به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۹۸۲۰
|
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷

خبردنا: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اعلام اینکه ۲۵ استان کشور در وضعیت بسیار بد کرونا قرار دارند، گفت: وضعیت روند بیماری در کشور هنوز مناسب نیست و روند صعودی است.

به گزارش خبردنا، دکتر علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا امروز در حاشیه جلسه ستاد ملی کرونا گفت: امروز مروری بر آخرین وضعیت بیماری کرونا در دنیا و ایران داشتیم. وضعیت روند بیماری در کشور همچنان مناسب نیست و روند صعودی است. درحال حاضر ۱۸ استان کشور همچنان روند صعودی دارند و ۷ استان هم روند به شدت صعودی را تجربه می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۲۵ استان اصلا در وضعیت خوبی نیستند، افزود: ۷ استانی که بیشترین روند صعودی بیماری را دارند استان‌های تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، لرستان، همدان و سمنان هستند. البته ۱۸ استان دیگر هم روند صعودی دارند.

به گفته رئیسی، در تعدادی از استان‌ها نسبتا به نظر می‌رسد در حال نزدیک شدن به قله هستیم. استان‌هایی مثل مازندران، خوزستان، قزوین، فارس، تاحدودی اردبیل، یزد و کردستان روند نسبتا ملایم‌تری طی می‌کنند. در عین حال تعدادی از استان‌ها هم روند نزولی را آغاز کرده‌اند.

رعایت ۶۱ درصدی پروتکل‌ها در کشور
رئیسی درباره میزان رعایت پروتکل‌ها در کشور گفت: وضعیت رعایت پروتکل‌ها در سطح کشور آنچنان که انتطار داریم افزایش نیافته است. الان دو هفته است که محدودیت‌های قرمر و نارنجی ایجاد شده و تعطیلی مشاغل همه گروه‌ها به جز گروه یک در شهرهای قرمز و گروه یک و دو در شهرهای نارنجی را داشتیم اما میزان رعایت پروتکل‌ها به ۶۱ درصد در کشور رسیده که عدد مطلوبی نیست.

این مسئول افزود: به ترتیب سوپرمارکت، خواربار فروشی، نانوایی، رستوران، بانک و فروشگاه زنجیره‌ای بدترین رعایت پروتکل‌ها را دارند که از گروه مشاغل یک هستند و باید بیشترین رعایت را داشته باشند.

وضعیت ۳۰۱ شهر قرمز است
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: از ۱۴ فروردین تا انتهای فرودین نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۵۶ درصد رشد تردد در جاده‌ها داشتیم و این در حالی است که اکنون ۳۰۱ شهر قرمز، ۹۵شهر نارنجی، ۴۵ شهر زرد و ۷ شهر آبی داریم و این افزایش ترددها نوعی پروتکل‌شکنی است.

به گفته وی، میانگین تمکین مراکز خرید و مجتمع‌های تجاری از رعایت پروتکل‌ها و تعطیلی در شهرهای قرمز و نارنجی ۸۷ درصد است. این میزان برای اصناف فعال در معابر ۸۰ درصد است.

به گفته رئیسی استان‌های زنجان، کرمان و خراسان جنوبی بیشترین رعایت پروتکل‌ها را طی این مدت داشته‌اند.

وی همچنین گفت: در ارتباط با مناسب بودن تهویه در مراکز سربسته ۶۴ درصد رعایت را شاهد هستیم. ماسک زدن در اماکن عمومی به ۶۳ درصد رسیده است و رعایت فاصله گذاری حدود ۶۱ درصد گزارش می‌شود و رعایت در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ۸۱ درصد است که همه این اعداد و ارقام نشان می‌دهد اگر ایم اعداد زیر ۹۰ درصد باشد خیلی اثربخشی ندارد و باید بهتر رعایت شود.

رئیسی افزود: در حوزه نظارت در طی یک هفته گذشته ۹۸ هرار تذکر و اخطار و ۵۸۰۰ پلمپ‌ صورت گرفته است.

هشدار درباره کرونای هندی
معاون وزیر بهداشت در ادامه با تاکید بر اهمیت جدی گرفتن ویروس جهش یافته انگلیسی، در عین حال نسبت به جهش هندی ویروس کرونا هشدار داد و گفت: ویروس هندی به شدت مسری است که میزان تلفات بالایی دارد و گفته می‌شود حتی از ویروس‌های جهش یافته دیگر شدیدتر است. استان‌هایی که در مرز شرقی کشور در همسایگی افغانستان و پاکستان قرار دارند، باید مراعات کنند و توصیه شد استانداران تمهیدات لازم را بیندیشند.

لغو طرح ترافیک در تهران از فردا
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین با اشاره به ادامه دار شدن تعطیلی‌ها در هفته جاری، اظهار کرد: تا پایان هفته در شهرهای قرمز و نارنجی همچنان تعطیلی ادامه خواهد یافت اما بر اساس ارزیابی‌های ما در طی دو هفته قبل چندان محدودیت‌ها رعایت نشد و این علی رغم مدیریت هوشمند محدودیت‌ها است‌.

رئیسی افزود: از فردا (یکشنبه ۵ اردیبهشت) طرح ترافیک در تهران تا پایان هفته لغو می‌شود. چون یکی از مشکلات ما مترو و حمل و نقل عمومی است که می‌تواند عامل انتقال بیماری شود. این موصوع شاید تاحدودی به کنترل بیماری کمک کند. برای ادامه لغو طرح ترافیک هم متعاقبا تصمیم‌گیری می‌شود. فعلا این طرح تا پایان هفته لغو است.

تکلیف برگزاری مراسم شب‌های قدر و نماز عید فطر
معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره تکلیف برگزاری مراسم شب‌های قدر و نماز عید فطر هم توضیح داد: در ارتباط با مراسم شب‌های قدر و نماز عید فطر مصوب شد تا این مراسم در شهرهای زرد و آبی با رعایت پروتکل مراسم برگزار شود. در شهرهای نارنجی و قرمز هم در فضای باز باید برگزار شود. طول مدت مجاز برنامه حداکثر ۲ ساعت است.

رئیسی اضافه کرد: به منظور تسهیل رفت و آمد در شب‌های قدر، طرح ممنوعیت تردد از ۹ شب تا ۳ صبح صرفا در شب‌های قدر برداشته خواهد شد.

این مسئول در پایان گفت: امیدوارم پروتکل‌ها به دقت رعایت شود. الان بیمارستان‌ها حجم زیادی از بیماران را پذیرش می‌کنند و ظرفیت تخت‌ها در حال افزایش است. گرچه بر اساس تمهیدات تخت‌های زیادی برای بیماران تخلیه شده اما باید هشدار داد و ورودی بیمارستان‌ها را با رعایت پروتکل‌ها کاهش دهیم. امروز هم قرار شد جلسه قرارگاه تشکیل شود تا برای نظارت بر پروتکل‌ها تصمیمات جدید گرفته شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: