های وارده در منطقه هزینه شود.

غلامعلی رامین شهردار مارگون در زمینه پیگیری پرداخت عوارض آلایندگی از طرف کارخانه سیمان مارگون به شهرداری مارگون و دهیاری‌ها اظهار داشت: این کارخانه مقدار زیادی مواد آلاینده را تولید می‌کند، که برای سلامتی شهروندان این شهر و روستاهای اطراف خطرناک می‌باشد.

وی افزود: ما این موضوع را چندین بار پیگیری کردیم، همان‌گونه که می‌دانید متولی تشخیص آلاینده بودن یا نبودن این کارخانه، سازمان محیط زیست می‌باشد که باید از مواد خروجی این کارخانه نمونه برداری و آزمایش کند.

وی گفت محیط زیست شهرستان اذعان به تایید آلایندگی دارند ولی اداره کل محیط زیست آلاینده بودن این کارخانه را رد می‌کنند.

وی اضافه کرد : در صورت پرداخت (یک درصد) حق آلایندگی بسیاری از مشکلات این شهر از قبیل فاصلاب و پسماند و ایجاد فضای سبز برطرف و کمک شایانی به این شهر می‌شود.

شهرستان مارگون از نظر جغرافیایی جز سرحدات بویراحمد محسوب می‌شود، که دارای آب و هوایی سرد در فصل سرما و معتدل در تابستان بوده و با دارا بودن طبیعت بکر و زیبا از مناطق مستعد گردشگری در استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود.

شهر مارگون مرکز این بخش دارای جمعیت حدود چهار هزار نفر است و با احتساب جمعیت حومه جمعیت این شهرستان قریب به 14 هزار نفر است.
 
تسنیم
نام:
ایمیل:
* نظر: