به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۹۰۰۲
|
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۷
داستان یك پتروشیمی:
 20 روز از سال 1386 گذشته بود كه در صحرای كلاچوی دهدشت مركز شهرستان كهگیلویه با حضور مقامات وقت كلنگی به زمین زده شد و تابلویی در آن قرار گرفت كه روی آن نوشته شده بود؛ محل احداث مجتمع پتروشیمی دهدشت.

به گزارش خبردنا، پتروشیمی دهدشت در آبان سال 1385 جواز تاسیس گرفت و در 21 فروردین 1386 با حضور محمدرضا باهنر نایب رئیس وقت مجلس شورای اسلامی، غلامحسین نجابت معاون وزیر نفت آن زمان در امور پتروشیمی، " سیدمحمد موحد " نماینده کهگیلویه بزرگ در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان و مقامات اجرایی استان كهگیلویه و بویراحمد كلنگ زنی شد.

در آن سفر مشهور نايب رئيس وقت مجلس(محمدرضا باهنر)به استان کهگیلویه و بویراحمد یک واحد تولید پلی اتیلن سنگین به ظرفیت ۳۰۰ هزارتن در سال در شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه زده شد و بلافاصله در تاريخ ۱۳۸۶/۰۱/۲۸ شرکت پتروشيمي دهدشت به صورت سهامی خاص تأسیس و به ثبت رسید كه در تاريخ ۱۳۸۶/۱۰/۱۹ نام شركت به پليمر دهدشت تغيير يافت.

در راستای احداث صنایع تولید مواد پتروشیمی در مناطق كمتر توسعه یافته و محروم جنوب ایران، هیات دولت در تاریخ چهارم شهریور 1384 پایه گذاری چهار واحد جدید در مناطق جنوبی كشور را تصویب كرد كه با پیوستن پتروشیمی گچساران به این چهار طرح پتروشیمی های خط دنا شكل گرفت.

خط دنا از یك واحد الفین گچساران و چهار واحد تولید پلی اتیلن(HDPE ) بنام های شركت صنایع پتروشیمی دهدشت، ممسنی، كازرون و بروجن تشكیل شده است.

خوراک طرح اتیلن است که از طریق خط لوله مربوطه از پتروشیمي گچساران و یا از طریق خط اتيلن غرب تأمین خواهد شد.

با این اهداف، از 21 فروردین 1386 تلاش های كم و بیش، خبرهای وقت و بی وقت و كنایه های گاه و بیگاه درباره ساخت این پروژه بزرگ شروع شد و هنوز ادامه دارد.

با مطالعات انجام شده توسط مشاور جهت مكان يابي و پس از انتخاب مكان مناسب، زمين طرح به مساحت ۱۰۲ هكتار در منطقه صحراي كلاچو خريداري و بلافاصله نسبت به يكپارچه سازي زمين اقدام و سند رسمي جهت احداث كارخانه در تاريخ ۱۳۸۷/۱۱/۱۷ اخذ شد.

سپس در تاريخ ۱۳۸۸/۱۱/۰۳ شركت صنايع پتروشيمي دهدشت به صورت سهامي عام تاسيس و صد در صد سهام شركت پليمر دهدشت به اين شركت منتقل شد.

سالها پتروشیمی دهدشت در حد تابلویی كه محل ساخت آن را نشانه گذاری كرده بود باقی ماند تا مقامات دولتی و نماینده این شهر تلاش های جدیدی را برای ساخت آن آغاز كردند.

این تلاش های جدید از پاییز 1395 آغاز كه در این مرحله، عملیات خاكبرداری این پتروشیمی بعد از 9 سال وقفه با انتخاب پیمانكار، چهره تازه ای به صحرای كلاچوی دهدشت داد.

سهامداران طرح 

1- شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (سهامی عام ) 15/68  2- شرکت پتروشیمی ممسنی 7/73  3- شرکت پتروشیمی کازرون 5/14   4- گروه توسعه (سهامی خاص) 2/14  5- سایر 69/31 درصد 

اگرچه سهام سایر پتروشیمی دهدشت معلوم نیست متعلق به چه فرد ، افراد و یا نهادی است اما آنچه که این روزها از این طرح دیده می شود جز خاکبرداری یک کوچه یا عملیات بتن ریزی سقف طبقه اول مهمانسرا و یا ادامه تراكم ديناميكي بخشي از مناطق سه و چهار خبر دیگری مخابره نمی شود.

پتروشيمي دهدشت در دشت چهار هزار و 500 هكتاري «كلاچو» در پنج كيلومتر دهدشت مركز شهرستان 132 هزار نفري كهگيلويه در استان كهگيلويه و بويراحمد واقع شده است.

** اگر پتروشیمی دهدشت دست من بود هزار روزه آن را به بهره برداری می رساندم

نشست‌خبری محمدرضا باهنر فردا برگزار می‌شود

محمدرضا باهنر ‌نائب رئیس مجلس وقت شورای اسلامی که کلنگ پتروشیمی دهدشت را روز 21 فروردین ماه 1386 به زمین زد و وعده بهره برداری آن را به هزار روز آینده در آن سال ها داد در روز ششم اردیبهشت ماه 1392 یعنی حدود 2 هزار و 200 روز بعد در نشست با اصحاب رسانه استان کهگیلویه و بویراحمد در محل باشگاه فرهنگیان یاسوج در پاسخ خبرنگاری که از پتروشیمی دهدشت سوال پرسید که هفت سال پیش این پروژه توسط شما کلنگ زنی شد و قرار بود که هزار روزه به اتمام برسد اما هنوز هیچ کاری روی آن صورت نگرفت، اظهارداشت: آن موقع که کلنگ زدم امکاناتش فراهم بود و مدعی بودم و اگر دست من بود هزار روزه این پتروشیمی را به اتمام می رساندم اما ما با دولت مشکل داریم و بعضی جاها کمک نمی کند و برخی جاها خرج های دیگری دارد!

** انجام مناقصه واگذاری پتروشیمی دهدشت

در سال 1395 و با تلاش های نماینده شهرستان كهگیلویه در مجلس شورای اسلامی، حمایت دولت تدبیر و امید و افكار عمومی، ساخت پتروشیمی دهدشت شدت بیشتری گرفت.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس گفت: منابع مالی كارخانه پتروشیمی دهدشت در ماه های آینده از طریق فاینانس خارجی یا صندوق توسعه ملی مشخص خواهد شد.

جعفر ربیعی در بازدید از پتروشیمی دهدشت اعتبار مورد نیاز ساخت این كارخانه را 17 هزار میلیارد ریال عنوان كرد و گفت: با برنامه ریزی های انجام شده در ماه های آینده منابع مالی برای تسریع در روند اجرایی پتروشیمی دهدشت مشخص خواهد شد.

ربیعی افزود: بر اساس برنامه زمان بندی، كارخانه پتروشیمی دهدشت باید 36 ماه پس از مشخص شدن منابع مالی به بهره برداری برسد.

** تخصیص 140 میلیارد ریال برای احداث ساختمان های پتروشیمی دهدشت 

نماینده كهگیلویه بزرگ و نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس دهم در همان زمان گفت: 140 میلیارد ریال اعتبار برای احداث ساختمان های غیرصنعتی كارخانه پتروشیمی دهدشت اختصاص یافت.

هاشمی پور افزود: بزودی مناقصه احداث ساختمان های غیرصنعتی كارخانه پتروشیمی برگزار می شود.

وی برگزاری مناقصه ساختمان‌های غیرصنعتی پتروشیمی دهدشت را ضروری دانست و تاكید كرد: با توجه به خرید بخشی از لوله‌های مورد نیاز خط لوله اتیلن گچساران به دهدشت، عملیات اجرایی این فاز باید زودتر شروع شود.


هاشمی پور با بیان اینكه سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی پتروشیمی دهدشت نیازمند برنامه زمانبندی، تأمین مالی و پیگیری تعهد بانك‌های عامل است، گفت: انتظار می رود مدیرعامل جدید پتروشیمی در این زمینه تمام تلاش خود را بكار بگیرد.

نماینده مجلس دهم كهگیلویه بزرگ افزود: تلمبه برای پمپاژ آب مورد نیاز پتروشیمی دهدشت فراهم شده و نیاز است عملیات اجرایی انتقال آب از روستای تراب به محل پتروشیمی به طور جدی پیگیری شود.

هاشمی پور پیشتر گفته بود 400 میلیون دلار هزینه ارزی و ریالی برای احداث پتروشیمی دهدشت برآورد شده است.

** سال 1400 زمان پیش بینی شده خاتمه طرح پتروشیمی دهدشت

نماینده كهگیلویه بزرگ در مجلس دهم شورای اسلامی در روز بیست ششم دی ماه 1397 هم گفت: با مساعدت و دستور ویژه بیژن زنگنه و همكاری جدی مدیرعامل و مسئولان هلدینگ خلیج فارس نشست نهایی قرارداد كل پتروشیمی دهدشت برگزار و به برنده مناقصه، (شركت صنعتی نارگان) واگذار شد.

عدل هاشمی پور افزود: این قرارداد بصورت E P C F ( مهندسی، تهیه كالا، اجرا و تأمین منابع مالی) و به ارزش 277 میلیون یورو منعقد شده است.

وی گفت: قرارداد EPC با شركت صنعتی نارگان در تاریخ یكم دی ماه سال جاری موثر واقع شد و شركت صنایع پتروشیمی دهدشت زمان خاتمه طرح پلی اتیلن سنگین این شهرستان را 30 آذر سال 1400 اعلام كرده است.

** فعال شدن پتروشیمی دهدشت آرزوی دیرینه ام بود

نماینده کهگیلویه بزرگ در مجلس یازدهم شورای اسلامی در بازدید روز 25 آذرماه 1399 از پروژه پتروشیمی دهدشت گفت: فعال شدن پروژه پتروشیمی دهدشت یکی از آرزوهای دیرینه‌ام بود که امروز با فعال شدن این پروژه بسیار خوشحالم و از این بابت خدا را شاکر و سپاسگزارم.

"سیدمحمد موحد" افزود: امروز در یک خاکریز و علیه فقر، نداری و محرومیت می‌جنگیم و کسانی که در حال کار هستند معتقدم در یک میدان جهادی به تمام معنا در حال تلاش هستند.
   
وی گفت: امروز یکی از بهترین روزهای زندگیم است که شاهد فعال شدن این پروژه هستم.

عضو کمیسیون قضایی مجلس یازدهم شورای اسلامی افزود: این پروژه یکی از آرزوهای دیرینه‌ام بود که امروز با فعال شدن این پروژه بسیار خوشحالم و از سوی دیگر شاهد بکارگیری فرزندان این منطقه هستم و از این بابت خدارا شاکر و سپاسگزارم.

موحد گفت: بعد از جلسات و پیگیری‌های مستمر در تهران با مسؤولان مربوطه در رأس وزیر نفت امروز اولین جلسه را برگزار کردیم و از گزارش کاری که دست اندرکاران دادند بسیار راضی هستم و خوشحالم که تلاش‌هایم به ثمر نشست و انشالله درآینده نزدیک شاهد بکارگیری نیروهای بیشتری خواهیم بود.

** پتروشیمی دهدشت تا 2 سال آینده اشتغال زیادی در منطقه ایجاد می کند

محمدرضا صاحب نسق مدیر عامل پتروشیمی دهدشت نیز در این بازدید اظهار داشت: در بخش غیرصنعتی، مطالعات ژئوتکنیک، عملیات تسطیع و فنس‌کشی محوطه و همچنین طراحی و نصب دکل مخابراتی و شبکه IT و عملیات حفاظت فیزیکی سایت به سرانجام رسیده بود.

وی افزود: با اجرای این طرح ملی، منطقه دهدشت به یکی از قطب‌های پتروشیمی تبدیل شده و اشتغال زیادی را در دو سال آینده در منطقه ایجاد خواهد کرد.

مدیرعامل پتروشیمی دهدشت گفت: در حال حاضر در شرکت‌های پتروپارس، گوپله، ژالکه، دریا پیمان بوشهر (پیمانکار حراست) تعداد 173 نیرو مشغول به کار هستند که از این تعداد 126 نفر بومی و تعداد 47 نفر غیر بومی مشغول به کار هستند.
   

** بهره برداری از فاز اول پتروشیمی دهدشت در 1401

 مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: سال ۱۴۰۱ اولین فاز پتروشیمی دهدشت افتتاح و به بهره برداری می رسد.

«سالار حسین پور» افزود: پتروشیمی دهدشت نزدیک به ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی گفت: مجوزات لازم برای ثبت سفارش برخی از تجهیزات و ماشین آلات اخذ شده که هلدینگ خلیج فارس در حال تولید این ماشین آلات است.

حسین پور با بیان اینکه خوراک پتروشیمی دهدشت باید از پتروشیمی گچساران تامین شود، اظهاداشت: سال ۱۴۰۱ اولین فاز پتروشیمی دهدشت افتتاح و به بهره برداری می رسد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: با بهره برداری از این پتروشیمی برای ۷۰۰ نفر بصورت مستقیم اشتغال ایجاد می شود.

** پیشرفت 50 درصدی مهندسی پتروشیمی دهدشت

مدیرعامل گروه پتروپارس از پیشرفت ۵۰ درصدی مهندسی طرح احداث پتروشیمی دهدشت خبر داد.

"حمیدرضا مسعودی" با بیان اینکه جلسات مستمر و متعددی با کارفرمای طرح برگزار شده است، گفت: خوشبختانه با پیگیری های مستمر، هماهنگی و هم افزایی خوبی در اجرای این طرح ملی شکل گرفته است؛ به طوری که اکنون در بخش مهندسی به حدود ۵۰ درصد، در بخش کالا به حدود ۸٫۲۱ درصد و در مجموع پروژه به حدود ۷٫۳۷ درصد پیشرفت دست یافته ‎ایم.

موحد در بازدید از پیرترین پروژه کهگیلویه بزرگ چه گفت؟
 
مدیرعامل گروه پتروپارس با اشاره به تجهیز کامل دفاتر اداری در سایت و تامین کمپ های مهندسی موقت در شهر دهدشت افزود: طبق برنامه ریزی روند اجرای عملیات تسطیح و فنس کشی محوطه تجهیز کارگاه، ساخت لیدان، محوطه کارگاه ها، ساختمان کارگاه مرکزی، ساختمان آزمایشگاه مکانیک خاک، دفاتر اداری و کمپ مهندسی، انبارها، جاده های دسترسی و کانال های جمع آوری آب های سطحی نیز در حال پیشرفت است.

وی به اشتغال متخصصان و نیروهای بومی به عنوان یکی از ثمرات اجرای این طرح اشاره و اظهارداشت: اکنون بیش از ۲۳۰ نفر در سایت به کار می پردازند که نزدیک به ۸۵ درصد آنها نیروهای بومی هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر: