به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۹۸۷۲
|
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴

خبردنا: نام‌نویسی کاندیدا‌های انتخابات ریاست‌جمهوری دو هفته دیگر آغاز شده و اصولگرایان هنوز به تصمیم قطعی درباره اینکه با کدام نیروی سیاسی خود وارد میدان شوند، نرسیده‌اند!

کمبود وقت و اختلاف‌نظر‌هایی که مسبب این بلاتکلیفی بوده، اما آنان را به یک نقشه جدید رسانده که تا چندی قبل بعید به نظر می‌رسید. گمان می‌رفت که ورود سیدابراهیم رییسی به این کارزار فصل‌الخطاب است و سایر رقبا عقب خواهند کشید. این گمانه از آنجایی که پدید آمد که پیش از این گفته شده بود اگر رییسی بیاید، جلیلی نخواهد آمد و روز دیگر قالیباف. حتی سایر نامزد‌های اصولگرا نیز در سخنان خود به نحوی موضع‌گیری می‌کردند که تصور می‌شود اگر جناب قاضی‌القضاب به نتیجه رسیده و نامزد شود، یک اجماع گسترده حول محور او شکل خواهد گرفت.

اکنون، اما براساس اخباری که روی خروجی رسانه‌های اصولگرا قرار می‌گیرد، به نظر می‌رسد که مسیر اجماع اصولگرایان چندان ساده و هموار نیست. آن‌ها جدا از مشکلات داخلی، نگران تاکتیک رقیب بوده و نمی‌خواهند قبل از آنکه تکلیف اصلاح‌طلبان روشن شود، تصمیمی بگیرند. همین است که بنا را بر زمان خریدن و نچیدن همه تخم‌مرغ‌ها در یک سبد گذاشته‌اند. شاهد آنکه همین دیروز، سایت خبری «نامه نیوز» که نزدیک به مصطفی پورمحمدی است و حمایت جامعه روحانیت از کاندیداتوری رییسی هم نیازی به یادآوری ندارد، در گزارشی با عنوان «خبر اختصاصی» از نامزدی همزمان رییسی، قالیباف و جلیلی خبر داد! در این گزارش بعد از اشاره به اخبار ضد و نقیضی که اخیرا از این جریان سیاسی مخابره شده بود، آورده است: «به موازات این قضیه، اما اخبار مهمی از جبهه اصولگرایی رسیده که تا حد زیادی تصمیمات سیاسیون در این جریان سیاسی را مشخص می‌کند.»

نخست اینکه «نامزدی سعید جلیلی در این انتخابات قطعی شده است» و دوم هم «توصیه برخی اصولگرایان برای ورود محمدباقر قالیباف به رقابت‌های انتخاباتی پیش‌رو.» در ادامه این گزارش بر این نکته هم تاکید شده بود که «نامزدی همزمان جلیلی و قالیباف و رییسی پیشنهاد جمعی از اصولگرایان است که برای مواجهه با فضای پیش‌بینی نشده انتخاباتی، همچنین تصمیم نهایی اصلاح‌طلبان اتخاذ کرده‌اند. در این طرح این‌گونه پیش‌بینی شده که پس از نام‌نویسی این سه شخصیت اصلی اصولگرا در فرآیندی که به‌زودی ساز و کار آن اعلام خواهد شد نامزد اصلی اصولگرایان معرفی خواهد شد.»

این، اما تنها نشانه از عیان شدن تاکتیک جدید اصولگرایان نبود و همین رسانه یک سلسله مصاحبه نیز با مضمون نامزدی همزمان رییسی، قالیباف و جلیلی نیز منتشر کرد. حسین سبحانی‌نیا، فعال سیاسی اصولگرا در همین چارچوب گفته است: «حضور همزمان رییسی، قالیباف و جلیلی ممکن است. برخی فرض یادشده را قبول دارند و آن را امری احتمالی و احتیاطی می‌دانند که در این مرحله ثبت‌نام کنند و بعد از اعلام اسامی تاییدصلاحیت‌شدگان، روی انتخاب یک نامزد یا نهایتا دو نفر توافق و تفاهم صورت بگیرد تا آن‌ها بمانند برای فعالیت و رعایت آن احتیاط‌هایی که معمولا در انتخابات ریاست‌جمهوری باید برای یک کاندیدای در سایه باشد.»

او همچنین تاکید کرد: «حضور همزمان آقایان رییسی، قالیباف و جلیلی کار پیچیده‌ای است که باید خیلی جوانب را رعایت کنند و باید تدبیر مجلس را هم داشته باشد. این کار نیازمند برنامه‌ریزی درون‌تشکیلاتی محکم است که هنوز فکر نمی‌کنم شرایطش در جریان اصولگرایی فراهم باشد.»

سیدحسین نقوی حسینی فعال سیاسی اصولگرا که در انتخابات سال ۹۲ رییس ستاد انتخاباتی جلیلی در تهران بود نیز این گمانه را تایید کرده و گفته است: «این احتمال وجود دارد که آقایان رییسی، قالیباف و جلیلی همزمان نامزد شوند تا در یک تعامل از پیش طراحی‌شده با یکدیگر همکاری کنند.»

به گفته او، «به نظر می‌رسد که شرایط انتخاباتی در جبهه اصولگرایی لزوما همان چیزی که همه تصور می‌کنند نیست؛ گرچه ورود آقای رییسی می‌تواند باعث اجماع شود، اما این احتمال هم وجود دارد که سه شخصیت مهم در جبهه اصولگرایی یعنی آقایان رییسی، قالیباف و جلیلی همزمان نامزد شوند تا در یک تعامل از پیش طراحی‌شده با یکدیگر همکاری کنند.» حال باید منتظر ماند و دید که اخبار صحت دارد و اصولگرایان با این تاکتیک مقابل رقیب می‌ایستند یا خیر؟ ضمن اینکه باید دید بعد از مشخص شدن نیرو‌های اصلاح‌طلب حاضر در صحنه و در شرایطی که هر سه چهره شاخص اصولگرا خود را به عنوان نامزد مطرح کرده‌اند به اتفاق‌نظر درباره نامزد نهایی می‌رسند یا خیر؟ البته این نکته را هم فراموش نکنیم که با حضور افرادی، چون محسن رضایی و ضرغامی و سعید محمد کار اجماع همچنان بزرگ‌ترین مشکل جناح راست به نظر می‌رسد.

نام:
ایمیل:
* نظر: