به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۹۳۹۴
|
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰

خبردنا: مرکز پیشگیری از بیماری‌های واگیردار و عفونی آمریکا مهر تاییدی به کورسوی امید جهان زد و اعلام کرد افرادی که هر دو دوز واکسن‌های فایزر و مدرنا و یک دوز واکسن جانسون اند جانسون را دریافت کرده‌اند، می‌توانند در دورهمی‌هایی که در مکان‌های سربسته شکل می‌گیرد بدون ماسک حاضر شوند.

در دستورالعمل جدیدی که دولت بایدن اعلام کرده، گفته شده افراد واکسینه شده می‌توانند با افرادی که خطر ابتلا و مرگ و میر در آن‌ها پایین‌تر است نیز دیدار داشته باشند هرچند این افراد هنوز واکسن نزده باشند. بخش مهمتر این دستورالعمل می‌گوید حتی اگر افراد واکسینه شده به کرونا مبتلا شوند هم نیازی به قرنطینه یا تست دادن ندارند.

راچل ولنسکی رییس مرکز پیشگیری از بیماری‌های واگیردار آمریکا در یک سخنرانی گفته: ما می‌دانیم افراد واکسینه شدند می‌خواهند به زندگی عادی برگردند و کسانی را دوست دارند ملاقات کنند. بعضی کار‌ها هست که افراد واکسینه شده در خانه‌های خودشان می‌توانند انجام دهند، اما همزمان همه (حتی افراد واکسینه شده) هم باید به برخی استراتژی‌های بهداشتی عمومی توجه داشته باشند

در حال حاضر نزدیک به ۳۱ میلیون نفر از جمعیت آمریکا یعنی چیزی حدود ۹ درصد جمعیت این کشور کاملا واکسینه شده‌اند. کمپین واکسن همچنان در این کشور ادامه دارد و قرار است روزانه بیش از ۲ میلیون واکسن تزریق شود. به این ترتیب تا پایان ماه می‌ (اردیبهشت-خرداد) همه بزرگسالان در آمریکا واکسن دریافت خواهند کرد.

این خبر برای همه جهان مسرت بخش است؛ حتی برای بخش‌هایی از جهان که هنوز رنگ واکسن را به خود ندیده‌اند. در این گزارش به چند سوال درباره اطلاعیه جدید مرکز پیشگیری از بیماری‌های واگیردار آمریکا پاسخ داده‌ایم.

افراد واکسینه شده می‌توانند پدربزرگ، مادربزرگ‌هایشان را ببینند؟

هافینگتون پست نوشته: شاید مهمترین بخش خبر جدید درباره کارآمدی واکسن‌ها این است که خانواده‌ها بالاخره می‌توانند دور هم جمع شوند و پدربزرگ، مادربزرگ‌ها می‌توانند نوه هایشان را ببینند، چون افراد مسن جزو اولین گروه‌هایی هستند که واکسن دریافت می‌کنند و نوه‌هایشان جزو گروه‌های کم خطری هستند که با افراد واکسینه شده می‌توانند در فضای بسته به همراه آن‌ها دور هم جمع شوند.

با این حال بر اساس دستورالعمل جدید بچه‌های زیر ۱۸ سالی که قرار نیست واکسینه شوند یا جوان‌هایی که بیماری زمینه‌ای دارند بهتر است در یک فضای بسته بدون ماسک قرار نگیرند.

پاییز آینده مدارس باز خواهد شد؟

دستورالعمل جدید CDC بر امنیت بازگشایی مدارس به صورت حضوری تاکید دارد. از این گذشته در آمریکا، دولت بایدن اصرار دارد که معلمان و کادر مدارس تا پاییز دست کم یک دوز واکسن را دریافت کرده باشند. به محض اینکه همه کادر مدارس واکسینه شوند، کلاس‌های حضوری می‌تواند به راحتی برگزار شود.

با این وجود مرکز پیشگیری از بیماری‌های واگیردار پیشنهاد کرده افرادی که کامل واکسینه شده‌اند هم برخی اقدامات پیشگیرانه نظیر ماسک زدن و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند تا در اماکن شلوغ یا بدون تهویه مناسب در امان باشند.

در عین حال همچنان به افراد توصیه کرده نسبت به علائم بیماری کرونا حساس باشند و هرگاه هرگونه علائمی در خودشان دیدند تست بدهند و در خانه بمانند. CDC گفته ما هنوز در حال مطالعه هستیم تا بفهمیم چقدر واکسن قادر است افراد را از شیوع بیماری به دیگران مصون نگه دارد.

آیا افراد واکسینه شده می‌توانند ناقل باشند؟

این سوالی است که به گفته CDC متاسفانه هنوز پاسخ دقیقی برای آن وجود ندارد. بر اساس گفته متخصصان واکسن‌ها ایمن و کارآمدند و افراد را از ابتلا به نوع شدید ویروس کرونا در امان نگه می‌دارند.

CDC در دستورالعمل جدید خود گفته شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد افرادی که به طور کامل واکسینه شده‌اند احتمال کمتری وجود دارد که ناقل بی علامت باشند و به این طریق ویروس کرونا را انتقال دهند.

اما تحقیقات هنوز ادامه دارد و باید ببینیم واکسن‌ها تا چه زمانی قرار است موثر بمانند و چقدر می‌تواند در برابر جهش‌های مختلف ویروس کرونا مقاومت کنند. به همین دلیل افرادی که واکسینه شده‌اند باید همچنان محدودیت‌های بهداشتی را رعایت کنند تا مانع از سرایت ویروس به افرادی که واکسن نزده‌اند شوند.

CDC مشخصا اعلام کرده تا زمانی که پوشش واکسیناسیون به اندازه کافی افزایش پیدا نکرده افراد باید اقدامات مراقبتی را رعایت کنند.

افراد واکسینه شده باید در صورت ملاقات با یک بیمار کرونایی، قرنطینه شوند؟

CDC در این باره دستورالعمل مشخصی ارائه کرده و گفته افرادی که کاملا واکسینه شده‌اند لازم نیست در صورت ملاقات با یک فرد مبتلا به کرونا خودشان را قرنطینه کنند چرا که احتمال ابتلای آن‌ها به ویروس پایین است. مگر اینکه این افراد در یک شرایط گروهی زندگی کنند. در این شرایط افرادی که واکسینه شده‌اند هم باید ۱۴ روز قرنطینه شوند و تست بدهند.

دلیل این پیشنهاد هم تعداد بالای افرادی است که این‌ها ممکن است در یک زمان ملاقات کنند و خطر سرایت به دیگران بالاتر است.

آیا همچنان فاصله‌گذاری اجتماعی باید رعایت شود؟

بله. CDC آمریکا گفته حتی افراد واکسینه شده هم باید فاصله گذاری اجتماعی را در اجتماعات بزرگ رعایت کنند. بسیاری از افراد هنوز واکسن نزده‌اند و تحقیقات هم درباره احتمال ناقل بودن افراد واکسینه شده هنوز ادامه دارد. از این رو فاصله‌گذاری اجتماعی هنوز ادامه خواهد داشت.

پس از واکسیناسیون سفر امکانپذیر است؟

CDC به افراد پیشنهاد کرده همچنان برنامه‌های سفر‌های داخلی و بین المللی خود را به تعویق بیاندازند و هنوز این مرکز دستورالعمل جدیدی برای از سرگیری سفر‌ها حتی برای واکسینه شده‌ها اعلام نکرده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: