به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۸۷۶۶
|
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۱
وی افزود: شهر دهدشت مرکز حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ از قدمتی به بلندای تاریخ برخوردار است که وضعیت موجود ورودی‌های این شهر هیچ سنخیتی با فرهنگ و تمدن این شهر ندارد
خبردنا: سید محمد موحد نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه بهمئی چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی با دکتر محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش"خبردنا"، نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه بهمئی چرام و لنده در این دیدار ضمن بیان مشکلات استان کهگیلویه و بویراحمد و به ویژه شهرستان‌های چهارگانه که با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند گفت: این شهرستان‌ها نیاز به توجه ویژه مسولان در حوزه‌های مختلف بخصوص توسعه راه‌ها و رونق کشاورزی دارد که میطلبد برای رفع این مشکلات و ایجاد اشتغال و رونق مناطق مختلف این حوزه، مدیریتی جهادی و انقلابی صورت گیرد.

حجت الاسلام سید محمد موحد به مهمترین طرح‌های مورد نیاز توسعه شهرستان‌های چهارگانه حوزه انتخابیه اشاره کرد و افزود: انجام مطالعات و پیگیری مطالبات برای ایجاد جاده دسترسی سد آبریز و صیدون کهگیلویه که ظرفیتی مهم برای تامین آب شرب، آبیاری ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان‌های کهگیلویه و چرام، توسعه گردشگری، تامین آب واحد‌های صنعتی و تامین برق است که یکی از مهمترین راه‌های ایجاد اشتغال و رونق تولید در منطقه میباشد.

وی محور ملی پاتاوه دهدشت را از دیگر نیاز‌های اساسی و طرح‌های مهم برای برون رفت بخش عظیمی از مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد دانست و گفت: حدود ۳ دهه از آغاز عملیات اجرایی این طرح مهم و بزرگترین طرح راهسازی جنوب کشور میگذرد که هم اکنون بخشی از طرح زیر بار ترافیک رفته که نیاز است برای تکمیل قطعه سوم که پیشرفت خوبی هم دارد توجه ویژه شود.

نماینده مردم شهرستان‌های کهکیلویه، بهمئی چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی ساخت باند دوم جاده ارتباطی خیرآباد به دهدشت را یادآور شد و ادامه داد: با توجه به ساخت جاده ملی پاتاوه دهدشت، یکی از نیاز‌های اساسی راه‌های منطقه ساخت باند دوم خیرآباد دهدشت است که نیاز است توجه خاصی به این محور صورت پذیرد.

موحد تصریح کرد: بهسازی جاده باغچه سادات به دهدشت از دیگر طرح‌های مهم و حادثه خیز حوزه انتخابیه است که هر ساله افراد زیادی دچار حادثه و فوت میشوند و انتظار مساعدت ویژه و تخصیص اعتبار برای تکمیل این طرح وجود دارد.

حجت الاسلام موحد به یکی دیگر از طرح‌های مهم حوزه راه در جنوب استان اشاره کرد و گفت: محور ارتباطی فارس، کهگیلویه، خوزستان که از منطقه پل بریم، باشت، چرام، دهدشت، قلعه دختر، قلعه رئیسی، دیشموک و باغملک در خوزستان میگذرد، از دیگر طرح‌های اساسی توسعه راه‌ها است که تکمیل مطالعات و آغاز عملیات اجرایی این طرح نیز مورد انتظار است.

موحد، اجرای دو سد سرپری و کوهبرد کهگیلویه را ظرفیتی مهم برای توسعه دو بخش کشاورزی و گردشگری عنوان کرد و ادامه داد: سد کوهبرد با بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی به دلیل کمبود اعتبارات و مطالبات ۸۰ میلیارد ریالی پیمانکار تعطیل شده که این سد با ظرفیت ذخیره سالانه ۲و نیم میلیون منر مکعب آب، بیش از ۳۵۰ هکتار زمین کشاورزی را آبیاری میکند و برای بیش از ۲۰۰ نفر نیز بصورت مستقیم اشتغالزایی دارد که نیاز است با تامین اعتبار لازم تا دهه فجر امسال به بهره برداری برسد و سد سرپری نیز نیازمند توجه ویژه است.
 
حجت الاسلام موحد در پایان با اشاره به نامناسب بودن ورودی‌های شهر تاریخی دهدشت افزود: شهر دهدشت مرکز حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ از قدمتی به بلندای تاریخ برخوردار است که وضعیت موجود ورودی‌های این شهر هیچ سنخیتی با فرهنگ و تمدن این شهر ندارد و نیاز است عملیات بهسازی ورودی‌های این شهر به سرعت تامین اعتبار و آغاز شود.
 
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور هم در این جلسه با تشکر از پیگیری‌های حجت الاسلام موحد برای حل مشکلات و توسعه مناطق مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: سازمان برنامه و بودجه همه تلاش خود را به کار خواهد بست تا خواسته‌های صورت گرفته برای توسعه و رونق بخش‌های مهم راه، صنعت، کشاورزی، گردشگری و خدمات شهری در شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی چرام و لنده را محقق سازد و در این خصوص اقدامات لازم را انجام میدهد.
 
دکتر محمد باقر نوبخت با دستور ویژه به معاونین خود، از اختصاص اعتبار به طرح‌های مذکور و مطرح شده توسط حجت الاسلام موحد خبر داد و افزود: اعتبارات لازم‌برای تکمیل این طرح‌های به زودی اختصاص و ابلاغ میشود که در آینده نزدیک شاهد بهره برداری و سرعت بخشی به این طرح‌ها خواهیم بود.
 
رئیس سازمان برنامه و بودجه دستور موافق برای تسریع در صدور مجوز کمیسیون ماده ۲۳ برای پروژه‌های سد آبریز، باند دوم خیرآباد _ دهدشت و همچنین محور ارتباطی پل بریم، باشت، چرام، قلعه دختر، قلعه رئیسی، دیشموک و صیدون را صادر نمود.
نام:
ایمیل:
* نظر: