به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۸۸۲۵
|
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
صفایی:
وی عنوان کرد: همچنین مسجد مورک برای مرمت،صیانت و بهره وری به یک هیات مذهبی واگذار شده است.

خبردنا: مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تلاش می شود تا با واگذاری بخش هایی از بافت تاریخی دهدشت به بخش خصوصی و اختصاص اعتبار برای مرمت رونق و شکوه به برجسته ترین یادگار دوره صفوی در این استان برگردد.

به گزارش"خبردنا"، مجید صفایی اضافه کرد: کاروانسرای و حمام کهیار در بافت تاریخی دهدشت برای مرمت،حفاظت و بهره وری به یک سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار شده است.

وی تصریح کرد: کارشناسان میراث فرهنگی برای مرمت اصولی با سرمایه گذار بخش خصوصی همکاری خواهند کرد.

صفایی ابراز داشت: بخش های واگذار شده به بخش خصوصی پس از مرمت به عنوان کافی شاب و مهمانسرا استفاده خواهد شد.

وی عنوان کرد: همچنین مسجد مورک برای مرمت،صیانت و بهره وری به یک هیات مذهبی واگذار شده است.

صفایی همچنین از تصویب ۱۰۰میلیارد ریال اعتبار برای مرمت بافت تاریخی دهدشت خبر داد و افزود: از این میزان ۲۰ میلیارد ریال آن در سال جاری اختصاص یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: تملک واحدهای مسکونی و ساماندهی بافت تاریخی از دیگر برنامه های پیش بینی شده برای احیای این سازه ارزشمند تاریخی است که تاکنون ۶۰ درصد از آن تملک شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به غیر ایمن بودن منازل مسکونی موجود در بافت تاریخی با همکاری بنیاد علوی مسکن مناسب برای صاحبان املاک بصورت اجاره ای تامین خواهد شد.

صفایی تاکید کرد: تا زمان حاضر ۷۷۰ اثر میراث فرهنگی استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

وی تصریح کرد:آسیاب ها، خانه های تاریخی، قلعه ها، آب انبارها، بقاع متبرکه، گورستان های تاریخی، پل ها، مساجد و کاروانسراها از مهمترین بناهای تاریخی ثبت شده این استان در فهرست آثار ملی هستند.

صفایی بیان کرد: نقوش برجسته تنگ سولک در بهمئی، آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه و دو گور دو پا در باشت از جمله بناهای تاریخی مهم ثبت ملی شده این استان است.

بافت قدیمی بلاد شاپور با ۴۵ هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت های تاریخی کشور به شمار می آمد اما این بافت به دلایل توسعه شهرنشینی تخریب شد و هم اینک ۳۷ هکتار از این شهر قدیمی باقی مانده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: