به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۹۳۹۷
|
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹

خبردنا: یافته‌های یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی به سرپرستی محققان دانشگاه مونیخ نشان داد گرده‌های موجود در هوا می‌تواند خطر ابتلا به کرونا را افزایش دهد.

هنگامی که سطح گرده‌های هوا بیشتر باشد، می‌توان میزان افزایش ابتلا به کووید-۱۹ را مشاهده کرد. این نتایج توسط یک مطالعه گسترده انجام شده به دست یک تیم بین‌المللی به سرپرستی محققان دانشگاه فنی مونیخ (TUM) انجام شده است. گروه‌های پر خطر می‌توانند با مشاهده پیش بینی‌های گرده گل و استفاده از ماسک فیلتر گرد و غبار، از خود محافظت کنند.

در بهار سال ۲۰۲۰، شیوع بیماری همه گیر کرونا با فصل گرده افشانی گیاهان در نیمکره شمالی همزمان شد. این مشاهدات، یک تیم بین‌المللی از محققان را بر آن داشت تا تحقیق گسترده‌ای انجام دهند؛ دانشمندان می‌خواستند بدانند که آیا بین غلظت گرده موجود در هوا و میزان ابتلا به کرونا ارتباط قابل قبولی وجود دارد یا خیر.

گرده یک عامل محیطی قابل توجه است که بر میزان عفونت تاثیر می‌گذارد

این تیم بین‌المللی اطلاعات مربوط به غلظت گرده موجود در هوا، شرایط آب و هوایی و موارد ابتلا به کرونا را جمع آوری کرد. دانشمندان با در نظر گرفتن تغییر روزانه میزان ابتلا و تعداد کل تست‌های مثبت در محاسبات خود، داده‌های حاصل از ۳۱ کشور در پنج قاره را تجزیه و تحلیل کردند. این تیم نشان داد که گرده‌های موجود در هوا می‌توانند به طور متوسط ۴۴ ٪ از تغییرات میزان ابتلا را تشکیل دهند، در حالی که رطوبت و دمای هوا نیز در برخی موارد نقش دارد. در فواصل زمانی بدون اعمال محدودیت‌های کرونایی، با افزایش هر ۱۰۰ دانه گرده هوا در هر متر مکعب، میزان ابتلا به طور متوسط ۴ ٪ بیشتر بود.

گرده‌های موجود در هوا پاسخ ایمنی بدن را ضعیف می‌کنند

غلظت زیاد گرده منجر به پاسخ ایمنی ضعیف در مجاری تنفسی به ویروس‌هایی می‌شود که می‌توانند باعث سرفه و سرماخوردگی شوند. وقتی ویروسی وارد بدن می‌شود، سلول‌های آلوده معمولا پروتئین‌های پیام رسان را ارسال می‌کنند. این مورد در مورد کووید-۱۹ نیز وجود دارد. این پروتئین‌ها که به عنوان اینترفرون‌های ضد ویروسی شناخته می‌شوند، به سلول‌های مجاور سیگنال می‌دهند تا دفاع ضد ویروسی خود را افزایش داده و مهاجمان را از خود دور کنند. علاوه بر این یک پاسخ التهابی مناسب برای مبارزه با ویروس‌ها فعال می‌شود.

اما اگر غلظت گرده موجود در هوا زیاد باشد و دانه‌های گرده با ذرات ویروس استنشاق شود، اینترفرون‌های ضد ویروسی کمتری تولید می‌شود. پاسخ التهابی مفید نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد، بنابراین در روز‌هایی که غلظت گرده‌ها زیاد است، تعداد بیماری‌های تنفسی افزایش می‌یابد این در مورد کووید-۱۹ نیز صادق است. اینکه آیا افراد به انواع مختلف گرده حساسیت دارند یا خیر، موضوعیتی ندارد.

استفانی ژیلس، اولین محقق این مطالعه می‌گوید: شما نمی‌توانید از قرار گرفتن در معرض گرده‌های موجود در هوا اجتناب کنید، بنابراین در افراد متعلق به گروه‌های پر خطر باید مطلع شد که غلظت زیاد گرده‌های موجود در هوا منجر به افزایش حساسیت به عفونت‌های دستگاه تنفسی ویروسی در آن‌ها می‌شود یا خیر. افزایش آگاهی از این اثرات گام مهمی در جلوگیری و کاهش تاثیر کووید-۱۹ است.

ماسک‌های فیلتر ذرات می‌توانند محافظ مناسبی باشند

متخصصان به افراد در معرض خطر توصیه می‌کنند که پیش بینی‌های افزایش غلظت گرده را در ماه‌های آینده جدی بگیرند.

کلودیا تریدل هافمن محقق دیگر می‌گوید: استفاده از ماسک فیلترکننده ذرات در صورت بالا بودن غلظت گرده می‌تواند ویروس و گرده را از مجاری هوایی دور نگه دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر: