به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۹۷۴۹
|
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴
صنایع دستی به معنای هنری که ریشه در آداب، رسوم و سنت ها دارد در طول سالیان متمادی برای مردم کهگیلویه و بویراحمد به ویژه روستاییان و عشایر منبع درآمد و اشتغال بوده است.

 خبردنا :  همزمان با سالی که با عنوان تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی نامگذاری شده هفت اقدام امیدبخش برای رونق صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد پیش بینی و تلاش ها برای تحقق آن آغاز شده است.

به گزارش" خبردنا " به نقل از  ایرنا، ایجاد بازارچه ها دائمی،برندسازی دست بافته های داری برای صادرات، احیای رشته های منسوخ ، راه اندازی کارگاه های آموزش همراه با تولید در روستاها،سرعت بخشیدن به فرایند قرار دادن هنرمندان زیرپوشش بیمه اجتماعی و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت از جمله برنامه های در دست اجرا برای رونق صنایع دستی در این استان است.

کهگیلویه و بویراحمد به دلیل فعالیت ۳۵ هزار هنرمند صنایع دستی و تولید سالانه ۲۱۸ هزار متر مربع انواع صنایع دستباف، یکی از مناطق فعال در حوزه صنایع دستی کشور محسوب می شود اما چمدانی بودن فروش ، نبودن بازارچه ها دائمی عرضه محصولات ،کندبودن روند قرار دادن هنرمندان زیرپوشش بیمه اجتماعی،ذهنی بافت بودن محصولات از جمله چالش های حوزه صنایع دستی این استان است که امید می رود با تحقق وعده های مسئولان در سال جاری بتوان شاهد تحول در این حوزه اشتغالزا بود.

جاجیم بافی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سوزن دوزی، سبد بافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی از مهمترین دست بافته‌های سرپنجه هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد است.

صنایع دستی به معنای هنری که ریشه در آداب، رسوم و سنت ها دارد در طول سالیان متمادی برای مردم کهگیلویه و بویراحمد به ویژه روستاییان و عشایر منبع درآمد و اشتغال بوده است.

از گذشته های بسیار دور هنرمندان با ذوق کهگیلویه وبویراحمدی کوشیده اند تا با تولید انواع صنایع دستی همچون دست بافت های داری، زیور آلات، لباس های محلی خلاقیت خویش برای نشان دادن فرهنگ بومی در قالب این محصولات را به همگان نشان دهند اما با توسعه شهرنشینی و در دسترس بودن محصولات صنعتی و عمدتا خارجی در سال های اخیر به تدریج این کالاهای با ارزش جایگاه خود را از دست داده است.

کارشناسان حوزه میراث فرهنگی استان معتقد هستند که صنایع دستی به دلایلی مانند مواد اولیه بومی و ارزان، بی نیازی به سرمایه زیاد، نداشتن آلایندگی زیست محیطی، ارزش افزوده بالا بهترین گزینه برای رونق تولید، تحقق اشتغال پایدار و ماندگاری فرهنگ بومی در کهگیلویه و بویراحمد است.

آنان تاکید می کنند به دلیل ارتباط تنگاتنگ صنایع دستی با صنعت گردشگری توجه به این بخش می تواند برای جلب و جذب گردشگران و حتی جهانگردان اثربخش به عنوان یکی از ظرفیت های توسعه اقتصادی استان مفید باشد.

اقدام های پیش بینی شده

مدیرکل میراث‌ فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نامگذاری امسال به نام تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها گفت: ۶ اقدام برای رونق صنایع دستی استان در سال جاری پیش بینی شده است.

مجید صفایی حمایت از تولیدات صنایع‌دستی و رفع موانع تولید، پشتیبانی از صادرات دست‌بافت‌های داری هنرمندان این استان در قالب بسته‌های مناسب و برندسازی‌شده از مهم‌ترین برنامه‌های کاری میراث فرهنگی در سال ۱۴۰۰ است.

صفایی بیان کرد: همکاری در حمایت از هنرمندان با رویکرد توسعه اقتصاد دیجیتال و تحول کسب‌وکارهای خانگی از دیگر برنامه‌های مهم رونق صنایع دستی در استان است.

بازارچه صنایع دستی

وی با اشاره به اینکه بازاریابی و فروش مهمترین چالش هنرمندان صنایع دستی اظهار داشت: ایجاد بازارچه های صنایع دستی در ۹ نقطه کهگیلویه و بویراحمد پیش بینی شده است.

وی بیان کرد: در نخستین گام یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای احداث بازارچه صنایع دستی شهرستان بهمئی اختصاص یافته است

صفایی عنوان کرد:این اعتبار از سوی دفتر امور اجتماعی استانداری تأمین شده و شهرداری شهر لیکک موظف به احداث ساختمان این طرح شده است.

او بیان کرد: پس از بررسی کارشناسان میراث فرهنگی یک نقطه در شهر لیکک امکان‌سنجی و به شهرداری این شهر معرفی شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه وبویراحمد گفت:اعتبار اولیه دومین بازارچه دائمی صنایع دستی استان در شهر یاسوج نیز پیش بینی شده است.

هم اکنون بازارچه صنایع دستی مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد در شهر یاسوج در مکانی استیجاری فعالیت می کند.

وی با اشاره به اینکه گچساران نیز از قطب های صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود از شهرداری دوگنبدان خواست تا با اختصاص زمین مورد نیاز بازارچه دائمی صنایع دستی زمینه فراهم شدن این زیرساخت مهم فراهم شود.

برندسازی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه صادرات مهمترین نیاز صنایع دستی استان است گفت: برندسازی صنایع دستی برای دست یافته های داری از برنامه های پیش بینی شده برای تحقق این امر مهم است.

صفایی معتقد است که برندسازی یعنی تبدیل نحوه تولید از سنتی و ذهنی بافت به شکل واحد و الگویی می تواند منجر به فراهم کردن صادرات تولیدات دست بافته های داری در کهگیلویه و بویراحمد شود.

آموزش همراه با تولید

وی عنوان کرد: برپایی کارگاه های آموزشی همراه با تولید در روستاها از دیگر راهبردهای پشتیبانی از تولیدات صنایع دستی است که براساس آن آموزشگاه های بخش خصوصی اقدام به برپایی کارگاه های آموزشی همراه با تولید می کنند.

صفایی تاکید کرد: شرکت کنندگان در این دوره آموزشی پس از فراگیری مهارت های لازم و کسب گواهینامه با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت اقدام به تولید محصول به صورت خانگی خواهند کرد.

بیمه اجتماعی هنرمندان

صفایی تاکید کرد: قرار دادن هنرمندان صنایع دستی زیرپوشش بیمه اجتماعی از دیگر برنامه ها برای رونق صنایع دستی است.

وی ابراز داشت: برای تحقق این امر تفاهم نامه ای با صندوق بیمه روستایی و عشایر کهگیلویه و بویراحمد منعقد شده است.

صفایی اضافه کرد: تاکنون ۸۰۰ نفر از هنرمندان صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد زیرپوشش بیمه اجتماعی قرار گرفته اند که ۲۹۰ نفر از این تعداد به تازگی صورت گرفته است.

صفایی گفت: به‌طور میانگین سالیانه ۴۸ مترمربع گلیم و جاجیم توسط هر بافنده در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.

احیای صنایع دستی منسوخ

معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: احیای۲ رشته صنایع دستی فراموش شده نمد مالی و گلیم مشته به عنوان رشته های بومی استان با انجام آموزش های تخصصی آغاز شد.

محمد کاظم رحمانی اظهار داشت:در حال حاضر تعداد افراد دارای مهارت در رشته های نمدمالی و گلیم مشته در کهگیلویه وبویراحمد بسیار اندک است.

وی بیان کرد: سه کارگاه مهارتی برای آموزش ۷۰ نفر در رشته گلیم مشته در شهرستان کهگیلویه و یک دوره مهارتی با حضور ۲۰ در شهرستان بویراحمد در رشته نمدمالی آغاز شده است.

معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: به شرکت کنندگان در این دوره های آموزشی گواهی مهارت و سپس تسهیلات بانکی ارزان قیمت به منظور راه اندازی کارگاه های خانگی اعطاء و همچنین از علاقه مندان برای برپایی دوره مهارتی بهره گرفته می شود.

نمد مالی با استفاده از پشم گوسفند تولید می شود که در صورت احیای آن افزون بر رونق تولید منجر به گرمی بازار فروش پشم عشایر به قیمت واقعی نیز می شود و زیرانداز و پالتو از مهمترین محصولات تولیدی نمدمالی است.

گلیم مشته نیز نوعی گلیم یک رو بافت است که می تواند در صورت تولید انبوه ،سرمایه اقتصادی خوبی برای زنان ایجاد کند.

جاجیم نقش برجسته بویراحمدی، سیاه‌چادر و نی‌چیت‌بافی از رشته های صنایع دستی است که پیش از این با ارائه آموزش های تخصصی احیا شده بود.

آموزش های مهارتی

رحمانی ابراز داشت: ۲۹ دوره آموزشی صنایع دستی در مناطق شهری و روستایی کهگیلویه و بویراحمد در بهار امسال برنامه ریزی شده است.

وی اضافه کرد: ۳۷ دوره آموزشی صنایع‌دستی سال ۱۳۹۹ در این استان برگزار شده است.

رحمانی عنوان کرد:این دوره‌های مهارتی در سه رشته گلیم‌بافی، البسه محلی و چرم‌دوزی در ۲ شهرستان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شده است.

او هدف از برگزاری این دوره‌ها را افزایش توانمندی بانوان و رونق صنایع‌دستی عنوان کرد و افزود: در این دوره‌های آموزشی ۶۰۰ هنرآموز شرکت کردند.

پرداخت تسهیلات ارزان قیمت

مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد گفت:این صندوق تفاهم نامه ای برای توسعه اشتغال، و رونق تولید در حوزه صنایع دستی با میراث فرهنگی استان منعقد کرده است.

ارسلان حسن پوراظهار داشت:براساس این تفاهم نامه تسهیلات بانکی با کارمزد چهار تا ۶ درصد و با دوره های بازپرداخت پنج تا هفت ساله به هنرمندان صنایع دستی کهگیلویه وبویراحمد پرداخت می شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: