به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۹۶۰۵
|
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳
متأسفانه عشایر استان‌های همجوار (خوزستان و بوشهر) مصوبات ستاد کوچ را که با تاریخ کوچ استان‌های همجوار در یک موعد زمانی مشخص شده است رعایت نکرده و کوچ زودهنگام را شروع‌ کرده‌اند.

خبردنا : مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت : با توجه به شرایط دمایی، اقلیم مناسب و علوفه کافی در استان‌های همجوار، لزومی ندارد دامدار کوچ پیش از موعد داشته باشد که در این رابطه انتظار داریم به عشایر استان‌های همجوار اطلاع‌رسانی مناسب صورت پذیرد.

به گزارش " خبردنا " ،  "غلام‌حسین حکمتیان‌اصل" با اشاره به اینکه تعدادی از عشایر زمان مناسب کوچ را رعایت نمی‌کنند و در بدترین زمان ممکن وارد مراتع ییلاقی استان می‌شوند اظهار داشت: متاسفانه عشایر با عدم رعایت زمان مناسب کوچ سبب آسیب به مراتع میان‌بند و سردسیر استان می‌شوند.

وی افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یک ایل راه بزرگ در مسیر کوچ پاییزه و بهاره استان‌های همجوار واقع‌ شده و بیشترین خسارت در راستای کوچ بهاره به مراتع این استان وارد می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد به زمان کوچ عشایر به مناطق ییلاقی استان اشاره و با بیان اینکه کوچ ییلاقی باید از 10 اردیبهشت‌ماه شروع شود گفت: متأسفانه عشایر استان‌های همجوار (خوزستان و بوشهر) مصوبات ستاد کوچ را که با تاریخ کوچ استان‌های همجوار در یک موعد زمانی مشخص شده است رعایت نکرده و کوچ زودهنگام را شروع‌ کرده‌اند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مبدا کوچ، استان‌های همجوار است انتظار می‌رود که استان‌های همجوار با در اختیار گذاشتن نهاده‌های لازم برای عشایر، مانع کوچ زودهنگام آنها شود که متاسفانه این امر نه تنها تا‌کنون محقق نشده بلکه باعث بیشترین آسیب به مراتع استان ما می‌شود.

حکمتیان اصل گفت: به منظور عدم تخریب و چرای زودرس مراتع توسط عشایر، در گلوگاه های شهرستان های (کهگیلویه، گچساران، باشت، بویراحمد، بهمئی، لنده و دنا ) با ایجاد پست‌های ثابت و اکیپ‌های گشت سیار از کوچ پیش از موعد آنها به مراتع استان جلوگیری می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: