به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۸۹۳۶
|
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰

خبردنا: تا این لحظه دو نفر در آخرین نظرسنجی‌های انجام شده برای انتخابات ۱۴۰۰ شانس بیشتری نسبت به دیگران داشته‌اند؛ محمود احمدی نژاد و سید ابراهیم رییسی. چهره‌هایی همچون قالیباف در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. امکان تایید محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری پایین است و با این شرایط رییس کنونی قوه قضاییه را باید شانس اصلی اصولگرایان دانست.

اصولگرایان یکبار قالیباف را به خاطر رییسی کنار گذاشته‌اند و معلوم نیست با وضعیت کنونی، آیا بار دیگر چنین امکانی وجود دارد یا خیر. بخشی از اصولگرایان معتقدند اگر رییسی بیاید، همه حول او اجماع خواهند کرد و برخی دیگر معتقدند او باید در قوه قضاییه بماند و به اعتماد رهبری حرمت بگذارد. به این ترتیب با آنکه اصولگرایان اقبال بالایی دارند، اما شرایط برای آنها بیش از پیش پیچیده شده است. حسن غفوری فرد از چهره‌های موثر اصولگرا در تحلیل این شرایط با رویداد۲۴ گفت‌وگو کرده است. او می‌گوید: ممکن است مردم ما شکایات یا مطالباتی از قوه مجریه یا قضاییه یا مقننه داشته باشند، اما در مواقع حساس کشور، منافع ملی کشور را نادیده نمی‌گیرند. در سال آتی علاوه بر انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شورای شهر را هم داریم و معتقدم انتخابات ۱۴۰۰، انتخابات پرشوری خواهد بود. رقابت هم بالا خواهد بود.

او می‌گوید: بیش از ۲۰ اسم تاکنون برای انتخابات مطرح شده که می‌توانند مورد تایید شورای نگهبان قرار بگیرند. از همین رو عقیده دارم که انتخابات سال آتی هم برای انتخاب کنندگان و هم برای انتخاب شوندگان پرشور خواهد بود. البته مسئله کرونا وجود دارد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت و طبیعتا یک سری محدودیت‌هایی را ایجاد خواهد کرد و کاندیدا‌ها نمی‌توانند همانند دوره‌های قبل تجمع‌ها و گفتگو‌هایی را با مردم داشته باشند. امیدوارم تا آن زمان شرایط از لحاظ ویروس کرونا بهتر شود.

غفوری فرد با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات مجلس شورای اسلامی کاملا متفاوت است، تصریح کرد: در انتخابات ریاست جمهوری مردم باید یک نفر را برای ۴ سال انتخاب کنند که طبیعتا امور اجرایی را به عهده دارد و از همین رو اهمیت ویژه‌ای دارد. وضعیت اقتصادی هم به نظر می‌رسد در حال بهتر شدن است و مقداری از ارز‌های بلوکه شده ما در حال برگشت به کشور است.

او می‌گوید: می‌دانم که معیشت مردم مشکل دارد و اختلاس‌ها و برخی از تصمیمات مسئولین تاثیر منفی گذاشته و مردم انتظار و توقعات به جا و به حقی دارند و شرایط منطقه‌ای و جهانی سخت بود و بحث حمله نظامی ترامپ مطرح بود، اما همه دیدند که توان انجام چنین کاری را ندارند و اکنون شرایط منطقه‌ای و بین المللی بهتر شده است؛ با همه این مسائل معتقدم که مردم در انتخابات ریاست جمهوری حضور پیدا خواهند کرد و منافع ملی را در نظر خواهند داشت.

تصمیم درباره انتخابات ۱۴۰۰ در دقیقه ۹۰ مشخص می‌شود

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه جریان‌های اصلاح طلب و اصولگرا می‌دانند که انتخابات ریاست جمهوری اوج فعالیت احزاب است، یادآور شد: جریان‌ها می‌دانند که باید در انتخابات ریاست جمهوری با همه توان حضور پیدا کنند. تکثر کاندیدا‌ها نیز پیش از انتخابات طبیعی است و معمولا در زمان انتخابات برخی از آن‌ها کنار می‌روند. شرایط دقیقه نودی است و بسیاری از تصمیم‌ها در لحظه آن مشخص می‌شود، مانند دوره قبل که در لحظه آخر قالیباف به نفع رئیسی کنار رفت.

او می‌افزاید: معتقدم اگر در انتخابات ۱۴۰۰ اقای رئیسی داوطلب ریاست جمهوری شود، تکثر کاندیدا‌ها در جریان اصولگرایی از بین خواهد رفت، زیرا گزینه منحصر به فردی است و به نظر می‌رسد که اگر حضور پیدا کند کاندیدای اصلی باشد. هم اصولگرایان و هم اصلاح طلبان گزینه اصلی خواهند داشت و رقابت و انتخابات خوبی را در پیش خواهیم داشت.

ابراهیم رییسی بعد از رهبری محبوب‌ترین مسئول کشور است

غفوری فرد با بیان اینکه مردم به قالیباف رای دادند و انتظار دارند که او برای ۴ سال در مجلس آن‌ها را نمایندگی کند، تصریح کرد: قالیباف عملکرد خوبی دارد و نسبت به مجلس قبل عمکلرد خوبی را از خود به جای گذاشته است، از آن سمت آقای رئیسی هم از سوی رهبری منصوب شدند و بعد از رهبری محبوب‌ترین مسئول کشور است. در مجموع باید میان این دو نفر وزن‌کشی صورت بگیرد و باید بررسی شود که حضور او در قوه قضاییه می‌تواند مفیدتر باشد یا قوه مجریه. رئیسی بیش از هر فرد دیگری در شرایط فعلی قادر است که وحدت اصولگرایان را صورت دهد. به هرحال باید بحث و بررسی شود و شرایط همه کاندیدا‌ها بررسی شود. من برای کاندیدا‌های هر دو جریان احترام قائلم و امیدوارم شاهد انتخابات خوب و پرشوری باشیم و هر فردی که مردم انتخاب کردند ما نیز باید از او حمایت کنیم.

دولت آینده دولت اصولگراست

غفوری فرد ادامه داد: در اصولگرایان، افرادی مانند قالیباف، دهقان، ضرغامی، فتاح و چند اسم دیگر مطرح شده اما در انتخابات حدودا ۸ نفر تایید می‌شوند که مشکل صلاحیت هم ندارند بلکه به دلیل شرایط کشور. قطعا ائتلاف در میان آن‌ها صورت خواهد گرفت و با چند گزینه وارد خواهند شد. در میان اصلاح‌طلبان نیز به نظر می‌رسد شاخص‌ترین فرد در میان آن‌ها آقای عارف باشد، البته آقای اردکانیان نیز مطرح است. آقای جهانگیری احتمالا کاندیدا خواهد شد، ولی آقایان ظریف و محسن هاشمی اعلام کرده‌اند که کاندیدا نخواهند شد. اما باید دید نزدیک انتخابات نظرشان تغییر می‌کند یا نه. البته تاکنون برخلاف اصولگرایان، اصلاح طلبان به صورت رسمی گزینه‌هایشان حضورشان را اعلام نکرده‌اند. اصلاح طلبان با توجه به شرایط، طبیعتا گزینه‌هایی را مطرح می‌کنند که مطمئن باشند تایید صلاحیت می‌شوند. تحلیل من این است که دولت آینده یک دولت اصولگرا خواهد بود.

مذاکره ایران و آمریکا به دولت بعد ربطی ندارد، نظر رهبری مهم است

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه مذاکره ارتباطی با دولتی که روی کار می‌آید ندارد و مستقیما با نظر و اجازه رهبری صورت می‌گیرد، تصریح کرد: تصمیم‌گیری درباره ادامه برجام و مذاکره با رهبری است. رهبری در گذشته اعلام کردند که نه مذاکره می‌کنیم و نه جنگ می‌شود که همین اتفاق هم رخ داد. اگر طرف اروپایی و آمریکایی به تعهدات خود در قبال برجام را انجام دهند ممکن است از این سمت هم شرایط تغییر کند، اما بدون برداشتن تحریم‌ها مذاکره‌ای هم صورت نخواهد گرفت و حیات برجام بستگی به رفتار اروپایی‌ها دارد. جدا از این که چه گروهی بر سر کار بیایند؛ برجام تصمیمی بود که مسئولان کشور گرفتند و و جدا از موافق و مخالف بودن ما، اگر طرف مقابل به تعهدات خود پایبند باشد ما نیز در خصوص ادامه آن تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: