به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۸۴۵۷
|
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
تاج گردون:
غلامرضا تاجگردون نماینده ادوار نهم و دهم مجلس شورای اسلامی سه شنبه شب 18 آذرماه 1399 در لایوی اینستاگرامی به مناسبت روز دانشجو 16 آذر با موضوع «وضعیت اقتصادی و چالش‌های بودجه‌ای کشور» میزبان دانشجویان انجمن اسلامی یاسوج بود.

به گزارش خبردنا، غلامرضا تاجگردون در سخنان خود در خصوص وضعیت اقتصادی و لایحه بودجه سال 99 و تاثیر کرونا بر اقتصاد، اظهارداشت: اعتقاد ندارم کرونا تاثیری روی بودجه گذاشته شده باشد، مالیات‌ها وصول شده، درآمدهای ناشی از مالیات‌های خاص وصول شده، ولی در مورد بودجه، در پشت هر عددی تعریفی وجود دارد، سالهای گذشته رکودی ایجاد شد، عدم تعادل شدیدی اتفاق افتاد، نقص تصمیم گیری، تحریم، عدم فروش نفت و مسائل دیگری هست که می گویند نگویید، ولی تاثیرات خود را خواهد گذاشت. اینکه امیدی نداریم نفت به فروش برود، تأثیر بر معیشت مردم می‌گذارد و دولت مجبور است برای جبران، اوراق بفروشد.

تاجگردون در خصوص چگونگی تقدیم لایحه بودجه به مجلس و انتقادات به این شیوه تقدیم اسنپی، یادآورشد: مهم نیست که لایحه با اسنپ به مجلس برود یا نرود، البته با اسنپ هم نرفته و اینطور نیست. در قانون آمده که دولت باید لوایح را بفرستد و به مجلس تقدیم کند، احترام به نهاد قانون گذار وظیفه رئیس جمهور است، کاری نداریم چه کسی آنجا نشسته، ولی نباید این نهاد در فرایند نظام تضعیف بشود. ولی مجلس هم بی تدبیری کرد و نمی‌داند چگونه برخورد کند. اینکه معاون به معاون بدهد معمول نیست.

مردم می‌شنوند که رئیس جمهور به مجلس نرفته است، به نظر من رئیس جمهور باید می‌رفت، بودجه‌ای که با قهر به مجلس برود با قهر هم بیرون می آید. سال 92، همین فضا وجود داشت، میان مجلس و دولت تنش شدید وجود داشت، ولی رئیس جمهور (آقای احمدی نژاد) آمدند و لایحه را تحویل دادند.

به نظر من که سالها تجربه در دولت و مجلس دارم، این رفتار را وهن می دانم و شایسته مردم و جمهوری اسلامی نیست که نماینده‌هایشان و سران قوه‌ها در تراز بالا از بلندگو با هم صحبت می‌کنند، نتیجه‌اش ناامیدی و قهر مردم و مشارکت پایین مردم است.

در شرایط فعلی، سازش هزینه بیشتری دارد یا مقاومت هزینه بیشتری دارد؟

قطع ارتباط با دنیا نه عاقلانه است و نه به صلاح مملکت ماست، عزت ما باید پایدار بماند، اینکه بتوانیم مذاکره کنیم سازش نیست، ما باید زیر نظر رهبری باشیم. تاریخ ایران را باید بر اساس بنای مقاومت بگذاریم، ما نباید به دلیل اینکه انگ سازش به ما بزنند پرده مذاکره را کنار نزنیم، ما نباید خودمان را تافته جدابافته از دیگران بدانیم. باید مذاکره باشد.

امروز جامعه ما به اصلاح ساختار نیاز دارد یا اصلاح کارگزار؟

نسل باید عوض شود. هیچگاه قانون نگفته است همه باید تا آخر بمانند، کی گفته من نوعی باید همیشه نماینده باشم؟ من نوعی همیشه باید رئیس جمهور باشم؟ نسل اول انقلاب نمی‌تواند این اصلاح را اجرا کند، با نسل کهنه کشور اصلاح ساختار صورت نمی‌گیرد، هر دو باید همراه با هم تغییر کند.

در سال 1400 بودجه استان از 250 به 350 میلیارد تومان رسیده؟ چرا رشد منفی داشتیم؟

این عدد قطعاً غلط است، همه عزیزان دارند زحمت می‌کشند، تا من هستم نمی‌گذارم بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد کاهش پیدا کند. من تا 1 شب با آقای استاندار صحبت می‌کردیم، سازمان برنامه رفتم، خدمت معاونین بودیم، چند طرح به مشکل برخورده بود، چند طرح حساسیت داشتند، تغییراتی صورت گرفت مثلاً اینکه بودجه جاده بهبهان را بگذاریم روی تونل دیل، و تونل دیل بودجه اش بیشتر شود. آب چهار شهر کهگیلویه افزایش پیدا کند، سد تنگ سرخ و ...، را رصد کردیم، نمایندگان هم باید تلاش کنند. البته در اعتبارات استانی کمی کم دقتی شده. چیزی که می‌توانم بگویم اعتبارات استانی 415 میلیارد تومان است، افت اعتبار داریم، باید سهم نفت بیشتر می‌شد، درست است رشد داریم ولی اعتبار کاهش پیدا کرده. سهم ما در طرح‌های ملی کمی کم شده، ولی 570 میلیارد تومان عدد خوبی است، 415 میلیارد تومان هم اعتبار استانی است. سهم ما در این چند سال بالا رفت، 2/5 درصد کل اعتبارات عدد بالایی است ولی حق استان کهگیلویه و بویراحمد هم هست.

الان به عنوان یک فرد بودجه‌ای عرض می‌کنم، بیس بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد خوب شده و این میزان بودجه اصلاح شده است، بنده یکی از کسانی هستم که قربانی اصلاح بیس بودجه استان شدم، آقای تاجگردون اعمال نفوذ کرد، آقای تاجگردون برای شهر و استان خودش کار کرد و ... ضربه‌هایی خوردیم، همین صحبت‌هایی که می‌گویند تاجگردون دخالت کرده و... ولی می‌گذاریم به حساب مظلومیت مردم استان کهگیلویه و بویراحمد. با این حال هیچ استان دیگری این میزان پروژه ملی ندارد. ولی گله دارم و نگرانم، نباید پروژه‌های ما تعطیل می‌شد، مدیران کل باید بیشتر تلاش کنند، انگیزه داشته باشند، هنوز دولت یکسال مستقر است، قرار نیست دنیا کن فیکون شود، جمهوری اسلامی پابرجا است، انتظار من از مدیران کل بیشتر از اینها است، حضورشان را باید بیشتر کنند.

تاجگردون در خصوص دوران دانشجویی و فعالیت‌های دانشجویی و سیاسی خود گفت: موقعی که ما دانشجو شدیم دوران جنگ بود. همین مسائل سیاسی بود ولی نه به این شدت و تفرق. اینکه شما باید برای داشتن انجمن اسلامی تأیید صلاحیت شوید، اینکه سخنرانی و مسائل دیگر را باید نهادی تأیید کند در دنیا مرسوم نیست و در ایران هم مرسوم نبوده. سالهای آخر دانشجویی چپ و راست ایجاد شد، ما چپ بودیم، ما دانشجوی حزب الهی بودیم، در کل دوره دانشجویی شورای مرکزی انجمن اسلامی بودم، سالهای آخر جامعه اسلامی تشکیل شد، ما چپ بودیم، عضو انجمن اسلامی بودیم و عده‌ای راستی و عضو جامعه اسلامی بودند. کمی هم دعوا و زد و خورد می‌شد. سخنرانی برگزار می‌کردیم. آن زمان ما انقلابی بودیم و کتک می‌خوردیم، الان به یکی از نماینده‌ها می‌گفتم شما انقلابی شده‌اند و کتک می‌زنید، ما آن زمان که انقلابی بودیم کتک می‌خوردیم.

کرسی‌های آزاداندیشی نباید با قید و بند باشد، جریانات سلیقه‌ای شده، دانشجوها هم وقتی ببینند اینطور است مأیوس می‌شوند. و دانشجوها دانشجو محافظه کار می‌شود. مصلحت اندیشی و ریاکاری که در خیلی از ماها شکل گرفته اگر در دانشجوها وجود داشته باشد خوب نیست.

همیشه سخنرانی و مناظره داشتیم ولی هیچوقت کدورت و زیرآب زنی‌های الان را آن زمان در میان چپ و راست نداشتیم. الان راستی‌های آن زمان دوستان صمیمی من هستند.

هم سویی و هم گرایی، نگاه توسعه و رو به جلو باید شکل بگیرد، امیدواریم این مسیر شکل بگیرد، ما هم فرزند این خاک هستیم.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
1
0
به شما چه ربطی دارد که اظهار نظر می کنید بودجه صاحب دارد و مسئول توانمند شما خودت هشت سال بودی چه کردی بجز تورم زایی هیچ اقدام مثبتی انجام ندادی .
کارمند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
1
0
هیج وقت افزایش پلکانی حقوق در بودجه های تاجگردونی که همه ی قوانین بالا دستی را در موضوع حقوق و مزایا زیر پا می گذاشت از یاد نخواهیم برد؛ چون خیانتی بزرگ به کارکنان با سابقه تر بود و خلاف قوانین موضوعه یذکشور
نام:
ایمیل:
* نظر: