به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۸۸۷۲
|
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
ثبت دنا به عنوان یکی از ذخیره گاه های زیست کره با یک هزار و ۵۲۰ گونه گیاهی و جانوری وظیفه خطیری را بر دوش همگان گذاشته است و آن حفاظت از این میراث گرانبهاست و هم اینک به منظور حفاظت همه جانبه از آن به صورت برخط (آنلاین) به طور لحظه ای رصد می شود.

خبردنا: امروزه به دلیل بد رفتاری انسان با طبیعت پیرامون خود، روند انقراض گونه های زیستی با سرعت نگران کننده و غیر قابل باوری در حال افزایش است.

به گفته کارشناسان محیط زیست با حذف هر گونه جانوری از چرخه طبیعت کره خاکی یک قدم به سوی نابودی به پیش می رود.

حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از نابودی زیستگاه حیات وحش بسیار حائز اهمیت بوده زیرا که در صورت از بین رفتن زیستگاه حیات وحش، خود آن ها نیز نابود خواهند شد.

برای نمونه هر ساله شاهد آنیم که بخش عظیمی از جنگل های ایران به دلایل مختلف اعم از زیاده خواهی ها و بی توجهی انسان ها، آفت و ... به خاکستر تبدیل می شود.

دنا در یک نگاه

منطقه حفاظت شده دنا از مهمترین ذخیره گاه‌های زیست کره جهان، ظرفیتی مهم برای حفظ بیش از ۳۲۰ گونه جانوری در این منطقه بکر و میراث گرانبهای طبیعی است. این منطقه در شانزدهم تیرماه سال ۹۰ به عنوان پانصد و شصت و یکمین ذخیره گاه زیست کره جهان در سازمان یونسکو ثبت شد.

وجود کوه، جنگل، بیش از ۱۰۰ چشمه، رودخانه و ۱۲۰۰ گونه گیاهی دنا را به زیستگاه گونه‌های جانوری مختلف تبدیل کرده است. ذخیره گاه زیست کره دنا یکی از نقاط با ارزش از منظر سیمای سرزمینی و غنای زیستی در جهان محسوب می شود.

مناطق حفاظت شده دنا با وسعت ۹۳ هزار و۶۶۰ هکتار و دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲هکتار در شهرستان های بویراحمد و دنا در کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته اند.

زمستان و خطر شکار در کمین حیات وحش دنا

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با وجود حضور محیط بانان همیشه بیدار و در صحنه، هر ساله در فصول پاییز و زمستان به علت بارش برف و سرمای شدید در مناطق کوهستانی استان به ویژه دنا، حیات وحش از جمله کل و بز وحشی برای تامین غذا و علوفه مورد نیاز خود به حاشیه جاده ها و روستاها  پناه می آورند.

سید اسدالله هاشمی افزود: به همین دلیل زمستان برای حیات وحش فصل پرخطری بوده و به جهت آسیب پذیر بودن نیازمند مراقبت  بیشتر برای حفاظت از حیات وحش و جلوگیری از هرگونه آسیب به آنها هستیم.

وی تاکید کرد: برخی از افراد سودجو و فرصت طلب از شرایط آسیب پذیری حیات وحش در زمان بارش برف، سوء استفاده می کنند.

هاشمی ادامه داد: امروزه محیط زیست کشور ما با نامهربانی هایی روبه رو شده که همکاری و تلاش شبانه روزی همه اقشار جامعه را می طلبد و در این بین محیط بانان در خط مقدم دفاع از تنوع زیستی کشور هستند.

نخستین قدم برای حفاظت هوشمند از پارک ملی دنا برداشته شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: با تاکید استاندار و همکاری وی بخشی از پروژه حفاظت هوشمند پارک ملی دنا با تعامل دانشگاه یاسوج وارد فاز اجرایی شد.

اکنون که حفاظت ها به سمت هوشمند سازی پیش می روند  پارک ملی دنا یکی از ده ذخیرگاه مهم کشور به دستور کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد نخستین قدم را  به سوی هوشمند سازی برداشته است.

هاشمی تاکید کرد: مراحل تایید و اختصاص بودجه در سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده و به زودی با تخصیص ، این پروژه مهم در سال جاری وارد فاز گسترده اجرایی می شود .

هاشمی افزود: این پروژه قصد دارد تا با استفاده از تکنولوژی های نوین (اینترنت اشیاء ) و با ایجاد شبکه ای از سنسورهای محیطی گوناگون ، داده ها را بصورت برخط و آنلاین رصد و پایش و به مرکز مانیتورینگ اداره کل گزارش دهد.

مزایای پایش آنلاین در دنا

آتش سوزی یکی از اصلی ترین تهدید های مهم برای از بین رفتن زیستگاه حیات وحش محسوب می شود.

بیش از یک میلیون هکتار جنگل معادل، ۲۰درصد مساحت جنگلهای منطقه زاگرس و هشت درصد جنگلهای کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

همچنین  وسعت مراتع استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۴۸۰ هزار هکتار است.

از ابتدای فصل گرما تاکنون بیش از ۵۰۰ هکتار از مراتع و جنگل های کهگیلویه و بویراحمد طعمه حریق شده است.

با تلاش های انجام شده از این پس حفاظت از مناطق حفاظت شده و جنگل های این خطه در دنا به صورت آنلاین و برخط پایش و رصد می شود ‌و به محض وقوع آتش سوزی اقدامات لازم و پیشگیرانه انجام خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان افزود :جمع آوری برخط داده ها می تواند تهدیدهای بالقوه از جمله آتش سوزی ها ، شکار غیر مجاز و قطع درختان را آشکار و اطلاع دهد.

وی استفاده از پایش آنلاین در کاهش آتش سوزی ها را یکی از مزایای این پروژه دانست و گفت: پردازش داده ها با استفاده از الگوریتم های یادگیری عمیق ، پردازش داده ها را بر عهده دارد تا با تولید دانش به عنوان ابزار مدیریتی در بحران هایی مانند آتش سوزی توسط اداره کل حفاظت محیط زیست مورد استفاده قرار گیرد.

هاشمی تصریح کرد: تهیه نقشه ها احتمالی گسترش آتش و اعلام هشدار به مراکز گوناگون تصمیم گیری از دیگر اهداف این پروژه می باشد .

وی استفاده از تکنولوژی های نوین امکان حفاظت از مناطق صعب العبور،کاهش هزینه های جاری ، تعمیر و نگهداری تجهیزات را از دیگر مزایای این پروژه برشمرد.

هاشمی گفت: با توجه به گستردگی و پیچیدگی انتقال داده ها بصورت برخط از جنگلها به اداره کل حفاظت محیط زیست استان بعنوان پایلوت طرح  با هدف انتقال داده ها از مناطق حفاظت شده در دستور کار قرار گرفت و ۲ باکس شامل سنسورهای CO۲ و CO  دما و رطوبت در محیط قرار گرفت که انتقال اطلاعات بصورت برخط و موفقیت آمیز در حال انجام می باشد.

همچنین وب سایت پایلوت طرح جهت نمایش داده های ارسالی طراحی و راه اندازی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تصریح کرد : از اهداف دیگر این پروژه ، استفاده از داده های ذخیره شده به عنوان یک بانک اطلاعاتی و علمی تغییرات محیطی جنگل های دنا در طول سالیان متمادی باشد.

دوربین های مداربسته دنا نخستین گروه از شکارچیان را به دام انداخت 

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: اواخر آذر ماه امسال با استفاده از دوربین های نصب شده در پارک ملی دنا نخستین گروه از متخلفین شکار کل شناسایی دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند. 

وی افزود: با تاکید استاندار استان بر پایش آنلاین و برخط پارک ملی دنا ، با همکاری دانشگاه یاسوج، بخشی از این پروژه عملیاتی شد و با نصب دوربین ها مداربسته در منطقه ، نخستین گروه ۳ نفره از متخلفین شکار کل رصد و به همراه لاشه یک راس کل شکار شده دستگیر شدند.

سید اسدالله هاشمی عنوان کرد: ماموران یگان حفاظت پارک ملی دنا از این متخلفین دو قبضه اسلحه کشف و ضبط کردند.

وی ضمن تشکر از تلاش شبانه روزی محیط بانان پارک ملی دنا در سرما ، گرما و کرونا، گفت: ناقضین قوانین و مقررات زیست محیطی بدانند از این پس، محیط بانان پارک ملی دنا را بصورت آنلاین پایش و رصد می کنند ،  هرگونه ورود غیر مجاز ، شلیک اسلحه به صورت لحظه ای پایش و برخط دیده می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: مطابق قانون متخلفین به همراه آلات مشوفه و تشکیل پرونده برای اعمال قانون به مراجع قضایی معرفی شدند.

کمبود محیط بان

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: براساس استانداردهای جهانی به ازاء هر هزار هکتار یک محیط بان نیاز است اما این در حالی که اکنون هر محیط بان در منطقه حفاظت شده دنا از چهار هزار هکتار عرصه محافظت می کند.

وی ادامه داد: آن هم در منطقه ای که تمام عرصه هایش کوهستانی و تردد در آن به سختی صورت می گیرد.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: اکنون که هوای پارک ملی دنا رو به سردی رفته است و احتمال پوشیده شدن مراتع از برف و یخ زدن روان آبها بیشتر می شود وحوش مجبورند برای تامین علوفه مورد نیاز خود به سوی پایین دست و دامنه های دنا در حومه روستاها حرکت کنند و حالا وظیفه ملی همگان ایجاب می کند از گونه های جانوری دنا سترگ محافظت کنند.  

هاشمی از مردم خواسته در حفاظت از حیات وحش سرمازده با محیط بانان همکاری و همیاری نموده و از به دام انداختن و شکار آنان خودداری کنند.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.

هم اینک هفت منطقه حفاظت شده دنا با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامی با وسعت ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با ۲ هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.

کهگیلویه وبویراحمد همچنین دارای پنج منطقه شکار ممنوع شامل پادنای سمیرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و کوه تلرش است.

در رأس آنها پارک ملی دنا و منطقه حفاظت شده دناست که با وسعتی معادل ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار دارای ۱۵۵ گونه جانوری پرنده، ۲۴ گونه جانوری پستاندار، ۲۰ گونه آبزی و ۳۹ خزنده است./ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر: