به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۸۶۷۶
|
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
ایران کشور بزرگی در جنوب غربی آسیا و خاورمیانه است که دارای تنوع جغرافیایی و قومی فراوانی است. این تنوع موجب شده که فرهنگ‌های مختلفی را در خود پرورش دهد. گوناگونی گویشی و قومی یکی از ویژگی‌ها و شاخص‌های این کشور است. از گذشته‌های بسیار دور، اقوام مختلفی در این کشور زندگی می‌کرده‌اند که هر یک با فرهنگ خاص و گاه تفاوت‌های نژادی، نقش اساسی در تاریخ و پیشبرد تمدن و فرهنگ ایرانی داشته‌اند.

خبردنا: قوم لر از جمله اقوام کهن ایرانی است که در نواحی غرب ایران در دامنه‌های زاگرس در استان‌های کنونی لرستان، خوزستان، کهگلیویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری وقسمتی از استان اصفهان سکونت داشته است. پیشینه این قوم به دوره‌های بسیار کهن تاریخ ایران باز می‌گردد. در سرزمین کنونی لرستان اقوامی نظیر: کاسی‌ها، عیلامی‌ها، آسیانی‌ها و بعد از آن آریایی‌ها ساکن شدند. واژة «لر» به عنوان یک گروه قومی اولین بار در نوشته‌های برخی از مورخین و جغرافی‌نویسان قرن چهارم هجری و پس از آن بکار رفته است که درکنار اقوام دیگر در قلمرو فارس، کرمان، سیستان، اصفهان، خراسان، و سرزمین جبال پراکنده بود. (مسعودی، ۱۳۶۵: ۸۵) و (ابن حوقل، ۱۳۶۶: ۲۹)

قوم لر دارای پیشینه‌ای کهن در تاریخ این مرز و بوم است، اما تاریخ این قوم در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است. به هر روی در طول تاریخ چند هزار ساله، این قوم و سرزمین آن حوادث و وقایع تلخ و شیرین فراوانی را از سر گذرانده است و حوزه تمدنی آن در طول زمان‌های گذشته فراز و فرود‌های بسیاری را پیموده است و قلمرو جغرافیایی آن عرصه آمد و شد اقوام مختلفی بوده است. قوم لر همزیستی و تعارض فراوانی را با سلسله‌های مختلف ایرانی تجربه کرده، گاه در کنار سلسله‌های حاکم قرار گرفته و زمانی با آنان در گیر بوده است. حتی در برهه‌ای از تاریخ خود موفق به تشکیل حکومت‌های محلی، همچون اتابکان لر بزرگ و کوچک و تشکیل حکومت در پهنه ملی در عهد زندیه نیز شده است. سلسله زندیه و فرمانروایی وکیل الرعایا و اعقاب او نیز در شمار حکومت‌های لر تبار محسوب می‌شود. اما با این همه، تاریخ قوم لر هنوز به درستی روشن نیست.

شناخت و ریشه‌یابی نژادی قوم لر همواره یکی از موضوعات مورد توجه مورخان و محققان بوده است و در همین زمینه نظرات گوناگونی از سوی مورخان، جغرافی‌نویسان و محققان متقدم و متاخر ارائه شده است، لیکن در این خصوص نظر قطعی ارائه نگردیده است.

عده‌ای بر اساس یافته‌های زبان شناسی و انسان شناسی اقوام لر و کرد را اصالتاً ایرانی و یکی از شاخه‌های پارسیان باستان دانسته‌اند، هر چند برخی بر اساس متون سده‌های نخست اسلامی لر‌ها را شاخه‌ای از کرد‌ها معرفی کرده‌اند و در تأیید این نظریه به تبیین مشترکات و پیوستگی‌های نژادی، فرهنگی و تاریخی آنان پرداخته‌اند. از این روی این پژوهش با وجود شباهت‌های بسیار اقوام کرد و لر به عنوان اقوام اصیل و ریشه‌دار ایرانی که افزون بر پیوستگی جغرافیایی، مشترکات فرهنگی، اجتماعی و معیشتی بسیاری دارند، به طرح این نظریه می‌پردازد که لر‌ها به عنوان قومیتی از اقوام ایرانی هستند که نمی‌توان آن‌ها را زیرشاخه قومی کرد‌ها معرفی کرد.

اگرچه در برخی منابع تاریخی نظیر تاریخ گزیده حمداله مستوفی و منتخب التواریخ معین الدین نطنزی مطالبی به صورت مختصر و گذرا درباره پیوستگی نژادی لر‌ها و کرد‌ها بیان شده است، لیکن در تحقیقات جدید در حد تتبع، به طور مستقل پژوهش‌های چندان منسجمی که مبتنی بر ریشه‌یابی نژادی این اقوام باشد، انجام نشده است. البته در این میان باید به پژوهش سکندر امان اللهی بهاروند تحت عنوان «قوم لر» اشاره کرد که اشاراتی محدود و گذرا به ریشه‌های نژادی قوم لر براساس داده‌های تاریخی و مردم‌شناسی دارد. در میان تحقیقات و نوشته‌های ایرانیان کرد تبار نیز می‌توان به تاریخ کرد و کردستان مردوخ کردستانی و «کرد و پیوستگی نژادی و تاریخی او» از رشید یاسمی اشاره نمود. این نکته را نباید از نظر دور داشت که در پژوهش‌های قومی‌گاه با وجود فضل نویسندگان، ایشان گرفتار پاره‌ای از گرایش‌ها و تمایلات قومی می‌شوند.

از این روی مقاله حاضر را می‌توان پژوهشی مستقل و تحلیلی دربارۀ منشأ نژادی لر‌ها دانست که با رویکردی متفاوت به نقد و تحلیل دیدگاه جاری درباره ریشه کردی لر‌ها می‌پردازد. این مقاله پس از مقدمه، وجه تسمیه واژه لر، تبیین مبانی نظریه کرد دانستن لر‌ها و نقد دلایل و مبانی این نظریه را مورد مطالعه و بررسی قرار می‌دهد و سپس به نتیجه مباحث می‌پردازد.

وجه تسمیه واژه «لر»

پیش از آن که معانی واژه «لر» تبیین گردد، می‌بایست پیشینۀ این واژه را از نظر تاریخی مورد بررسی قرار داد. زیرا نام این قوم نیز همانند سایر نام‌ها در طول تاریخ دچار تغییر، تحول و تطور شده است. این قوم در گذشته دور نام‌های دیگری داشته که با گذشت زمان، اسامی قدیمی از بین رفته و جای خود را به نام جدیدتری داده و درنهایت واژۀ «لر» جانشین این نام‌ها شده است. این جانشینی تنها منحصر به قوم لر نیست، اقوامی، چون بلوچ، طالش، گیلک و ... نیز از این امر مستثنی نبوده‌اند. (امّان اللهی، ۱۳۷۴: ۱۵)

سرزمین‌های لر نشین ابتدا مسکن مردمانی بود که به «کاسی» معروف بودند. تا دورۀ هخامنشیان این واژه (کاسی) بر ساکنان لرستان اطلاق می‌شد. در دوره‌های بعد -اشکانی وساسانی - نام کاسی از بین رفت و در دورۀ ساسانیان به ساکنان نواحی لر نشین کنونی، عنوان «کرد» داده شد که‌این نام تا قرون نخستین اسلامی مورد استفاده قرار گرفت. (آمیه، پیر، ۱۳۷۲: ۵۰) و (دیاکونوف: ۱۳۷۱: ۱۲۱ و ۱۲۰) و (گیرشمن، ۱۳۸۸: ۵۵ و ۵۴).

نخستین بار در نوشته‌های برخی موّرخان و جغرافیا نویسان قرن چهارم هجری و بعد از آن، با واژة لر برخورد می‌شود که بیشتر به صورت اللریه، لاریه، بلاد اللور ولوریه آمده است. به عنوان نمونه مؤلف التنبیه و الاشراف واژة لر را به صورت «لریه» ذکر نموده است. «به نظر ایرانیان قبایل کرد نیز از پسر اسفندیار پسر منوشهرَند، از آن جمله کردان و بازنجان و شوهجان و شادنجان و نشاوره و بوذیکان و لریه وجودقان و ...» (مسعودی، ۱۳۶۵: ۸۴) که در قلمرو فارس، کرمان، سیستان، خراسان، اصفهان و سرزمین جبال هستند.

ابن حوقل در صوره الارض این واژه را به شکل «لور» آورده است: «لور شهری است که ذاتاً فراخ نعمت است و هوای کوهستان بر آن غلبه دارد» (ابن حوقل، ۱۳۶۶: ۲۹). احتمال دارد منظور ابن حوقل از «لور» صحرایی باشد که امروزه در شمال دزفول قرار دارد و لر‌ها در آن سکونت داشته‌اند. جغرافی‌نویسان دیگری نیزدر این زمینه با ابن حوقل هم عقیده هستند و این واژه را به شکل «لور» به کار برده‌اند.۱ بنابر گزارش مؤلف مروج الذهب برخی معتقدند، لر‌ها از قوم ربیعه بن نزار بن معدبن عدنانند که از روزگار قدیم از آن‌ها جدا گردیده‌اند و به سبب طغیان و سرکشی، در کوه‌ها و دره‌ها اقامت گزیده‌اند و با ایرانیانی که در آن نواحی ساکن بودند، مجاور گشته‌اند. (مسعودی، ۱۳۶۰: ۱/ ۴۸۲)

موّرخان و جغرافی‌نویسانی که از قرن چهارم لفظ «لر» را در تألیفات خود آورده‌اند، درباره وجه تسمیه آن اظهارنظری بیان نکرده‌اند. با این حال برای یافتن اولین سخن درباره وجه تسمیه لر باید تا قرن هشتم هجری پیش آمد، زیرا در قرن هشتم است که بعضی از مورخان به اظهار نظر در این خصوص پرداخته‌اند.۲ در این پژوهش به نقد و بررسی این نظرات پرداخته می‌شود. حمداله مستوفی به نقل از زبده التواریخ می‌نویسد: «وقوع]این اسم بر آن قوم، بوجهی گویند از آن است که در ولایت مانرود ۳ دهی است که آن را کرد می‌خوانند ودر آن حدود بندی است که آن را به زبان لری کول خوانند و در آن بند موضعی است که‌ان را لر خوانند. چون اصل ایشان از آن موضع برخاسته‌اند از آن سبب ایشان را لرگفته‌اند. وجه دوم آن که بزبان لری، کوه پر درخت را لر گویند، به کسر راء، به سبب ثقالت «ر» کسرة لام را به ضمه بدل کردند و لُر گفتند. وجه سیوم آن که شخصی که این طایفه از نسل اویند «لر» نام داشته است و قول اول درست‌تر می‌نماید.» (مستوفی، ۱۳۶۴: ۵۳۷)

عده‌ای معتقدند که لُر نام کوهی است از کوه‌های خوزستان واصفهان. «لر بضم وتشدید، کوهی از اکراد در جبال اصفهان و خوزستان است که ناحیه به اسم آن‌ها خوانده می‌شود.» (بختیاری، ۱۳۶۳: ۵۹ و ۱۹)

از بین محققان معاصر «مینورسکی» به این موضوع پرداخته و ضمن نقل روایات موّرخان وجغرافی‌نویسان قدیم، دلایل و نظریات جدیدی را نیز ارائه نموده است. وی نسبت دادن اسم لر را به محلی موسوم به لر واقع در گردنه مانرود به این علت دانسته است که: «به خاطر شهرالوار باشد که جغرافی‌دانان عرب دربارۀ آن صحبت کرده‌اند و امروز نام صحرای لور (واقع در شمال دزفول) هنوز زنده است.» (مینورسکی، ۱۳۶۲: ۲۲ و ۲۱) وی سپس چند ناحیه دیگر را نام می‌برد که نام آن‌ها از نظر حروف شبیه با «لور» است مانند «لیر» محلّی واقع در جندی شاپور و «لیراوی» واقع در کهگیلویه و به نقل از یاقوت از لورجان (لردگان) نام می‌برد. وی نتیجه‌گیری می‌کند که اگر بخواهیم اصطلاح «لر» را مشتق از کلمات ایرانی بدانیم می‌توان گفت «لر» از لهراسب مأخوذ شده است ۴. (مینورسکی، ۱۳۶۲: ۲۲ و ۲۱)

در بعضی از فرهنگ‌های لغت فارسی واژه «لر» به معنی کام، مراد، مطلب، بره و بچه گوسفند آمده و نام یکی از طوایف بزرگ ایران که بیشتر در لرستان سکونت دارند گفته شده است. (خلف تبریزی، ۱۳۶۲: ذیل مدخل لر) با توجّه به بررسی و تحلیل پیشینة تاریخی پیدایش قوم لر واطلاق واژة «لر» به آنان می‌توان وجوه تسمیه مطروحه در منابع و ماخذ تاریخی را این چنین دسته‌بندی کرد.

الف:واژه «لر» از واژگان اصیل ایرانی مانند لهراسب و ... مشتق شده است.

ب:لر نام شخصی بوده است که لر‌ها از نسل او هستند.

ج:براساس روایت دسته سوم لر نام مکانی بوده است که لر‌ها در آنجا سکونت داشته‌اند. بر پایه آن چه گفته شد برخی «لر» را نام محلی می‌دانند در ولایت مانرود یا مایرود که جایگاه اوّلیه تبار لر‌ها در آنجا قرار داشته است.

برخی معتقدند واژۀ «لر» را مخفف «اللوار» است. نام شهری که مؤلف تاریخ وجغرافیای خوزستان، جایگاه آن را در شمال دزفول می‌داند و در این باره می‌نویسد: «محتمل است کلمه لر مخفف «لور» باشد وآن شهری است در شمال دزفول و به مناسب مرکزیت آن شهر نسبت به آن نواحی، نام شهر به طوایف اطراف سرایت نموده و کم کم از باب توسعه استعمال، بر تمامی‌کوه نشینان این حدود گفته شده است.» (امّام شوشتری، ۱۳۳۱: ۲۱۲ و ۲۰۸) بر این اساس به نظر می‌رسد قول استخری که وجه تسمیه لر را از موضع وشهر «لور» می‌داند و می‌گوید که بر اثر کثرت تلفظ و تخفیف صوتی که در گویش لری معمول است لور به لر تبدیل شده معتبر باشد. (استخری، ۱۳۶۸: ۹۶) به هرروی در میان روایت‌ها و فرضیات متعدد و متنوع درباره وجه تسمیه واژة لر به نظر می‌رسد مبنای مکانی در تبیین وجه تسمیه صحیح‌تر باشد.

مبانی و انگیزه‌های کرد دانستن لر‌ها

نقد و بررسی نظریه متداولی که کرد‌ها و لر‌ها را یکی می‌داند و پاسخ به این پرسش‌ها که: چه کسانی و در چه دوره‌هایی این نظریه را مطرح کردند که لر‌ها شاخه‌ای از قوم کرد هستند؟ و بر پایه چه شواهد و انگیزه‌هایی این نظریه را مطرح ساخته‌اند؟ طرح این نظریه و شواهد و مبانی آن را در منابع مختلف ضروری می‌سازد؛ بنابراین می‌توان بر پایه مرور و بررسی موضوع در منابع و ماخذ مختلف طرح این نظریه را در چارچوب‌های ذیل تبیین کرد.

۱- هر دو گروه قومی «لر» و کرد اصالتاً ایرانی هستند و خاستگاه نژادی و فرهنگی مشترکی دارند. بخش وسیعی از قلمرو لر‌ها و کرد‌ها همان قلمرو ماد‌ها است و تردیدی نیست که بخشی از جمعیت لر‌ها همانند کردها، بازماندگان قوم ماد هستند. به همین دلیل در طول تاریخ روابط و مناسبات مختلفی میان این دو گروه بزرگ قومی برقرار بوده است چنانکه در اذهان بین صاحب نظران این گمان را بوجود آورده که لر‌ها از قوم کرد هستند.

۲- مطالب برخی از منابع و متون تاریخی نیز در پذیرش این نظریه تاثیر زیادی داشته است؛ اولین دسته‌بندی از طوایف کرد که لر‌ها در آن گنجانده شده‌اند توسط مؤلف کتاب «التنبیه و الاشراف» صورت گرفته است. وی طایفه «لریه» را گروهی از اکراد فارس می‌نامد و می‌گوید: «از آن جمله کردان بازنجان و شوهجان، شادنجان و نشاوره و بوذیکان و لریه و ... که در قلمرو فارس و کرمان، سیستان، خراسان، اصفهان و سرزمین جبال ... هستند. (مسعودی، ۱۳۶۵: ۸۵)؛ همین مؤلف در کتاب دیگرش «مروج الذهب» هنگامی که طوایف کرد را بر می‌شمارد و آن‌ها را از نسل مضر بن نزار می‌داند «لرها» را نیز جزو یکی از این طوایف کرد ذکر می‌کند (مسعودی، ۱۳۶۰: ۱ / ۴۸۳) طبری مورخ قرن سوم و چهارم هجری ضمن ذکر حوادث سال‌های ۲۳ تا ۲۹ هـ تمام کوهستان زاگرس را کرد خوانده است. (طبری، ۱۳۶۸: ۵/ حوادث سال‌های ۲۳ تا ۲۹ هـ)

ابن حوقل نیز هنگام توصیف منطقه لرستان تسلط اکراد را برآنجا خاطرنشان می‌کند. (ابن حوقل، ۱۳۶۶: ۲۹) مورخان و جغرافی نویسان دیگری نیز طوایف «لر» را با کرد‌ها یکی دانسته‌اند. چنان که این امر موجب شده است که در دوره‌های بعدی نیز لر‌ها را از قوم کرد بدانند.

۳- در قرن چهارم هجری، همزمان با حکومت آل بویه، حکام حُسنَویه کرد ۵ که پایتخت آنان در سرماج (جنوب بیستون) قرار داشت، مدتی کوتاه بر قسمت‌هایی از لرستان به ویژه قسمت شمالی دست یافتند. ابن اثیر قلمرو بدر بن حسنویه کرد را شامل مناطق شاپور خواست (خرم آباد)، دینور، بروجرد، نهاوند، اسدآباد و قسمتی از اهواز دانسته است. (ابن اثیر، ۱۳۸۴: ۱۵/۳۵۳) ممکن است پذیرش حکومت آل حسنویه کرد به وسیله لر‌ها این تلقی را بوجود آورد که لر‌ها و کرد‌ها یک گروه قومی محسوب می‌شوند

۴- اگرچه نظریه کرد دانستن قوم لر، حداقل از قرن چهارم هجری در منابع مطرح گردیده است، اما مهاجرت گروه‌هایی از طوایف کرد به منطقۀ لرستان در دوره‌های بعدی خصوصاً در قرن ششم هجری و بعد از آن در زمان صفویه و افشاریه به طرح مجدد این نظریه کمک بیشتری کرد. برخی منابع تاریخی از مهاجرت تقریباً چهارصدخانوار از طوایف کرد در قرن ششم هجری به سرزمین «لر» بزرگ یاد می‌کنند (بدلیسی، ۱۳۴۳: ۴۵). مؤلف تاریخ گزیده از مهاجرت قبایل کرد در قرن ششم از جبل السماق سوریه به سرزمین لر بزرگ خبر می‌دهد (مستوفی، ۱۳۶۴: ۵۴۱-۵۴۰). در زمان صفویه افرادی از ایل زنگنه-یکی ازایلات کرد- به عنوان حکمران منطقه جوانکی (جانکی) منصوب شدند که به همراه اتباع و وابستگان خود در این منطقه سکونت اختیار کردند و دیگر هیچگاه این منطقه را ترک نگفتند (قائم مقامی، ۱۳۲۶: ۱۲). نادرشاه افشار نیز به قصد تضعیف قدرت نظامی و کاهش جمعیت قبایل، جمعیتی از قبایل را به اجبار به مناطق دیگر تبعید می‌کرد. بر همین اساس در سال ۱۱۵۴ هـ ق حدود ۲ هزار خانوار از ایل کرد زنگنه را که در سر پل ذهاب و مرز عراق سکونت داشتند به منطقه بین ایذه و باغملک کوچ داد که سکونت این خانواده‌ها در منطقه پایدار ماند و حتی امروز به همین نام کرد زنگنه یا زنگنه‌ها معروف هستند (قائم مقامی ۱۳۲۶: ۲۲-۱۰). مهاجرت طوایف کرد در زمان‌های مختلف به منطقه لرستان و سکونت آنان باعث رواج بیشتر این نظریه گردید که لر‌ها و کرد‌ها از یک گروه قومی و نژادی هستند.

۵- عامل دیگری که در طرح نظریه «کرد دانستن لرها» مؤثر بود، این مسئله است که حاکمان منطقه لرستان در دوره‌ای از تاریخ کرد بوده‌اند. حاکمانِ حکومت دودمانی اتابکان لربزرگ که از ۵۵۰ هـ تا ۸۲۷ هـ ق به مدت نزدیک به سه قرن بر بخش مهمی از قلمرو جغرافیایی قوم لر حکومت کردند از نژاد کرد بودند و بیشتر مورخان اتابکان را کرد دانسته‌اند.۶ (شبانکاره‌ای، ۱۳۶۳: ۲۰۷-۲۰۶) بعد‌ها این نظریه عمومیت پیداکرد و تمام مردم ساکن این منطقه که تحت حکومت اتابکان بودند را نیز کرد خوانده‌اند.

۶- در اثبات کرد بودن «لرها» بعضی به شباهت و همسانی تلفظ بعضی از واژه‌ها و لغات در گویش‌های لری با مشابه آن در زبان کردی اشاره نموده‌اند. اسامی طوایفی، چون شومی وند (شامی وند) از تیره منجزی و کرد از تیره کنرسی و کربچه (کرد بچه) و کرد زنگنه از تیره گندزلو ۷ ممکن است مؤید این نظریه باشد که لر‌ها یا درصد قابل توجهی از لر‌ها کرد تبار بوده‌اند. نزدیکی زبان و اشتراک در واژه‌ها و برخی قواعد دستوری و اشتراک در برخی اسامی طوایف، چون «کیماسی» لری و «کوماسی» کرد، «بیله وند» لری با «بیله وند» کرد و «بلواسی» لری با «بلواسی» کرد در ترویج این نظر موثر بوده است.۸ (نوروزی، ۱۳۷۴:۲۰) وجود اسامی مانند دهکرد ۹، شهرکرد، کرد شامی، رودخانه کردستان و... این ذهنیت را ممکن است بوجود آورده باشد که لر‌ها و کرد‌ها یک گروه نژادی واحد هستند.

۷- برخی از محققان همسانی خصوصیات فیزیکی لر‌ها و کرد‌ها را دلیل دیگری در پیوستگی قومی و کرد‌ها به آن دانسته‌اند و به همین علت احتمال بستگی لر‌ها با کردان را به مراتب بیشتر از سایر اقوام دانسته‌اند. سیمای لر‌ها همانندی بسیاری با کرد‌ها دارد و این ویژگی نشان دهندۀ ریشه ایرانی هر دو قوم است. (بدیعی ۱۳۶۲: ۷۶)

۸- برخی نویسندگان کرد بنابر گرایش‌های قومی و نژادی به ترویج این نظریه «کرد بودن لر‌ها» پرداخته‌اند، در این زمینه می‌توان به مطالب مؤلف کرد کتاب شرفنامه اشاره نمود که ضمن دسته‌بندی طوایف اکراد، «لرها» را نیز به عنوان یکی از طوایف کرد ذکر نموده و آورده است: «طایفه اکراد چهار قسم است، زبان و آداب ایشان مغایر یکدیگر است. اول کرمانچ، دویم «لر»، سیم کلهر و چهارم کوران» (بدلیسی ۱۳۴۳:۲۴ و ۲۳) دیگر نویسندگان کردزبان، چون «رشید یاسمی» در کتاب «کرد و پیوستگی نژادی و تاریخی»، «شیخ مردوخ» در کتاب «تاریخ کرد و کردستان و توابع» صدیق صفی زاده (بورکه‌ای) در کتاب «کردی بیاموزیم» و محمد مرتضایی در کتاب «زبان کردی و لهجه‌های آن» طوایف «لر» را از نظر نژادی و قومی کرد دانسته‌اند ۱۰،

۹- برخی نویسندگان خارجی نیز این ابهام و سرگردانی را تشدید کرده‌اند. لرد کرزن (Curzon) در سال ۱۸۹۰ م راجع به لر‌ها و بختیاری‌ها چنین می‌نویسد: «اینکه لر‌ها چه کسانی هستند و از کجا آمده‌اند یکی از مسائل حل نشده و لاینحل تاریخ است (کرزن، ۱۳۵۰: ۳۲۹-۳۲۸). ریچ (Rich) نیز معتقد است بختیاری‌ها -که شاخه‌ای از طوایف «لر» بزرگ اند- کرد هستند. (نامه علوم اجتماعی شماره ۱ سال ۶۹: ۳۴) این نویسندگان دلیلی برای صحت و درستی نظرات خود ارائه نمی‌دهند، از این رو نکات چندان قابل اتکایی در این باب ارائه نداده و روایت ایشان در این باب از نظر علمی قابل تأمل به نظر نمی‌رسد.

نقد و بررسی نظریه کرد دانستن قوم لر

اگرچه برپایه گزارش‌های منابع تاریخی، پیوستگی جغرافیایی و جابجایی‌های جمعیتی در قلمرو قومی کرد‌ها و لر‌ها در کنار شباهت‌های فرهنگی، نژادی و اجتماعی، پیوند عمیق تاریخی اقوام کرد و لر را به عنوان اقوام اصیل ایرانی غیرقابل انکار می‌سازد، اما نمی‌توان این شواهد را برای اثبات نظریه کرد بودن لر‌ها کافی دانست. از این روی با وجود خاستگاه واحد و اشتراکات فراوانی که اقوام «لر» و کرد دارند، در طول تاریخ به ویژه از دوران اسلامی بدین سوی این دو گروه قومی، هویتی مستقل داشته، به عنوان دو جمعیت قومی بزرگ قلمرو‌های جغرافیایی با حدود تقریباً مشخصی داشته‌اند.

عده‌ای کرد بودن لر‌ها را مبتنی بر طرح برخی دیدگاه‌ها توسط متقدمین یا نویسندگان خارجی بدون بررسی علمی و تحلیلی پیگیری کرده‌اند. افزون بر این پاره‌ای شواهد و مبانی نتیجه‌گیری از داده‌های موجود نیز از پایه و اساسی برخوردار نیست، اما باید این نکته را در نظر داشت که در میان منابع و ماخذ موجود نیز می‌توان دیدگاه‌های متنوع و گاه بی اساس دیگری را یافت که در تعارض جدی با دیدگاه مذکور هستند. برای نمونه درباره منشا نژادی قوم لر دیدگاه‌هایی مطرح است که افزون بر تشدید مناقشه برسر ریشه نژادی لر‌ها اساساً پیوستگی‌های قومی و حتی نژادی ایشان با کرد‌ها را دچار اشکال می‌سازد.

- برخی معتقدند قوم لر از اعقاب باستانی مسکون در سرزمین لرستان هستند و منشا نژادی آنان را به لولویی ها، گوتی ها، کاسی‌ها نسبت می‌دهند. (دیاکونف ۱۳۷۱: ۸۸) و (گیرشمن، ۱۳۷۲: ۵۵-۵۴)

- برخی نویسندگان غربی در راستای گرایش‌ها و منافع خاص خود، قوم «لر» را غیر ایرانی و از بقایای کلنی‌های یونانی می‌دانند که دلایل آنان در اثبات این نظریه سطحی و نادرست به نظر می‌رسد و از پشتوانه علمی برخوردار نیست. در این خصوص می‌توان به مطالبی که منشی سفارت روس در ایران بیان نموده است اشاره کرد. (بابن و هوسه ۱۳۶۳: ۱۸۱، ۱۸۰)

- بعضی با توجه به نظریه مورخان یونانی نظیر هرودت در مورد مسیر مهاجرت این قوم از خاور به باختر و شباهت حروف و لفظ کلمه بختیاری با باکتریا، قوم «لر» را وابسته و متعلق به اقوام باکتریا دانسته‌اند. (خسروی، بی تا: ۶۲)

- مؤلف مروج الذهب عقیده دارد که کرد‌ها از نسل مضربن نزاراند و ضمن اینکه لر‌ها را از جملۀ طوایف کرد به شمار می‌آورد، کرد‌ها را عرب دانسته است. (مسعودی، ۱۳۶۴: ۵۳۸ و مسعودی، ۱۳۶۰: ۱/ ۴۸۳-۴۸۲) و حتی عده‌ای بختیاری‌ها را که یکی از شاخه‌های اصلی لر بزرگ هستند به ترک‌ها و مغول‌ها نسبت داده‌اند. (لایارد، ۱۳۷۰: ۲۶۴)

بنابر آنچه گفته شد دربارۀ منشا نژادی لر‌ها یا پیوستگی قومی ایشان با کرد‌ها دیدگاه‌های متفاوت و گاه آشکارا بی‌اساس وجود دارد که استناد به هریک نیازمند بررسی نقادانه و تحلیلی است.

- در بررسی گزارش‌های مورخان و جغرافی نویسانی نظیر مسعودی، طبری، ابن حوقل و دیگران که لر‌ها را از طوایف اکراد دانسته‌اند، نیز به نظر می‌رسد توجه به این نکته ضروری است که واژه کرد در قرون اولیه اسلامی کاربردی عام برای همه گله داران، بیابان گردان، چادر نشینان و کوه نشینان کوهستان‌های زاگرس و دامنه‌های آن داشته است. از این رو بیش از آن که در کاربرد این واژه به معیار‌های هویتی و قومی‌توجه شود، شباهت‌های معیشتی مورد توجه قرار می‌گرفت. از این روی کاربرد لفظ «کرد» برای لر‌ها نیز تابع چنین تصور و نگرشی است. به بیان دیگر به آن دسته از ایرانیانی که در صحرا و دامنۀ کوه‌ها بسر می‌بردند و گوسفندان و چهارپایان را پرورش می‌دادند و چوپانی می‌کردند، بدون در نظر گرفتن ماهیت قومی و نژادی، به آنان «کرد» می‌گفتند. چنانکه یعقوبی جایگاه کردان را کوهستان‌های حد فاصل اصفهان و اهواز ذکر کرده است. (یعقوبی، ۱۳۵۶: ۵۱-۵۰) و استخری، ضمن بر شمردن طوایف و ایلات فارس آن‌ها را کرد به معنی گله‌داران بیابانگرد توصیف کرده است. (استخری، ۱۳۴۰: ۹۷)

همان گونه که آشکار است استخری و دیگر نویسندگان واژه کرد را به منظور توصیف نوعی از معیشت به کار برده‌اند که مهمترین وجه تمایز آن تاکید بر گله‌داری و جابجایی در پی مراتع می‌باشد. بر این پایه می‌توان نتیجه گرفت که جغرافی‌نویسان و مورخان قرون اولیه اسلامی از مردمان صحرا نشین و نیمه صحرا نشین با عنوان کلی «اکراد» یاد می‌کردند و منظور آن‌ها لزوماً مردمان کرد نژاد نبوده بلکه همه چادر نشینان و گله‌داران غیر عرب و غیر ترک را چنین می‌نامیدند. برخی مورخان و محققان معاصر نیز از واژه کرد این چنین معانی را استنباط می‌نمایند. (نفیسی، ۱۳۳۶: ۱ / ۱۰) و (لمبتون، ۱۳۶۲: ۱۹۸)

همان طور که گفته شد عده‌ای فرمانروایی حکام کرد حسنویه بر بخش‌هایی از لرستان را دلیلی بر کرد بودن لر‌ها پنداشته‌اند لیکن باید این نکته را در نظر داشت که زمامداری حکام حسنویه کرد تبار بر بخش‌هایی از قلمرو لرستان، نمی‌تواند دلیلی بر کرد بودن لر‌ها باشد، زیرا با توجه به مبانی و شیوه‌های برآمدن حکومت‌ها در تاریخ ایران به ویژه تاریخ میانه، در سطح ملی و محلی الزاماً ضرورتی بر پیوستگی قومی و حتی نژادی و زبانی فرمانروایان و جامعه تحت فرمان وجود نداشت. مروری بر سلسله‌های حاکم تاریخ ایران و قلمرو‌ها و حکومت‌های محلی، به روشنی این واقعیت را آشکار می‌سازد. هم چنین این نکته را نیز باید در نظر داشت که دوران زمامداری حکام حسنویه در لرستان نیز دیری نپائید و در اوایل قرن پنجم هجری پایان پذیرفت. اگرچه زمامداری حاکمان اتابکان بر منطقه لر بزرگ از ۵۵۰ ﻫ تا ۸۲۷ ﻫ نزدیک به سه سده تداوم یافت.

در این باره که عده‌ای روایت مهاجرت برخی طوایف کرد به قلمرو لرستان را مبنای کرد دانستن لر‌ها پنداشته‌اند، باید در نظر داشت که چنین جابجایی‌هایی در فرایند تحولات تاریخی ایران در تمام پهنه جغرافیایی فلات و سرزمین‌های پیرامونی امری طبیعی است و اصولا مهاجران به عنوان یک اقلیت با وجود منشأ متفاوت، نخست به لحاظ سیاسی و اجتماعی و سپس در بعد فرهنگی در جامعه جدید تحلیل می‌رفتند. از این رو طوایف کرد مهاجر به قلمرو قوم لر به تدریج ویژگی‌ها و خصوصیات جامعه جدید را پذیرفتند و با وجود این که بر پایه اسناد تاریخی یا برخی روایت‌ها، خاستگاه کردی ایشان در خاطر‌ها باقی مانده است، اما اساساً ویژگی‌های قوم لر را در حوزه فرهنگی، زبانی، معیشتی و وجوه دیگر پذیرفته‌اند.

طوایف کرد مهاجر به قلمرو لر‌ها بنابر پاره‌ای الزامات و شرایط، به صورت گروهی و به عنوان جمعیتی جدید به درون قلمرو جغرافیایی و اجتماعی لر‌ها راه یافتند. اولین بار مؤلف تاریخ گزیده از مهاجرت صد خانوار کرد از جبل السماق شام و سکونت آن‌ها در سرزمین لر بزرگ گزارش داده است (مستوفی، ۱۳۶۴: ۵۴۰-۵۳۹) این گفته در نوشته‌های مورخان بعدی نیز آمده است. (شبانکاره‌ای، ۱۳۶۳: ۲۰۷-۲۰۶) مستوفی فقط هویت دو طایفه از طوایف مهاجر یعنی عقیلی و هاشمی را مشخص کرده، ولی در باره دیگر طوایف مطلبی بیان ننموده است.

نکته دیگر اینکه مؤلف تاریخ گزیده در گزارش خود فقط اسامی طوایف مهاجر را ذکر کرده است بدون آنکه از طوایف بومی ساکن منطقه لر بزرگ نامی‌برده باشد. شاید عده‌ای اساساً تمامی جمعیت لر‌ها را طوایف مهاجر مذکور تصورکرده‌اند. درحالی که به نظر می‌رسد گزارش نام طوایف مهاجر ناشی از برجستگی و اهمیت مهاجرت، عوامل و پیامد‌های آن باشد. البته اشتباه تاریخی نویسنده یا منابع او که شاید تمامی لر‌ها را طوایف مهاجر پنداشته است یا این که، چون لر‌ها در نواحی کوهستانی پراکنده بودند و مولف تاریخ گزیده یا هر فرد دیگری نمی‌توانسته سرشماری و اطلاعات درستی از این طوایف در منطقه وسیع و کوهستانی با راه‌های صعب العبور فراهم کند نیز قابل تصور است.

- در خصوص همسانی در تلفظ بعضی واژه‌ها و لغات در گویش لری با مشابه آن در گویش کردی باید گفت که گویش‌های مختلفی نظیر لری، کردی، بلوچی، گیلکی و ... که امروزه بین اقوام رایج است به تدریج پدید آمده‌اند و در گذشته ریشه مشترک داشته‌اند بنابراین همسانی و اشتراکات زبانی امری بدیهی به نظر می‌رسد.

نتیجه

قوم لر یکی از اقوامی است که پهنۀ وسیع و گسترده‌ای از ایران را به خود اختصاص داده است. درباره منشاء و خاستگاه‌این قوم از گذشتة دور تا به امروز نظرات مختلفی از سوی مورخان و پژوهشگران عرصة تاریخ مطرح شده است. اگر چه واژة لر در قرن چهارم در متون تاریخی و جغرافیای تاریخی دورة اسلامی به کار رفته است، اما در مورد وجه تسمیه آن در کتب سده چهارم، اشاره‌ای نشده است.

حمدالله مستوفی مورخ و جغرافی دان قرن هشتم هـ. ق نخستین کسی است که درباره وجه تسمیة واژه لر سخن گفته و برای معرفی این قوم سه نظر را مطرح کرده است که قول اول آن مبنی بر نام مکان بودن واژه لر می‌تواند به واقعیت نزدیک‌تر باشد. زیرا این نظر با یافته‌های زبان شناسی نیز مطابقت دارد. بر طبق زبان شناسی واژه لور به معنی جنگل است. اما به مرور زمان «و» واژه لر به «ی» تبدیل شده و واژه لیر در گویش قوم لر به سرزمین پر درخت اطلاق می‌شود. حتی در منطقة لر نشین واژه لیر بار‌ها برای نامیدن مکان‌های مختلف به کار رفته است.

اما در مورد نژاد قوم لر هم نظرات مختلفی از سوی محققان و مورخان ارائه گردیده است. عده‌ای آنان را از بازماندگان اقوام آسیانی یا آزیانی و بومی ایران نظیر عیلامی‌ها و کاسی‌ها می‌دانند و عده‌ای دیگر خاستگاه آنان را با توجه به شباهت لفظی واژه بختیاری و باکتریا، منطقه باکتریا در محدوده بلخ قدیم می‌دانند که از آنجا به درون ایران مهاجرت کرده‌اند. این نظر بر پایه دلایل و براهین مستحکمی استوار نیست و شواهد تاریخی، آن را تایید نمی‌کند.

جمعی دیگر قوم لر را از بازماندگان اقوام آریائی می‌دانند و معتقدند که قوم لر بازمانده ایرانیان، خاصه قوم پارس و ماد است. نظر دیگری می‌توان ارائه داد که قوم لر آمیزه‌ای از بومیان ایران و اقوام آریایی است. این نظر می‌تواند به واقعیت نزدیک باشد. اما در ارتباط با پیوند قوم کرد و لر می‌توان گفت: آنچه مورخین نوشته‌اند که لر‌ها جزئی از قوم کرد هستند، باعث مطرح شدن سوالات و ابهاماتی شده است؛ اولاً نباید اطلاق عام کرد را معیار تعیین قلمرو جغرافیایی و اجتماعی کرد‌ها فرض کرد بلکه واژه کرد در اینجا به معنی شیوه زندگی است و نه معنی قومی و حتی در برخی از منابع، کوچ نشینان عرب نیز کرد خوانده شده‌اند. در دوره ساسانی به همه کسانی که شیوه چادر نشینی داشتند، واژه کرد اطلاق می‌شد که بعد‌ها بخشی از این گروه‌ها به نام کرد و بخشی از آنان به نام لر موسوم شدند. گر چه بین قوم کرد و لر مشترکات زبانی و آداب و رسومی وجود دارد، اما برپایه معیار‌های سیاسی، اجتماعی، جغرافیایی، فرهنگی و زبانی می‌توان مرز‌های هویتی در اقوام ایرانی را شناسایی کرد. قوم لر و کرد هر دو ایرانی تبار هستند، ولی از خانواده‌ای می‌باشند که حداقل دوهزار سال پیش از هم جدا شده‌اند.

در هر کدام از این نظریه‌ها که درباره شناخت وریشه نژادی قوم لر بیان شده است، ممکن است حقایقی وجود داشته باشد، اما با توجه به مستندات تاریخی و مطالب ارائه شده می‌توان استنباط کرد که قوم لر از جمله اقوام آریایی اصیل و قدیمی ایران است.

مشخصات فیزیکی، آداب و رسوم، خصوصیات و ویژگی‌های زبانی لر‌ها و نزدیکی واژه‌ها و گویش آن‌ها به زبان‌های پهلوی باستان بیان‌گر اصالت نژادی و ایرانی‌الاصل بودن آنان است. قوم لر از اختلاط و آمیزش با نژاد‌های غیر ایرانی تاحدودی مصون مانده‌اند و کمتر در معرض تهاجم تمدن‌های مختلف کشور گشایان و فاتحان بیگانه قرار گرفته‌اند. در اثبات اصالت نژادی و ایرانی الاصل بودن اقوام لر وکرد می‌توان به همسانی گویش و پوشش آنان با اقوام آریایی و همین طور سابقة کهن تاریخی منطقة محل سکونت این اقوام اشاره کرد. لباس زنان لر شباهت بسیاری به لباس زنان زردتشتی دورۀ ساسانی دارد و گویش لری به زبان پهلوی عهد ساسانیان نزدیک است و از واژه‌های ترکی و عربی کمتر بهره می‌گیرد. محققان قرار گرفتن محل سکونت آنان را در میان کوه‌های بلند و صعب العبور، عامل عدم اختلاط زبان لری با زبان‌های ترکی و عربی دانسته‌اند.

سابقه تاریخی سرزمین لرستان و آثار کشف شده در کوه‌های منطقه لر بزرگ که به زمان پارت‌ها و قبل از آن تعلق دارد نمایان گر مرکزیت این منطقه در گذشته‌های دور دست تاریخ ایران است. از این روی لر‌ها از اقوام اصیل ایرانی هستند که به سبب کوه نشینی در گذر تاریخ تاحد زیادی اصالت ایرانی و آریایی خود را حفظ کرده اند.

اگرچه پیوستگی نژادی، فرهنگی و تاریخی لر‌ها و کرد‌ها را نمی‌توان انکار کرد و هردو گروه ایرانی هستند و بخش بزرگی از جمعیت آنان بازماندگان ساکنان قدیمی ایران زمین هستند، اما علیرغم خاستگاه واحد و مشترکات فراوانی که دارند، در طول تاریخ به ویژه از دوران اسلامی بدین سوی این دوگروه هویتی مستقل داشته و به عنوان دوگروه قومی از هم تفکیک شده‌اند.

از تمام نوشته‌ها و آثار و اسناد تاریخی استنباط می‌شود که لر‌ها قومی آریایی، ایرانی الاصل و پارسی زبان هستند که دارای پیوستگی فراوان با اکراد هستند و با توجه به اینکه از نظرعادات، آداب و رسوم، خصوصیات زبانی و فرهنگی و مشخصات فیزیکی با اقوام مختلفی، چون عیلامیان، کاسی ها، اعراب و ترکان کمتر آمیخته‌اند، به همین دلیل نیز توانسته‌اند اصالت خود را تا حد زیادی حفظ نمایند.
 
نویسندگان:
فریدون الهیاری - اصغر فروغی - عزت الله عبداللهی نوروزی
انتشار یافته: ۶۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
19
60
لرها کرد
نیستن
پاسخ ها
م
| Germany
لر ها همگی کورد بوده و هستند
بختیاری
| Iran (Islamic Republic of)
عامو بلانصبت شما کردها هی خودتون میخای بچسبونین به ما لرا ما خودمون یه تاریخیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
عامو بلا نسبت درسته و اما کرد نیازی به شما نداشته ندارد و نخواهد داشت با خیال راحت برو بخواب ما نیاکان خودمان را و خواستگاه مان را میشناسیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
52
61
لرها از
کردها
بهتر هستن
پاسخ ها
قلندر
| Iran (Islamic Republic of)
قدمت موسیقی لرها از کردا بیشتره حالاچراچرت میگین
مهران
|
United States of America
|
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
64
41
من نه لرم و نه کرد، ولی لرها شاخه ای از اکراد بودند و جداشون کردند
Shantiya
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
19
66
با افتخار من لر بختیاریم ز نسل آریوبرزن.
jalal
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
55
44
لرها، کردهایی هستند که از زمان صفویه به بعد زبان و افکارشان تحت تاثیر شدید همسایگان فارس زبان فلات ایران ایران قرار گرفته است و امروزه تمام اشتراکات زبانی و فرهنگی و جغرافیایی خود را با کردها که مثل روز مشخص است انکار می کنند. امیدوارم روزی برسد که دست از انکار حقیقت بردارند.
پاسخ ها
بختیاری
| Iran (Islamic Republic of)
افتخار می کنیم که اصالت ما با شما یکی است برادر عزیزم. زنده باد ایران
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
17
53
اینا همه اشتباهه برو غار کلدرو چک کن میفهمی قدمت لر بیشتر بوده یا کرد
رضا لره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
25
69
کوردها لر هستن چون ما لرها قدمت و تاریخمون بیشتره سند و مدرکش هم وجود داره من نمیدونم چرا همیشه ب لر جفا میشه تنها قومی که ب ایران خیانت نکرد و در کل تاریخ مثل الماس میدرخشه لرها کورد نیستن اگه بودن ایران الان تجزیه شده بود
احسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
21
66
اول خدا بود دوم لر
کامران لکستان
|
Sweden
|
۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
9
49
ما لک ها این وسط گیر افتاده ایم. امیدواریم یکی باشند و علم حقیقت را کشف کند چون لک زبان ها دچار تنش هستیم .هم لر هستیم و هم کرد و هم مستقل .و بلاتکلیف
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of)
دقیقا
kutik
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
14
41
وژم لکم ا تر لریل بروهی لرسون گپ
لک ها لرن لکستان پروژه تجزیه لرهاست از اون ور بختیاری هارو میخوان جدا کنن از اینور لک ها رو
.
کوردستان عراق هم ک توهم کوردستان بزرگ زده
.
برید تاریخو بخونین لرها عیلامی هستن اون موقع ن پارس وجود داشت ن کورد و نه هیچ امپراتوری دیگ در خاک ایران
kutik
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
22
52
کرد در منابع تاریخی بمعنای چوپان و رمه گردانه ن معنی قومی لرها تاریخشون از کل کوردستان ایران وعراق بیشتره
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
65
29
لر ها و بختیاری ها کورد هستن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
31
46
لرها اصیل ترین قوم ایران هستند و تنها قومی هستند که صددرصد شیعه ۱۲امامی هستند.قدمت لرها از کردها بیشتر هست پس امکان نداره لرها زیر مجموعه کردها باشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
33
43
بله کرد تقسم میشه به چند شاخه; لور,کرمانج,سوران,کلهر,جاف
پاسخ ها
منصوره
| Iran (Islamic Republic of)
کوردها لر هستند
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
14
42
طبق شواهد تاریخی لر ها قدمت اش از تمام قوم ها بیشتر شواهدی مثل چغازنبیل غارهای لرستان مانند کلمانکره می توان گفت کردها یکی از زیر شاخ های لر هست
عععععع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
42
24
لر ها کرد بودند و. بخاطر آزار و اذیت کرد ها قوم کردعلی به لرستان محاجرت کردند
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
37
33
من هم به عنوان یک کورد قبلا می گفتم لر ها مستقل از کورد هستند اما بعد از تلاش برای ذوب فرهنگی کوردهای و یکی از گویش های زبان کوردی متوجه شدم که لر ها ذوب فرهنگی شدن و بخاطر این گویش لری که زیر شاخه کوردی بوده عملا نابود شده و لر ها به زبان فارسی حرف می زنند و از نظر فرهنگی هم تضعیف شدن به نظرم باید پیوند این دو دوباره بر قرار بشه ، یکێتی کوردان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
41
15
بله لورشاخه ای از قوم اکراد هستش.شک نکنید.
خود کلمه لور اسم یه منطقه هست. و کوردهایی که ساکن تنگ لور یا صحرای لور بودن اسم لور به خود گرفتن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
41
19
شک نکنید که لورها هم کورد هستن.سیاستهای کثیف ملت از هم جدا کرده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
کوردها لر هستند میخای شمارتو بذار تو واتساپ ثابت کنم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
36
21
در این شکی نیست که لرها کورد هستن.شما علاوه بر زبان و خلق و خو.نژادها رو بررسی کنید.که لرو کورد یه ژنتیک دارن.و اثلا تفاوت چهره و جسه (اندام)ندارند.
اهورا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
22
27
لرا خیلی متعصبن
یاس دخترلر یاسوج
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
13
40
لرلره کردهم کرد
اصلا این چه بحثیه ههمون برادریم اما ازیک قوم جدا
شاهین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
11
40
لر ها 7000سال تاریخ دارن اگه لرها کرد بودن العا ی کشور جدا بودن اما نه نژادشون یکیه نه تاریخشون فقط بدلیل همسایه بودن ی اشتراکاتی دارن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
6
20
همه باهم ایرانی هستیم ازهر نژاد زبان یکی هستم لطفا تفرقه نیندازید ایرانی پارسی زنده باد ایران
بهار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
8
32
لرها ولک ها ربطی به کردها ندارن صدمت آثار تاریخی خط،بطلانی بر نوشته های بیخود مورخان.....با افتخار لک استان لرستانم و ی ذره خاک لرستان باتمام دنیا عوض نمیکنم من لکم وزیز شاخه هیچ کس نبودم ی آربابی اصیل وسلام
پاسخ ها
بنده خدا
| Iran (Islamic Republic of)
اولله سی ای غیرت
زبان منطق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
23
13
در اثبات کورد بودن لر و لک
ل برگرفته از گویش لری یا همان گویشی از گویش هایی ایلات کوردی
ک بر گرفته از گویشی از گویش هایی ایلات کوردی
زبان منطق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
30
17
لک مخفف لر و کورد است و این یعنی لورها و لک ها هم کورد هستند
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
18
29
سلام عزیزان ببینید من کرد هستم نه تنها من بلکه از هر کردی به پرسید لر هارو برادر شیری خود می دانند ما گذشته یکسانی داشتیم ما از فارس ها و اعراب جدا هستیم ما یک قوم بزرگ هستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Finland
نه خیر لک ها زبا نشان لری و کردی قاتی تو جمع لکا باید بری ببینی
نگار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
35
18
شما لر ها چرا قبول ندارید زیر مجموعه کوردها هستید
پاسخ ها
nima
| Iran (Islamic Republic of)
اولا که کورد نه و کرد.
دوما لر ها به اندازه کل قدمت ایران قدمت دارن این وسط اگه قومی زیر مجموعه باشه هم کرد هست که زیرمجموعه لر میشه
پروین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
1
20
حالا این بحث ها یعنی چی؟؟؟لورک و فورک و‌تورک و کورک همه ازخاکیم کاش انسان بودن اصل هر رفتاری بود
ناشناس
|
Finland
|
۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
2
17
این یه بحث چرته همه ایرانیم واقعیت لرها کرد نیستند شایه این حرفو تو منطقه ذلکی باید بگی که بختیاری هستند تا بهت بگن چه خبره من خودم بختیاری
ارومیه
|
Austria
|
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
32
15
لر ها کوردهستند بیشتر لر ها خودشون قبول دارن کورد هستند فقط خجالت میکشن بگن
لیلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
6
14
در غرب باستان ایران تنها یک نام هست اون هم ایلیری یا ایلوریه نه کورد! مادها بنوشته هرودوت شلوار پرچین و کلاه تیارا یا نمدی داشتند!! راستی هرودوت از کجا با این همه فرهنگ و پوشش ایرانیان آشنایی داشته؟!
لاله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
3
15
هرجا معماری طاق و ستون دیدید رد پای قوم آریایی ایلوری رو گرفتید! ایلیری در اروپا هست اما کورد؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
3
29
لر کرد برادرند فرق بین هم دیگه نزارید ولی لرها تاریخ وتمدن بیشتری دارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
6
10
عکس پرچم قبلی ایران رو ببینید بعد حرف بزنید
مهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
19
7
هر وقوم محترم هستندو اصالت شان از هندوستانه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
خفه بمیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
تنها اقوام تماماایرانی لروکردهستن که نمونه خارجی ندارن
کورد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
3
19
بابا اینا سیاست دشمنان ما است می‌خوان ما رو از هم جدا کنن ما کورد ها ولرها یکی هستیم یکی نه زیر مجموعه‌ی هم
اهورا
|
Iraq
|
۰۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
16
1
بدرود ، عزیزم اول ببین مرجع و منبع اطلاعات کی هست و کجاست رگ و ریشه خودش و خودت بکجا برمیگرده ومیخوره حالا برگرد تاریخ ایران رو زیرو رو کن و تحلیلش کن باتوجه به این که ایران در 3 دوره بطور فجیحی به ویرانی رفته کسگم و این که بودن اشخاصی نسبتا محترم ک کرد رو قطب شمالی و لر راهندی خواندن رو جاگذاشتی تو مطالبت راستی انگلستانم لرد داره
پاسخ ها
رستم
| Iran (Islamic Republic of)
تو یکی حرف نزن گرگراک
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
2
5
همه فرزندان آدم هستیم پس آدم باشیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
14
5
لرو کرد در یک کلمه لک هستند و قابل احترام یکی هستیم افتخار می‌کنیم
پاسخ ها
ایلیا
| Iran (Islamic Republic of)
لک در یک کلمه لر هست
فرهاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
2
16
کتیبه های بیستون را ترجمه کرده اند و بیشترش به زبان لری می باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
2
24
این کرد ها هستند ک میخان خودشونو به لرا بچسبونن تاریخ تبار لر رو اول بخونید بعد نظر بدید اصالت دزدی نکنید
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
3
22
جالبه که کردها به زور می خواندلرها رابچسبونن به خودشون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
1
15
خدمت برادران کرد عرض کنم آخه به زور می خواید بگید لرها کرد هستن خب نیستیم نمی تونید به زور بگید چون هیچ زمانی لر زیر بار زور نرفته شما هم خودتون خسته نکنید لرها تنها قومی که هنوز اصل مونده و اصیل ترین قوم ایران و ایرانی اصل و قومی جدا از کرد دیگه الکی لر رو به کرد نسبت ندید
اهورا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
2
4
لرهای عراق شنیده بودین
اهورا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
2
3
والا من کردم و 45 سالمه اینکه میگن لرها کرد هستن رو چیزی که از آبا و اجدادمون شنیدیم و گر نه خودمون ب تنهایی کافی هستیم و تمایلی ب اینکه قوم یا ملتی رو ب خودمون بچسبونیم نداریم اصلا موفق باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
0
5
کی گفته لر ها کورد هستن ما از زمان هخامنشیان تو ایران بودند قدمت ما بیش از 3000ساله حالا یه نشریه احمق میاد میگه ما کوردیم بوا ریدم پر هرچی کورده ما خمون زبون داریم رقص داریم اهنگ داریم لطفا دیگه نگین ما از کسافت ها هستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
کورد ۱۲هزار ساله
بابای لر
| Iran (Islamic Republic of)
فقط گیوه هفت هزار سال قدمت داره.......چرا نمی‌خواید قبول کنید ناموسا کثافت هم جد و آبادته
شاهین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
3
3
من لرم یاسوجی هستم لر ها و کردا یکین چون هر دوتاشون شجاعت دارن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
6
0
اگر لرها کورد نیست چرا از جملات کوردی حرف میزنن .کوردها عارشون میاد بگن لرها کورد هستند فقط کفش های گیوه ما کوردها ۷هزارسال قدمت داره
ایلیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
0
3
آقای وحید، اولاََ بختیاری ها تیره از لرها هستن دوماََ لرها کُرد نیستند درسته ریشه مشترک دارن ولی دلیلی بر این نمیشه که یکی زیر شاخه دیگری باشه.
نام:
ایمیل:
* نظر: