به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۸۵۴۰
|
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
در کهن سرزمین پهناور ایران قصه های نا گفته و ناشناخته بسیار وجود دارد که همتی از جانب پویشگران و صاحب نظران را می طلبد تا این گنجینه ها و میراث ماندگار نسل های گذشته را بیان کند و در راه احیا ، گسترش و شناخت آن قدم بردارند .

خبردنا  - جهانگیر ایزدپناه : با توجه به ثمر رسیدن تلاش برخی اقوام در اخذ رشته زبان محلی خود،قوم لر هم می تواند زبان و ادبیات لری را به ادبیات دانشگاه ها اضافه کند.

باتوجه به ثمر رسیدن تلاش برخی از اقوام در تاسیس رشته زبان بومی خود در دانشگاه های کشور و غنی بودن زبان لری،ضرورت ایجاد رشته زبان و ادبیات لری تلاش همگانی اندیشمندان قوم لر را می طلبد.

"معاون آموزش وزارت علوم و تحقیقات از ایجاد رشته زبان و ادبیات آذری در یکی از دانشگاه ها خبر داد .

وی همچنین اعلام کرد که رشته زبان و ادبیات کردی از دو سال قبل ایجاد و دانشجو می پذیرد . " با توجه به جمعیت و گستره استان ها و مناطق لر زبان و گویش ها و لهجه های مختلف آن ها ، بنظر می رسد که ایجاد رشته زبان و ادبیات لری هم امری پسنده و ضروریست .

در کهن سرزمین پهناور ایران قصه های نا گفته و ناشناخته بسیار وجود دارد که همتی از جانب پویشگران و صاحب نظران را می طلبد تا این گنجینه ها و میراث ماندگار نسل های گذشته را بیان کند و در راه احیا ، گسترش و شناخت آن قدم بردارند .

یکی از این میراث ها زبان و گویش های اقوام و ملل گوناگون ایران است . و این گوناگونی هم مایه غنا ، درخشش و مباهات فرهنگ ملت ایران است .

تنوع زیستی ، فرهنگی ، زبانی یک ملت با اقوام گوناگونش هیچ گونه تضاد و تقابلی نه با انسجام وحدت ملی یک کشور دارد و نه هم مانع و سدی برای توسعه و گسترش تمدن و استفاده از فرهنگ دیگر ملل جهان می باشد .

ما می توانیم ضمن حفظ و احترام به فرهنگ ، فولکلور ، زبان ، موسیقی و آذاب و رسوم قومی – محلی خود هم در فرهنگ سراسری ایران دخیل وهم از توسعه و فرهنگ ملل های مختلف جهان بهره مند شویم .

این را هم یاد آور شویم که زبان ها و گویش ها یکی از مباحثی است که همیشه مورد توجه زبان شناسان و دانشجویان خارجی می باشد . خیلی از واژه ها ی پارسی قدیم در همین زبان ها و گویش های قومی -- محلی نهفته است و این مسئله به گسترش و غنای زبان فارسی نوین کمک شایانی می کند .

اما منظور نهایی ما از تفاصیل بالا یاد آوری و تلاش همگانی عموم لرزبانان در جهت پیگیری ایجاد رشته زبان و ادبیات قوم لر می باشد . این مسئله از طرف یکی از مقامات و مسئولین دانشگاهی استان لرستان مطرح و پیگیری شده است جا دارد که ما هم به سهم خود در پیگیری این امر مهم و هویتی یعنی ایجاد رشته زبان و ادبیات لری به هر نحو ممکن کوشا باشیم.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
1
0
دوست عزیز لری لهجه هست نه زبان. و در بین لهجه ها نزدیکترین به زبان فارسی
نام:
ایمیل:
* نظر: