به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۸۹۸۶
|
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
بررسی این طرح در دستورکار امروز قوه مقننه بود که کلیات آن با رأی نمایندگان رد شد.

خبردنا: ۵۴ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به هیئت رئیسه مجلس خواستار بررسی مجدد طرح شفافیت آرا نمایندگان در صحن علنی مجلس شدند.

به گزارش"خبردنا"، متن درخواست این ۵۴ نماینده به شرح زیر است:

هیئت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی

بدینوسیله امضاکنندگان درخواست اعمل ماده ۱۳۰ آیین‌نامه داخلی مجلس و نیز اعمال ماده ۱۲۰ و ۱۲۱ آیین‌نامه داخلی به‌صورت قیام و قعود را داریم و امیدواریم در اولین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار بگیرد.

در ماده ۱۲۰ آیین‌نامه داخلی مجلس آمده است: "هرگاه حداقل ده نفر از نمایندگان به ‏جاى استفاده از دستگاه الکترونیکى و یا قیام و قعود رأى علنى با ورقه را تقاضا نمایند. ابتدائاً بدون بحث نسبت به درخواست، رأى‏ گیرى به‌عمل مى‏آید و درصورت تصویب درخواست، اصل موضوع با ورقه و به‌طور علنى به رأى گذاشته می‌شود".

در ماده ۱۲۱ آیین نامه داخلی مجلس نیز آورده شده: "در رأى علنى با ورقه، هر نماینده داراى سه ‏نوع کارت سفید، کبود و زرد است که اسم آن نماینده روى کارت‌ها چاپ شده است. کارت سفید علامت قبول، کارت کبود علامت رد و کارت زرد علامت امتناع است. هنگام اخذ رأى علنى با ورقه، نمایندگان کارت سفید یا کبود یا زرد خودشان را با نظارت دبیران در گلدان‌ها می‌ریزند. نمایندگانى که رأى ندهند و یا بعد از اعلام اخذ رأى از تالار جلسه خارج شوند، ممتنع محسوب می‌شوند. تبصره- اسامى موافقین، مخالفین و ممتنعین و کسانى که در رأى‏گیرى شرکت نکرده و یا بعد از اعلام أخذ رأى از تالار خارج شده‏اند، بدون اینکه در جلسه قرائت شود، درصورت مشروح مذاکرات مجلس ثبت می‌گردد".

ماده ۱۳۰ این آیین‌نامه تصریح می‌کند: "اگر طرحى مورد تصویب مجلس یا کمیسیون‏هاى موضوع اصل هشتاد و پنجم (۸۵) قانون اساسى واقع نشد بدون تغییر اساسى تا شش ماه دیگر نمى‏توان آن را مجدداً به مجلس پیشنهاد نمود مگر با تقاضاى کتبى پنجاه نفر نماینده و تصویب مجلس. "

بررسی این طرح در دستورکار امروز قوه مقننه بود که کلیات آن با رأی نمایندگان رد شد.

اسامی نمایندگانی که خواستار رای گیری مجددطرح شفافیت آرا شدند/ نامی از موحد و روشنفکر نیست

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
110
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
0
0
چه عجب یکبار از طرفداری نماینده خارج شدی
نام:
ایمیل:
* نظر: