به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۹۱۸۴
|
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹

خبردنا: در پی توافق شب گذشته ایران و آژانس بر سر نحوه نظارت آژانس به فعالیت‌های هسته ای ایران با توجه به قانون مجلس شورای اسلامی بحث هایی درباره اینکه این توافق دقیقا چیست و آیا دولت در حال خنثی کردن قانون مجلس درباره اجرای پروتکل الحاقی است، مطرح شده است. 

در همین راستا روز گذشته بیش از دویست نماینده مجلس دربیانیه ای تاکید کردند قانون مجلس باید در زمان مقرر خود یعنی پنجم اسفند اجرا شود و بر همین اساس اجرای پروتکل الحاقی نیز باید متوقف گردد. 

صبح امروز هم محمد باقر قالیباف رییس مجلس در توئیتر، نحوه اجرای پروتکل الحاقی از روز ۵ اسفند را تشریح کرد و نوشت: «مطابق قانون مجلس، اجرای پروتکل الحاقی از روز ۵ اسفند به طور کامل متوقف خواهد شد و هر نوع دسترسی فراتر از پادمان مطلقاً ممنوع و غیرقانونی است.»

او تاکید کرد: "هر نوع همکاری فراپادمانی با آژانس در آینده نیز طبق ماده ۷ مستلزم تصمیم‌گیری مجلس است. ماده ۹ قانون، اجرای دقیق آن را تضمین خواهد کرد."

شب گذشته مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی‌هسته‌ای، پس از ترک ایران گفت که  ایران اجرای پروتکل الحاقی را بنابر خواسته مجلس‌‌ کنار می‌گذارد اما برای سه‌ماه با تهران توافق کرده که با یک‌سری روش‌های موقت فنی، به اندازه‌‌ای که لازم است بر برنامه هسته‌ای نظارت و راستی آزمایی داشته باشد تا «به‌دنیا اطمینان بدهیم که در ایران چه خبر است.»

بیانیه مشترک ایران و آژانس هم درباره این توافق منتشر شد اما پیوست این بیانیه محرمانه اعلام شده است. 

این بیانیه به سه توافق اشاره کرده که عبارتند از: 

۱. ایران به اجرای کامل و بدون محدودیت موافقت نامه جامع پادمان خود با آژانس، همانند قبل، ادامه خواهد داد.
۲. یک تفاهم فنی دوجانبه موقت، سازگار با قانون، که به موجب آن آژانس به فعالیت‌های ضروری راستی آزمایی و نظارت خود (طبق فهرست فنی پیوست) برای مدت تا سه ماه ادامه خواهد داد.
۳. مرور منظم این تفاهم فنی با هدف اطمینان از حصول به اهداف آن.

ابهامات موجود درباره توافق صورت گرفته موجب شد که امروز سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص تفاهمات مشترک با آژانس بین المللی انرژی اتمی، توضیحاتی ارائه کند.

در توضیح سازمان انرژی اتمی آمده است: "سفر مدیرکل آژانس به ایران بر اساس درخواست ایشان بود که مورد پذیرش جمهوری اسلامی ایران نیز واقع شد. در گفت‌وگوها، آژانس بر ضرورت احترام به قانون مجلس و اجرای آن تاکید کرد بطوری که در بیانیه نیز انعکاس داشته است."

این سازمان افزود: «ایران و آژانس تفاهم کردند اجرای پروتکل الحاقی و دسترسی های برجامی به طور کامل متوقف شود و صرفا تعهدات پادمانی ایران اجرا می شود. بر این اساس، طبق قانون مجلس هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس اعطا نخواهد شد و هیچگونه بازرسی فراپادمانی نیز انجام نمی گردد.»

سازمان انرژی اتمی در توضیح "تداوم راستی آزمایی" که در بند دوم بیانیه مشترک با آژانس آمده است، نوشت: «ایران به مدت ۳ ماه اطلاعات برخی فعالیت ها و تجهیزات نطارتی را که در پیوست مشخص شده ضبط کرده و نزد خود نگه خواهد داشت. در این مدت، آژانس به این اطلاعات هیچ دسترسی نخواهد داشت و اطلاعات منحصرا نزد ایران باقی می ماند. چنانچه ظرف ۳ ماه تحریم ها به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می گذارد، در غیر اینصورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد.»

در این بیانیه توضیح با اشاره به محرمانه ماندن پیوست بیانیه با آژانس آمده است: «به دلیل ملاحظات حفاظتی و ضرورت پنهان ماندن مکان تاسیسات کلیدی ایران، پیوست بیانیه که شامل فهرست این تاسیسات است، محرمانه خواهد ماند.» 

نام:
ایمیل:
* نظر: