به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۸۴۷۹
|
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴

خبردنا: نخستین زنی که قرار است پا بر کره ماه بگذارد احتمالا یک شهروند آمریکایی ایرانی‌تبار به نام یاسمین مقبلی خواهد بود.

به گزارش یورونیوز، فیروز نادری، مشاور ناسا روز پنجشنبه ۱۰ دسامبر (۲۰ آذر) در صفحه اینستاگرام خود با اعلام این مطلب نوشت: «نخستین زنی که گام بر ماه می‌گذارد ممکن است یک آمریکایی ایرانی‌تبار باشد.»

ارزان شد! دوباره سر بزن به "سفرمارکت"

ارزان شد! دوباره سر بزن به "سفرمارکت"

ارزان شد! دوباره سر بزن به "سفرمارکت"

ارزان شد! دوباره سر بزن به "سفرمارکت"

یاسمین مقبلی

این کارشناس پیشین ناسا با یادآوری این که سازمان فضایی آمریکا قصد دارد در چهارچوب برنامه فضایی «آرتمیس» در سال ۲۰۲۴، ۱۸ فضانورد شامل ۹ زن و ۹ مرد را برای چند مأموریت در ماه در نظر گرفته است، نوشت: «اولین مأموریت متعلق به یک فضانورد زن به نام "اولین زن" و یک فضانورد مرد با عنوان "مرد بعدی" خواهد بود. یک ایرانی-آمریکایی، یاسمین مقبلی، یکی از ۹ فضانورد زن است.»

از زمانی که پای بشر به کره ماه باز شد تا کنون ۱۲ فضانورد مرد روی خاک این قمر پیاده شده و قدم زده‌اند، اما تا کنون هیچ زنی پا روی سطح ماه نگذاشته است. پیش از این نام زنان دیگری نیز برای این مأموریت فضایی مطرح شده بود.

یاسمین مقبلی

یاسمین مقبلی کیست؟ 

یاسمین مقبلی متولد شهر "باد ناوهایم" در آلمان و بزرگ‌شده شهر بالدوین در ایالت نیویورک آمریکاست. والدین او فرشته و کامی مقبلی ساکن فلوریدا هستند. مقبلی پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان بالدوین، در رشته مهندسی هوافضا در دانشگاه پرآوازه "ام‌آی‌تی" ادامه تحصیل داد و از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. او همچنین از مدرسه عالی نیروی دریایی در ایالت کالیفرنیا مدرک کارشناسی ارشد در رشته هوافضا دریافت کرده است.

به گفته ناسا یاسمین مقبلی به هنگام گزینش برای شرکت در دوره فضانوردی مسئول تست هلیکوپترهای اچ – 1 و افسر تضمین کیفیت و اویونیک (الکترونیک هوانوردی) گردان یکم عملیات و سنجش سپاه تفنگداران ایالات متحده آمریکا بوده و در شهر یوما در ایالت آریزونا مشغول به خدمت بوده است.

او که 36ساله است، دارای 4 نشان تقدیر نیروی هوایی، نیروی دریایی و سپاه تفنگداران، 3 نشان کارآیی و موفقیت نیروی دریایی و سپاه تفنگداران و چندین تقدیرنامه است. او همچنین از فارغ‌التحصیل ممتاز دوره خود در مدرسه خلبانی بوده و جایزه برجسته فرمانده ویلی مک‌کول را برای این موفقیت دریافت کرده است. به گفته ناسا مقبلی بیش از 1600ساعت پرواز و 150 ساعت مأموریت‌های مبارزه‌ای در کارنامه خود دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: