به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۹۹۹۸
|
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
تحلیل " خبردنا ":
برخی از کاندیداهای رد صلاحیت شده با استناد به بندهای مختلف ماده 28 از جمله بندهای 1، 2،3 و 4 ماده 28 قانون انتخابات رد شده اند که برای آشنایی بیشتر خوانندگان با این موارد خوب است که بدانند تفاوت میان رد صلاحیت با عدم احراز چیست ؟

خبردنا : رد صلاحیت  چهره های شناخته شده در انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی گچساران و باشت به مهم ترین موضوع روز سیاسی استان کهگیلویه وبویراحمد تبدیل شده است . 

به گزارش " خبردنا "، از چند روز قبل شایعات مختلفی در خصوص رد صلاحیت این جهره های سیاسی به گوش می رسید که با اعلام رسمی اسامی تایید صلاحیت شدگان از سوی فرماندار گچساران این شایعات تاحدودی رنگ واقعیت به خود گرفت .

ناگفته پیداست که رد صلاحیت" سید قدرت حسینی بحرینی " نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی گچساران و باشت و کاندیدای دو بار شکست خورده ادوار پیشین و دوره گذشته ،  "  رحیمی " فرماندار اسبق گچساران و  " محمود فاطمی " مدیر معزول حراست شرکت نفت گچساران در دولت اول روحانی  و " هومان عسکری " کاندیدای دور قبل  و عدم احراز " ساسان تاج گردون " پیشتاز ترین کاندیدای این دوره مهم ترین بخش خبر اعلامی اسامی تایید صلاحیت شدگان کاندیداهای انتخابات میان دوره ای مجلس گچساران و باشت است . 

برخی از کاندیداهای رد صلاحیت شده با استناد به بندهای مختلف ماده 28 از جمله بندهای 1، 2،3 و 4  ماده 28 قانون انتخابات رد شده اند که برای آشنایی بیشتر خوانندگان با این موارد خوب است که بدانند تفاوت میان رد صلاحیت با عدم احراز چیست ؟ 

رد صلاحیت:

به این معناست که مسئولین مربوطه علم قطعی و یقینی بر فقدان شرایط موضوع ماده ۲۸ در فرد داوطلب کسب کرده باشند که در این صورت فرد حق شرکت در انتخابات به عنوان نامزد انتخاباتی را نخواهد داشت.

 موضوع ماده 28 قانون انتخابات چیست؟

بر اساس این قانون، 7 شرط ( بند ) برای انتخاب‌شوندگان در هنگام ثبت‌نام قید شده که عبارتند از:

1- اعتقاد و التزام عملی به اسلام.

2- التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.

3- تابعیت كشور جمهوری اسلامی ایران.

4- ابراز وفاداری به قانون‌اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقۀ فقیه.

5- داشتن مدرك تحصیلی كارشناسی‌ارشد یا معادل آن.

6- نداشتن سوء شهرت در حوزۀ انتخابیه.

7- سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت بینایی، شنوایی و گویایی.

8- حداقل سن سی سال تمام و حداكثر هفتادوپنج سال تمام. ‌

تأیید صلاحیت:

به این معناست که نتیجه تحقیقات انجام‌شده اثبات می‌کند که شرایط مندرج در ماده ۲۸ در فرد داوطلب متعین(ظاهر و آشکار و محقق) است و بنابراین فرد به‌واسطه تحقق شرایط، حق شرکت در رقابت‌های انتخاباتی را کسب می‌کند.

عدم احراز وجود صلاحیت:

به این معناست که ناظران باوجود انجام تحقیقات گسترده سلباً و اثباتاً نتوانسته‌اند در خصوص شرایط موضوع ماده ۲۸ علم قطعی کسب کنند.همچنین نقص مدارک و مستندات کافی برای تایید یا رد صلاحیت وجود دارد . 

هرچند فرصت اعتراض به همه کسانی که رد صلاحیت شده اند یا صلاحیت آنها احراز نشده وجود دارد ولی ناگفته پیداست که عدم احراز ساده ترین راه برگشت به رقابت های انتخاباتی است و مسیر رد صلاحیت شدگان برای تایید مجدد بسیار دشوارتر از عدم احرازی ها خواهد بود . 

قطعا فردی که به استناد بند 2 و 4 ماده 28 رد شده یعنی عدم التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی و اصل ولایت فقیه مسیر دشواری برای تاییدی خواهد داشت یا فردی که به استناد بند یک ماده 28 یعنی عدم اعتقاد و التزام به اسلام ! 

باید تا فرصت بررسی اعتراض ها ماند و دید که چه خواهد شد .

 

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
0
0
لطفا ماس مالی نکنید رد صلاحیت شدند رفت به قول قدیمیها گلگت را آب برد دنبال ظرفش بگرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: