به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۹۳۴۳
|
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹

با مصوبه روز گذشته مجلس ، حقوق‌های زیر ١٠ میلیون تومان در سال آینده 25 درصد افزایش پیدا می‌کند و برای حقوق‌های بیشتر از 10 میلیون تومان نیز سقف ثابت افزایش دو و نیم میلیون تومانی در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبردنا ، نمایندگان مجلس امروز نیز در ادامه چند روز بررسی جزییات لایحه بودجه 1400 را در دستور کار داشتند و تکلیف افزایش حقوق کارکنان و حقوق بگیران را تعیین کردند.

به موجب مصوبه مجلس در تبصره 12، ضریب حقوق گروه های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاههای اجرائی موضوع ماده (29) قانون برنامه ششم توسعه و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی به استثنای مشمولان قانون کار از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات و همچنین افزایش حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی به نحوی اعمال می شود که در نهایت به میزان 25 درصد افزایش پیدا کند البته مشروط به اینکه میزان افزایش حقوق هیچ کس نسبت به اسفندماه سال 1399 از 2.5 میلیون تومان تجاوز نکند.

همچنین حداقل حقوق برای کارکنان رسمی و پیمانی ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شد؛ علاوه بر این پاداش پایان خدمت کارکنان مشمول ماده (۱۰۷) قانون مدیریت خدمات کشوری با احتساب فوق العاده بند (۱۰) ماده 68 قانون مذکور به مقامات، رؤسا، مدیران و کارکنان کلیه دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه و همچنین وزارت اطلاعات، نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی حداکثر معادل هفت برابر حداقل حقوق و مزایای شاغلین موضوع جزء (۲) این بند، در ازای هر سال خدمت حداکثر تا سی سال و تا سقف چهار میلیارد و هفتصد و بیست میلیون ریال خواهد بود.

البته بررسی و تصویب این بند با حواشی همراه بود؛ تعداد زیادی از نمایندگان قصد طرح پیشنهاداتی برای تغییر ضریب افزایش حقوق را داشتند که به دلیل مغایرت با برنامه ششم اجازه طرح آن داده نشد.در این بین عده ای نیز مجال بیان پیشنهاد داشتند که از جمله آن ها محمد علی محسنی بندپی نماینده نوشهر بود که خواستار حذف بند ۱۲ لایحه بودجه و بازگشت به لایحه دولت شد.

او گفت که نخبگان در حال خروج از کشور هستند که باید جلوی این رویه گرفته شود؛ حقوق های اساتید و نخبگان بعد از ۲۰ سال به بالای ۲۰ میلیون رسیده که به نرخ دلار حقوق آن ها زیر هزار دلار است حال اینکه در کشورهای همسایه به اعضای هیات علمی و نخبگان رشته های پزشکی حقوق بین ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد دلار می دهند. این بند بدان معناست که در سال آینده حقوق هیچ کسی بیشتر از ۲۵ میلیون نباشد که در این صورت انگیزه های مالی برای ماندن نخبگان در کشور کم می شود.

پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه در موافقت با این پیشنهاد گفت: اگر پیشنهاد آقای محسنی بندپی رد شود نخبگان آسیب می بینند، قضات باید برای معیشت سهام خرید و فروش کرده و خلبانان هم در کشورهای خلیج فارس دنبال شغل باشند و نیروهای نظامی عالی رتبه باید سرافکنده باشند پس این عدالت و مساوات نیست؛ این مساوات بر اساس شکم بیان می شود که مورد انتقاد بزرگان بوده است. پس نباید علامت ندهیم که بگویند مسوولان جمهوری اسلامی در دولت و مجلس به جای فربه کردن و تقویت مغز فقط به شکم توجه می کنند.

بخش آخر صحبت های پورمحمدی با واکنش نمایندگان مواجه شد؛ علی خضریان نماینده تهران اظهار کرد: نماینده دولت با هتک حرمت به مجلس می گوید که نمایندگان با شکمشان تصمیم می گیرند و او با عقلش صحبت می کند. لازم است اینجا چند نمونه از تصمیمات به ظاهر عقلانی دولت را عرض می کنم تا مردم و نمایندگان تصمیم بگیرند و بدانند در این کشور چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است و عده ای چه حقوق هایی دریافت می کنند و تصمیم مجلس برای ممانعت از افزایش ضرایب حقوق ها و ایجاد عدالت در این موضوع به چه دلیل است.

او به عنوان نمونه گفت که مدیران شرکت بازرگانی و خدمات صنعتی فولاد اهواز به طور متوسط ماهی ۵۲ میلیون تومان و در شرکت گاز سیستان به طور میانگین ۴۰ میلیون تومان حقوق دریافت می کنند پس افزایش حقوق به شکل ضریبی بدان معناست که ۲۵ درصد به این ۴۰ میلیون حقوق ها اضافه شود و آن هم در در شرایطی که حقوق یک کارگر یک میلیون تومان افزایش می یابد. نتیجه نیز زیاد شدن شکاف طبقاتی است.

در حالی که تعداد دیگری از نمایندگان خواستار واکنش به صحبت های معاون سازمان برنامه و بودجه بدهند، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی رئیس جلسه گفت: نماینده دولت در یادداشت مکتوبی به هیات رئیسه توضیح داده که منظورش این بود که مجلس علاوه بر شکم مردم به مغز نخبگان نیز توجه کند.

او این توصیه را هم کرد که «ما که اینجا جمع شده ایم، کارگزاران و نوکران مردم هستیم. نباید مردم از گفت وگوی بین ما چیزی جز احترام ببینند و بشنوند پس من از شما خواهش می کنم از ادبیاتی استفاده نکنید که شبهه انگیز باشد.»

البته این پایان ماجرا نبود که مالک شریعتی نماینده تهران نیز از هیات رییسه خواست که از شأن مجلس و نمایندگان دفاع کند، وقتی نماینده دولت تصریحاً یا تلویحاً به مجلس اهانت و نظر نمایندگان را غیرکارشناسی عنوان می کند، رئیس جلسه باید به عنوان اولین نفر پاسخ محکمی به نماینده دولت دهد که نمایندگان را در خانه ملت تحقیر نکند.

وی افزود: تمام گرفتاری های ما در بودجه نویسی به خاطر بدعملی دولت بوده است، به عنوان مثال سازمان برنامه مهرماه سال جاری افزایش ناگهانی و چندبرابری در حقوق بازنشستگان انجام داده، لذا یک استاد تمام دانشگاه از بازنشسته همتراز خود کمتر دریافت می کند، چون در آن مقطع رئیس سازمان برنامه و بودجه هدف کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری داشته و به عنوان اولین نظر حزب خود هم انتخاب شده بود.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
0
0
فکر کنم تو مجلس اول پیشنهادشو دکتر روشنفکر داد واین روشنفکر بود تمام تلاششون را کردن تا این پیشنهاد عملی بشه چرا هیچ اسمی از روشنفکر نبردی خبر دنا واقعا ننگتان باد
مدیر پایگاه

سلام... ممنونم از کامنت .... در اینکه آقای دکتر روشنفکر از زحمت کشان خستگی ناپذیر این مبحث و سایر مبحث های دیگر در مجلس هستند شکی وجود نداشته و جای تقدیر و تشکر فراوان دارد اما در نگارش چنین اخباری از افراد و بانیان آن در هیچ جایی از دنیا نامی برده نمی شود و کلیت موضوع به خواننده اطلاع رسانی می شود..... بنظرم بجای نفرین کردن در این شرایط کرونایی شایسته است برای همدیگر دعای سلامتی و عاقبت بخیری داشته باشیم...... 

نام:
ایمیل:
* نظر: