به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۹۰۴۶
|
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۷

خبردنا - میثم سعادت: در شرایطی که اصلاح طلبان هنوز برنامه جدی برای انتخابات پیش رو ندارند، اصولگرایان بیشتر از هر زمانی دیگری مشغول برنامه‌ریزی انتخاباتی هستند؛ البته صف بلند مدعیان نامزدی انتخاباتی و البته آنها که خود را محور وحدت می‌خوانند باعث شده بود در هفته گذشته دو شورای ائتلاف و شورای وحدت به شدت به موضع‌گیری علیه یکدیگر مشغول شوند؛ آن هم در شرایطی که تحول‌خواهان اصولگرا ناظر بازی شده‌اند تا با برنده ائتلاف کنند و جبهه پایداری هم راه خود را می‌رفت. در واقع اصولگرایان فعلا حداقل با ۴ جریان و تعدادی نامزد انتخابات در عرصه حضور دارند و اگر چهره‌ای مانند رئیسی وارد انتخابات نشود، احتمالا اختلافات باز هم افزایش خواهد یافت.

شورای دموکراتیک وحدت

منوچهر متکی که حالا سختگوی شورای وحدت شده درباره شورای وحدت گفته «سازوکار شورای وحدت دموکراتیک، شفاف و مبتنی بر آرای جمعی است و این ویژگی‌ها از افتخاراتش محسوب می‌شود.»

غلامرضا مصباحی مقدم هم این هفته از این ساز و کار دفاع کرده و گفته «هدف جامعه روحانیت مبارز ایجاد شورای عالی وحدت بود تا همه جریان‌های انقلابی بتوانند حول یک محور مشخص جمع شوند و با وحدت کامل به نامزد واحد در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ برسند. تلاش‌های بسیاری صورت گرفت تا این مهم محقق شود که به لطف خدا محقق شد و امروز بسیاری از احزاب شناسنامه‌دار و دارای مجوز از وزارت کشور عضو شورای وحدت هستند.»

بادامچیان هم در واکنش به صحبت‌های حداد عادل که گفته «شورای وحدت با شورای ائتلاف همراه شوند» گفته «طبیعی است که شورای ائتلاف باید با شورای وحدت همراه شود چراکه شورای وحدت شامل ۴۰ حزب ارزش‌گرا است بنابراین وقتی مجموعه‌ای با این تعداد از احزاب تشکیل شده و از یک سو جامعه روحانیت مبارز نیز حضور دارد و از سوی دیگر هم مورد حمایت روحانیت سراسر کشور است.»

منوچهر متکی سال ۸۴ رئیس ستاد علی لاریجانی بود و بعید نیست شورای وحدت روی یک گزینه میانه‌رو مثل لاریجانی به توافق برسد. این یعنی اگر چنین اتفاقی بیفتد، شورای وحدت به مسیری می‌رود و شورای ائتلاف به راه دیگر.

پدرخوانده‌ها!

مهدی چمران که از حامیان جدی سردار قالیباف محسوب می‌شود، در گفت و گویی با مثلث آنلاین از شورای وحدت انتقاد کرده و گفته «امیدوارم همه هدایت شویم و به مسیر مشترک و واقعی برسیم و برخلاف آنچه برخی دوستان اسم شورای خود را وحدت گذاشته‌اند، وحدت‌شکنی به وجود نیاید.»

او ادامه داده «ناگهان مشاهده کردیم جامعه روحانیت مبارز اعلام کرد که با افراد جدیدی که به جامعه آمده‌اند می‌خواهیم کار انتخاباتی انجام دهیم و بنای‌شان به نوعی حرکت موازی با شورای ائتلاف قرار گرفت. ما گفتیم این کار شما به شورای ائتلاف لطمه می‌زند و دلیلی ندارد راهی که ما تا میانه آمده‌ایم شما از ابتدا شروع کنید و باعث دوگانگی در جبهه اصولگرایی شوید. سازوکار شورای ائتلاف از پایین به بالاست؛ یعنی شورا‌های شهرستان شورای استان را انتخاب می‌کنند، شورا‌های استان، شورای مرکزی را انتخاب می‌کند و شورای مرکزی برای ریاست‌جمهوری تصمیم می‌گیرد. اما شورای وحدت این سازوکار را ندارد و مانند گذشته است که عده‌ای بنشینند و برای دیگران تکلیف معلوم کنند و شورا‌ها مسوول اجرای تصمیمات آن‌ها باشند. ما تصور می‌کردیم دوره پدرخوانده‌ها تمام شده، اما گویا این‌طور نیست... در شورای وحدت قرار بود بیش از ۴۰ حزب حضور داشته باشد، اما پنج حزب را پذیرفتند و به بقیه گفتند خداحافظ. من فقط امیدوارم خداوند به همه ما بصیرت دهد تا با توهم پیروزی پس‌گردنی نخوریم.»

سهم‌خواهی انتخاباتی با استقبال از نامزد و کابینه

پرویز سروری که به جریان تحول خواهان اصولگرا (فرماندهان سابق سپاه) نزدیک است و حالا دبیر شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب شده، در توییتی به انتشار غیررسمی کابینه تعدادی از کاندیدا‌های احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم واکنش نشان داد. سروری نوشته ‏«اینکه مردم در ‎انتخابات ۱۴۰۰ نه فقط به یک نفر به عنوان رئیس جمهور بلکه به او و کابینه‌اش رای بدهند فکر درستی است، مدل ‎شورای ائتلاف «نامزد ـ کابینه» است. اما پوستر‌های رنگارنگی که این روز‌ها شتابزده و از منابع نامعلوم منتشر می‌شود مردم را گیج کرده و به اصل این فکر لطمه می‌زند.»

بعضی فعالان سیاسی معتقدند این اظهارات به منزله سهم خواهی بعضی جریان‌ها از رئییس جمهور آینده است. البته این هم نکته‌ای عجیب نیست و معمولا پیش از انتخابات سهم‌خواهی‌ها انجام می‌شود تا تکلیف احزاب و افراد با کابینه آینده مشخص باشد. حالا که اصولگرایان خود را پیروز انتخابات ۱۴۰۰ می‌دانند، هر کس سهم خود را می‌خواهد.

صف نامزد‌های اتخابات ۱۴۰۰ شلوغ‌تر نشد!

این هفته مجتبی ذوالنوری نماینده قم در مطلبی در صفحه شخصی خود نوشت: «در شرایطی که تفرق سمی مهلک و وحدت بیش از هر زمانی ضرورت دارد به نامزدی انتخابات ریاست جمهوری فکر نمی‌کنم. اظهارات برادر عزیزم جناب آقای دکتر حسن بیگی در این خصوص صرفا ابراز لطف و نظر شخصی ایشان است و مطلقا با اطلاع اینجانب نبوده است.»

ظاهرا چند روز گذشته ابوالفضل حسن بیگی نماینده مجلس دهم در گفتگو یا یکی از رسانه‌ها گفته بود که «آقای ذوالنوری نسبت به افرادی که امروز در جریان اصولگرایی نامشان مطرح می‌شود، توانمندتر و قوی‌تر است. او در حوزه‌های فنی مخصوصا بحث هسته‌ای و برجام تسلط دارد و در مجموع فردی عاشق، منصف و توانمند محسوب می‌شود.»

اظهار نظر هفته

محسن رضایی در یک سخنرانی در زنجان گفته «در قسمت مردمسالاری سیاسی ما وضعیت بسیار خوبی را در سیاست، دفاع و امنیت داریم. ولی کافی نیست. زندگی مردم، امنیت و آرامش می‌خواهد و از سوی دیگر ضرورت دارد درآمد کافی و انسانی برای همه شهروندان فراهم شود. نباید در این کشور، پدیده‌های زشتی مثل فقر، فساد و بیکاری وجود داشته باشد. با تمرکز و اکتفا به بهبود جنبه‌های سیاسی، امنیتی و دفاعی، نمی‌توان پیشرفت و معیشت را تامین کرد. بهبود وضعیت اقتصاد و معیشت، کارگزاران اقتصادی می‌خواهد. کارگزاران اقتصادی و کارگزاران سیاسی، مکمل یکدیگر هستند.»

محسن رضایی مدتی است دیدارها و سخنرانی‌های خود را افزایش داده و با نقد دولت روحانی و بیان جملاتی همچون «از بین بردن ارزش پول ملی» وارد شده و به احتمال بسیار زیاد او نیز مثل دوره‌های قبل باز هم نامزد انتخابات شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: