به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۸۵۲۹
|
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
اهالی روستای آب کاسه به دلیل نبود آب شرب سالم با مشقت و سختی گذران زندگی می‌کنند تا جایی گویی ناف زنان و دختران روستا را برای کولبری آب بریده‌اند.

به گزارش خبردنا، روستای آب‌کاسه از توابع بخش لوداب در فاصله حدود 4 کیلومتری شهر گراب در بخش لودب شهرستان بویراحمد واقع شده‌‌ و نزدیک به 30 خانوار در این روستا سکونت دائمی دارند و شغل همه ساکنان کشاورزی و دامداری است.

اهالی روستا می‌گویند در فصل سرما و زمستان حتی اگر کسی بیمار شود امکان تردد آمبولانس مقدور نیست، این روستا از یک سیستم لوله‌کشی فرسوده قدیمی که از چشمه بالادست روستا انجام گرفته جهت تامین آب آشامیدنی استفاده می‌کنند و از لحاظ بهداشتی اصلا رضایت‌بخش نیست.

این خط لوله فرسوده که بنا به گزارشات علمی و کارشناسی شده سرشار از انواع باکتری و آلودگی است توسط اهالی به صورت نوبتی استفاده می‌شود و به گفته ساکنان روستا در زمان بارندگی آب گودال گل آلود و غیر قابل استفاده می‌شود.

یکی از اهالی «آب کاسه» اظهار داشت: اهالی روستا قریب به 20 سال است با مسئله کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کنند، بارها در این رابطه به بخشداری و فرمانداری مراجعه کردیم اما کسی به داد ما نمی‌رسد.

آب شرب مردم روستا از گودالی تامین می‌شود و اهالی آب را از طریق کاسه به درون مشک و بشکه می‌ریزند و به همین دلیل اسم روستا آب‌کاسه نام‌گذاری شده‌است.

در روستای‌آب کاسه ساختمان خانه‌ها به صورت گلی است و تنها یک خانه به‌صورت ایزوگام می‌باشد و اهالی در زمان بارش آب جمع شده بر روی ایزوگام را جمع آوری کرده و مصرف می‌کنند.

یکی دیگر از اهالی گفت: طی آزمایش‌های انجام شده اکثر اهالی روستا به دلیل مصرف آب ناسالم دچار بیماری انگلی شده‌اند و حجم سنگ درون آب زیاد می‌باشد و حتی مرکز بهداشت آب را ضدعفونی نمی‌کند.

طرح آب‌رسانی به بیش از 90 روستای بخش لوداب از سال 94 شروع شده ‌‌و هم‌اکنون غالب بر 40 کیلومتر لوله‌گذاری آب در این منطقه به انجام رسیده‌ است.

مدیر عامل آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدا تاکنون برای انجام عملیات اجرایی این مجتمع مبلغ 224 میلیارد ریال هزینه شده‌ است که مبلغ 153 میلیارد ریال آن از سال 1393 از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و بودجه عمومی (پیوست قانون) تامین شده ‌است.

فیض الله پاسره افزود: از ابتدا تاکنون برای انجام عملیات اجرایی این مجتمع مبلغ 224 میلیارد ریال هزینه شده‌ است که مبلغ 153 میلیارد ریال آن از سال 1393 از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و بودجه عمومی (پیوست قانون) تامین شده ‌است.

پاسره با بیان اینکه تاکنون 54 روستا از این مجتمع آبرسانی از نعمت آب شرب بهداشتی برخوردار شده‌اند تصریح کرد: برای تکمیل و بهره‌برداری کامل این مجتمع آب‌رسانی به اجرای 16.5 کیلومتر خط انتقال دیگر با اعتبار 250 میلیارد ریال نیاز است./تسنیم

نام:
ایمیل:
* نظر: