به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۹۴۹۰
|
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۲
واکسن کرونا تولید شد و بار دیگر بارقه های امید به غلبه جامعه بشری بر یکی از چالش های جهانی حوزه سلامت زنده شد.

خبردنا - سید رازق بهیارمقدم( بلادی نیا)؛  سال ۹۹ را شاید بتوان سخت ترین سال در ۴ دهه گذشته جامعه ایرانی دانست.

تداوم فشارهای ۴ ساله رییس جمهور غیرمعمول آمریکا و هجوم ددمنشانه ویروس منحوس کرونا زندگی همه اقشار را بلا استثناء تحت تاثیر قرار داد.

تنگناهای اقتصادی و معیشتی شدت گرفت و فشار روانی غیرقابل وصفی را بر خانواده های ایرانی وارد ساخت.

کاهش چشمگیر آمد و رفت ها و دید و بازدیدهای مردم، احساس ناخوشایندی را برای هم وطنان ما به دنبال داشت که با مرگ و میرهای روزانه چندصد نفری زنجیره این ابتلائات بر روح و روان جامعه ایرانی بیش از پیش سنگینی می کرد. تورم فزاینده ای که در نتیجه تحریم های نامشروع علیه کشورمان بیشترین فشار را متوجه اقشار متوسط و فرودست جامعه کرده بود زندگی را در کام همه تلخ کرد.

هرچه بود گذشت. به تعبیر سعدی، شیخ اجل:

نگفتم روزه بسیاری نپاید                          ریاضت بگذرد سختی سر آید

پس از دشواری آسانیست ناچار                ولیکن آدمی را صبر باید...

حکمرانی واپسگرایانه ترامپ به پایان رسید و به تبع آن به مرور زنجیره سیاه تحریم های ظالمانه آن دولت زورگو از هم خواهد پاشید.

واکسن کرونا تولید شد و بار دیگر بارقه های امید به غلبه جامعه بشری بر یکی از چالش های جهانی حوزه سلامت زنده شد.

این ابتلائات جانسوز ملی و حتی جهانی و متعاقب آن تحولات امیدآفرینی که ذکر گردید یادآور این آیات کریمه است:

فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا. إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا( شرح/ ۶ - ۵ )

در همه این فراز و فرودها آنچه بیش از همه قابل تامل و تذکار است پیام های اخلاقی و سیاسی آن است که ملت ها و حاکمیت ها باید به آن توجه نمایند:

دستاوردهای چند صد ساله تمدن کنونی

بشر در حوزه های مختلف علمی ، سیاسی و اقتصادی و میزان تسلط بر طبیعت که تا پیش از این تصور میشد نسبت به ضعف ها و نادانستنی هایش بسیار کوچک تر از آن است که غرور و نخوتی را در ذهن و ضمیرمان به بار آورد.

نخوت و سرکشی که رییس یک دولت استکباری یعنی دولت آمریکا را به استفاده نامشروع از ابزارهایی چون تحریم علیه ملت های مستقل همچون جمهوری اسلامی وسوسه نمود و زحمت زیادی را برای ملت ما بوجود آورد.

اما اراده مقاوم ملت ایران کارسازتر از آن بود که نقشه های شوم آن رییس دولت راه به جایی ببرد و اکنون می توان در وصف او چنین گفت:

آن قصر که جمشید( بخوانید ترامپ) در او جام گرفت                          آهو بچه کرد و روبه آرام گرفت

بهرام که گور می‌گرفتی همه عمر                                                   دیدی که چگونه گور بهرام گرفت

ترامپ با بدنامی تمام به تاریخ پیوست اما تجربه ۴ سال حکمرانی ماجراجویانه او نشان داد که جامعه بین الملل تا چه میزان در معرض بازگشت افراطی گری و خشونت هایی از نوع نازیسیم پس از ۸۰ سال است که برای مصون ماندن از آن لازم است دولت ها در عرصه داخل بر توانمندی های درونی ملت خویش و در عرصه بین المللی چند جانبه گرایی را با قوتی بیش از پیش مورد نظر قرار دهند.

در سال جدید تحولات سرنوشت سازی در پیش داریم که مهمترین آن انتخابات ریاست جمهوری می باشد.

تا امروز خستگی ناشی از تحولات ناگوار سال ۹۹ رغبتی برای حضور چشمگیر مردم در عرصه انتخابات را نشان نمی دهد اما می توان امیدوار بود که با درایت مسئولین و فراخوان نخبگان شاهد مشارکت آبرومندانه مردم پای صندوق های رای و برگزاری انتخاباتی پر شورتر از سابق باشیم.

امید که نتیجه آن مشارکت گسترده مردم و انتخاب رییس جمهوری با درایت، کارآزموده و مسلط بر کلاف مشکلات و ظرفیت های کشور، آشنا به پیچیدگی های نظام بین الملل و در تراز ملت متمدن ایران از یکسو باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: