به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۸۶۵۸
|
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶
خبردنا: یک کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اظهارت اخیر سخنگوی شورای نگهبان، گفت: این‌ها بهانه برای اعمال سلیقه سیاسی است تا هرکه را بخواهند از گردونه رقابت خارج کنند. این با اصل برگزاری انتخابات آزاد و رقابتی در تناقض است.

«اگر نظارت استصوابی شورای نگهبان نباشد، ممکن است مردم به یک قاتل رأی دهند.» این بخشی از سخنان عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان است که در واکنش به انتقاد‌ها در خصوص نظارت استصوابی و رد صلاحیت‌های فله‌ای و سلیقه‌ای این شورا در انتخابات مطرح کرده است.

ناظران بر این باورند که شورای نگهبان طی سال‌های گذشته با اعمال نظر سلیقه‌ای و رفتار‌های فراقانونی در قالب نظارت استصوابی، بسیاری از افرادی که همسو و همفکر با خودشان نیستند را رد صلاحیت کردند و راه را برای ورود جریان و عده‌ای خاص از همفکران خود به سمت بهارستان و پاستور باز کردند. امری که البته مورد پذیرش مردم قرار نگرفت و شاهد کاهش مشارکت قابل توجهی در انتخابات اخیر مجلس بودیم.

عماد بهاور فعال و کارشناس مسائل سیاسی و عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در گفتگو با رویداد‌۲۴ با اشاره به سخنان اخیر کدخدایی مبنی بر اینکه اگر نظارت استصوابی نباشد ممکن است مردم به یک قاتل رای دهند، گفت: اساساً اصل این موضوع که یک عده‌ای صلاحیت کاندیدا‌ها را بررسی کنند به معنای برگزاری انتخابات دو مرحله‌ای و ناقض قانون اساسی است. اگر داشتن شرایط قانونی ثبت نام مطرح باشد که موارد، محدود، مشخص و غیرقابل تفسیر است. اما اگر بحث بر سر «تشخیص صلاحیت» افراد برای عهده‌دار شدن مسئولیت باشد، این تشخیص برعهده مردم است و مکانیسم انتخابات نیز برای نشان دادن تشخیص مردم طراحی شده است. دیگر نیازی نیست که عده‌ای به عنوان قیم مردم در مرحله اول تعداد محدودی را انتخاب کنند و سپس در مرحله دوم، مردم از میان آن عده دست به انتخاب بزنند. این ناقض اصل انتخاب مردم و حاکمیت ملت است.

وی ادامه داد: این بهانه که مثلا مردم از حال و پرونده افراد بی‌خبرند هم بهانه است. مجرمین سوء پیشینه کیفری دارند و اصلا نمی‌توانند ثبت نام کنند. این‌ها بهانه برای اعمال سلیقه سیاسی است تا هرکه را بخواهند از گردونه رقابت خارج کنند. این با اصل برگزاری انتخابات آزاد و رقابتی در تناقض است. به بهانه شایسته‌گزینی، اصل دموکراسی را مخدوش می‌کنند و البته نتیجه‌اش هم می‌شود همین که می‌بینید: «افزایش روزافزون فساد.»
 
در فرایند دموکراسی شورای نگهبان تنها مردم را آگاه می‌کند

بهاور با بیان اینکه فرآیند ارتقای افراد در دموکراسی‌ها یک فرآیند طولانی است، تصریح کرد: شما می‌توانید به مردم در تشخیص افراد صاحب صلاحیت کمک کنید و آن‌ها را آگاه کنید، اما نمی‌توانید انتخاب‌های مردم را محدود کنید. این دو با هم متفاوت است. در دموکراسی‌ها احزاب به این فرآیند کمک می‌کنند. نامزد‌ها ابتدا در داخل ساختار حزبی آزموده می‌شوند و ارتقاء پیدا می‌کنند. نظام شایسته‌گزینی ابتدا در درون احزاب شکل می‌گیرد و شایسته‌ترین‌ها در رقابت‌های آزادانه درون حزبی ارتقاء پیدا کرده و برای تصدی پست‌های حکومتی آماده می‌شوند.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: در کنار احزاب، این مطبوعات و رسانه‌های آزاد هستند که به انتخاب آگاهانه مردم کمک می‌کنند. اگر کسی فساد یا نقطه ضعفی داشته باشد، رسانه‌ها به آن می‌پردازند و مردم هم او را انتخاب نمی‌کنند؛ بنابراین همه چیز بر مبنای آگاهی و همکاری جمعی رخ می‌دهد، نه آن‌که چند نفر از موضع ناظر آگاه برای عوام ناآگاه تصمیم بگیرند و به این امر هم افتخار کنند و بر خود ببالند.

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان، با اشاره به اینکه با نیرو‌های اقتدارگرا، هم نظام حزبی را تضعیف می‌کنند و هم جلوی فعالیت آزاد مطبوعات و رسانه‌ها را می‌گیرند، یادآور شد: در واقع فرآیند طبیعی آگاهی جمعی را مختل می‌کنند، آن‌گاه می‌خواهند با استفاده از یک مکانیسم معیوب و با محدودکردن انتخاب مردم، آن‌ها را از یک انتخاب اشتباه بازدارند.
نام:
ایمیل:
* نظر: