به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۹۷۴۲
|
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷

خبردنا: سوال از منوچهر متکی: *در همین فضای امیدواری که اصولگرایان به رأی آوری رئیسی دارند برخی نیز معتقدند که این ریسک وجود دارد که آقای رئیسی رأی نیاورد.

خیر، ما یقین داریم که اگر آقای رئیسی وارد عرصه انتخابات شود با توجه به یکپارچگی ِ قوی و جامعی که آقای رئیسی، هم در بین سیاسیون ارزشی و انقلابی و هم در بدنه جامعه دارد رأی می‌آورد. پس از اقداماتی که آقای رئیسی در قوه قضاییه انجام داد در در بدنه جامعه، بارقه‌هایی از امید مشاهده می‌شود. بنده فکر می‌کنم پس از انتخاب آقای رئیسی به عنوان ریاست قوه قضاییه و پس از آن، روی کارآمدن مجلس یازدهم، در حال حاضر مردم منتظر یک گام سومی هستند که امر کشورداری را سامان بخشد که به باور بنده بسامان نیست.

بر این باوریم که کشورداری ما هم در سیاستگذاری‌های اقتصادی و هم در سیاستگذاری‌های سیاسی داخلی و هم در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی ، دارای ایرادات و اشکالات فراوانی است. بنابراین تصورمان بر این است که دولت کنونی طی ۷ سال و نیم گذشته، پرونده جدی قابل دفاعی را ندارد و در بحث‌های تخصصی، نقدهایی به آن وارد است.

رئیسی برای آمدن به انتخابات ملاحظاتی دارد

*آخرین رایزنی با آقای رئیسی به کجا رسیده؟

فکر می‌کنیم آقای رئیسی هم ملاحظاتی را مدنظر دارند، دیگر اینکه باید برخی از زمینه‌ها فراهم شود تا پس از آن بتوانند تصمیم گیری کنند.

*چه زمینه‌هایی؟

به هر حال آقای رئیسی در جایگاه مهمی حضور دارند و باید برای آمدن به انتخابات ریاست جمهوری، آن جایگاه را ترک کنند که این نیازمند یک سری زمینه‌سازی‌هایی است.

گزینه نخست شورای وحدت رئیسی است

*شورای وحدت رایزنی‌ با کاندیداها را آغاز کرده‌ است؟ چه کسانی مدنظر هستند؟

اقدام جدیدی که اخیرا اعلام شده و ما در نوزدهمین نشست هیئت عالی به آن پرداختیم مباحث مربوط به چگونگی ورود به بحث کاندیدای موردنظرمان بود. ما قبلا یک بار در این باره بحث و مروری درباره فضای موجود انجام دادیم و در آنجا به اتفاق، گزینه نخست خود را آقای رئیسی اعلام کردیم بنابراین حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رئیسی گزینه نخست شورای وحدت است البته به شرطی که بیایند. تصمیم جلسه اخیر این شد که ما گفت و گو با سایر نامزدها را نیز آغاز کنیم. در واقع هدف از این گفت و گو این است که در شرایط ویژه، اگر آقای رئیسی نیایند ما بتوانیم به نامزد اصلح برسیم این اتفاق رخ نمی‌دهد مگر از طریق گفتگو و مذاکراتی که صورت می‌گیرد بدین گونه که ما پرسش‌هایی را مطرح می‌کنیم، برنامه‌هایی از سوی کاندیداها ارائه می‌شود و غیره، تا اینها نتیجه بررسی‌های ما برای رسیدن به اولویت‌های بعدی باشد.

در هیئت عالی درباره گزینه‌های پس از رئیسی گفت و گو خواهیم کرد

*گزینه‌های بعد از آقای رئیسی چه کسانی هستند؟

جلسه فوق العاده ای در هیئت عالی برای پاسخ به این سوال گذاشتیم که چه کسانی دعوت شوند. چارچوب و روال ورود به مباحث، سوالات موردنظر و خواسته‌های ما مدون شود. احتمالا طی این هفته جزییات بیشتری را ممکن است در اختیار رسانه‌ها قرار بدهیم.

*آقای محسن رضایی، لاریجانی و قالیباف در میان گزینه‌های بعد از آقای رئیسی هستند؟

در جلسه فوق العاده هیئت عالی، نفرات اولی که بنا داریم با آنها گفت وگو داشته باشیم را مشخص خواهیم کرد. بنابراین هنوز نمی‌توان از فرد خاصی سخن گفت.

نام:
ایمیل:
* نظر: