به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۹۰۹۱
|
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۱
وی افزود: می‌بایست از طریق وزارت صمت با کمک شورای عالی حفاظت محیط زیست اجازه اکتشاف و بهره برداری صادر گردد.
خبردنا: نشست مهدی روشنفکر نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی با معاون وزیر صمت و مدیرعامل ایمیدرو با هدف بررسی وضعیت معادن کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

به گزارش "خبردنا"، مهدی روشنفکر در این نشست با اشاره به ظرفیت‌ها، فرصت‌ها، مشکلات و الزامات معدنی شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون اظهار داشت: مس خونگاه جز پهنه اکتشافی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی کشور وابسته به ایمیدرو بوده که بخشی از آن در منطقه حفاظت شده دنا واقع شده است.

وی عنوان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده ظرفیت این معدن ۲۷۰ هزار تن می‌باشد و مزیت‌های این معدن برای شهرستان صرفاً اشتغالزایی بوده، زیرا درآمد و انتفاع اصلی آن متعلق به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی می‌باشد این معدن دارای عیار فوق العاده بالاست که حدود چهار یا پنج برابر از کرمان بالاتر بوده و با توجه به تمرکز این معدن صرفه و توجیه اقتصادی بالایی دارد، با توجه به اینکه در منطقه حفاظت شده می‌باشد پیشنهاد می‌گردد از طریق وزارت و به کمک شورای عالی حفاظت محیط زیست اجازه کشف و بهره برداری آن صادر شود.

روشنفکر با اشاره به معدن سیلیس دنا، ادامه داد: این معدن با خلوص بالا برای تولید شیشه و خلوص پایین‌تر برای تولید سیمان سرامیک و مواد ریخته گری که ظرفیت این معدن حدود ۲۰ میلیون تن می‌باشد که در منطقه پارک ملی بوده و می‌بایست اجازه اکتشاف و بهره برداری از آن را از طریق شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور اخذ گردد.

نماینده مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وجود معدن دولومیت با ظرفیت ۵۰ میلیون تن که در صنعت فولاد سازی کاربرد داشته و در منطقه حفاظت شده قرار دارد، افزود: می‌بایست از طریق وزارت صمت با کمک شورای عالی حفاظت محیط زیست اجازه اکتشاف و بهره برداری صادر گردد.

روشنفکر با اشاره به ظرفیت‌های معدنی موجود در شهرستا مارگون خاطرنشان کرد: ۳ معدن مرمریت با ذخیره بالای ۳۰ سال و حدود ۵ میلیون تن برای هرواحدمعدنی جمعاً قریب ۱۵ میلیون تن ظرفیت معادن هست که هر ۳ داری پروانه بهره برداری بوده که در تولید سنگ‌های تزئینی و نمای ساختمان کاربرد دارد، اما نیاز به زیرساخت‌های مثل جاده و برق دارد، که با حمایت سازمان ایمیدرو میتوان این مشکلات را حل نمود.

وی با اشاره به معدن آهک، خاطرنشان کرد: در مارگون، لوداب، دشتروم و تامر با عیار و کاربرد بالا که در صورت همکاری سازمان ایمیدرو و با راه اندازی کارگاه و کارخانه فرآوری جهت تولید آهک، کاغذ، کربنات کلسیم رسوبی و گرید دانه بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روشنفکر بیان کرد: نمک کاکان دارای پروانه بهره برداری بوده، اما نیاز به جاده دسترسی دارد در صورت اختصاص اعتبار برای جاده امکان بهره برداری مطلوب وجود دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر: