به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۹۵۴۲
|
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان کهگیلویه گفت:‌ ظهر روز سی ام اسفند در واپسین ساعات از سال ۹۹ مامورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان کهگیلویه، حین گشت و کنترل منطقه حفاظت شده خائیز، لاشه یک قلاده پلنگ را درحالی کشف می کنند که تعدادی تیغ تشی در بدنش فرو رفته بود که برای مشخص شدن علت مرگ ، لاشه آن بمنظور کالبد گشایی و علت دقیق مرگ به اداره دامپزشکی شهرستان کهگیلویه تحویل داده شد.

خبردنا: سید علی اکبر حسینی گفت: بلافاصله عملیات بررسی ظاهری، اخذ تاریخچه و نهایتاً اقدامات کالبد گشایی توسط اینجانب و همکار دامپزشک در اداره دامپزشکی بعمل آمد.

وی افزود: پس از کالبد گشایی، مشاهده شد اجسام نوک تیزی و سخت باعث ضربه و آسیب به قلب حیوان شده و به احتمال بسیار زیاد جراحات قلبی و خونریزی ناشی از اصابت این اجسام باعث مرگ پلنگ نگون بخت شده است.

به گزارش خبردنا، منطقه حفاظت شده خائیز با مساحتی افزون بر 33 هزار هكتار در كهگیلویه از جمله مناطق زیست حیات وحش در جنوب كشور است.

علاوه بر طبیعت زیبای و وجود كل و بز گردشگران می توانند در منطقه حفاظت شده از چشمه تنگه خائیز، وجود آثار باستانی و قلعه های تاریخی در روستای خائیز و غار آبكنارو نیز دیدن كنند.

گردشگران می تواند از ضلع شمالی منطقه حفاظت شده در حوزه كهگیلویه، طوف شیرین و دریاچه سد مارون و در حوزه جنوب واقع در حوزه جفرافیایی شهرستان بهبهان ورودی تنگ تكباب از منطقه حفاظت شده بازدید كنند.
منطقه حفاظت شده خائیز در سال 1377 به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت شد.

این منطقه در فاصله 15 كیلومتری بهبهان است و در حوزه جغرافیایی استان های خوزستان و كهگیلویه و بویر احمد قرار دارد.

بر اساس آخرین سرشماری، این منطقه بیش از یك هزار 500 راس كل و بز دارد كه وجود دریاچه سد مارون و چشمه ها، همچنین وجود چند غار طبیعی، گونه هایی چون پلنگ و كاراكال و پرندگان با ارزشی مانند جُغد شاخدار و جغد ماهیخوار به اهمیت این منطقه افزوده است.

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر: