به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۰۰۶۳
|
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۹

به گزارش خبردنا، سید مصطفی تاجزاده تئوریسین اصلاح طلبان با صدور پیامی کوتاه در فضای مجازی از کاندیداتوری خود برای انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری خبرداد.

وی نوشت: به یاری خداوند و پشتیبانی مردم، ساعت ۱۱ صبح روز جمعه برای ثبت نام در وزارت کشور حاضر خواهم شد.

تاجزاده گفته است: نیازمند دعای خیر همگان در انجام وظایف شهروندی و پیمودن این راه دشوار و ناهموار هستم.

این کاندیدای اصلاح طلب ۶۴ ساله  و در دولت سید محمد خاتمی، معاون سیاسی وزیر کشور و سرپرست این وزارتخانه پس از استیضاح عبدالله نوری بود.

تاجزاده در دولت مهندس میرحسین موسوی (۱۳۶۳ تا ۱۳۶۷) نیز معاون امور بین‌الملل وزیر ارشاد (سید محمد خاتمی) بود.

براساس مشخصات شناسنامه‌ای، تاج‌زاده ۱ آذر ۱۳۳۵در تهران متولد شده‌است اما به گفته خودش روز تولد حقیقی وی نهم شهریور ۱۳۳۶ است. پدر و مادرش اصالتاً اهل هرند اصفهان بودند. خانواده او چه از سمت پدر و چه از سمت مادر همه به علمای معروف منتسب بودند. حاج شیخ محی الدین فاضل هرندی یکی از استادان حوزه علمیه قم دایی او بود.

سیدمصطفی در سال ۱۳۵۴ دیپلم متوسطه خود را اخذ کرد و در امتحان اعزام به خارج از کشور قبول شد. وی با ورود به آمریکا ضمن تحصیل در رشته مهندسی مکانیک، فعالیت‌های خود را در مسیر مبارزات سیاسی علیه حکومت پهلوی از طریق انجمن اسلامی کالیفرنیا پی گرفت و به همراهی تعدادی دیگر گروه فلق را تشکیل دادند.

تاج زاده ۸ مهر ۱۳۵۷ پس از دیداری با سیدروح‌الله خمینی در پاریس، تحصیل را رها کرد و به ایران بازگشت. وی به عنوان نماینده ویژه گروه فلق در کمیته ویژه استقبال از سید روح‌الله خمینی انتخاب شد. پس از انقلاب گروه فلق با پیوستن به شش گروه دیگر سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را ایجاد کردند.

تاج زاده پس از آن به مدیریت کل مطبوعات و نشریات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد.

با آمدن سید محمد خاتمی به وزارت ارشاد، وی جای خود را به محسن آرمین داد و در سال‌های ۶۳ تا ۶۷ به عنوان معاون بین‌الملل خاتمی در وزارت ارشاد فعالیت کرد.

پس از استعفای خاتمی و با آمدن میرسلیم به وزارت ارشاد، تاج زاده هم به همراه خاتمی به کتابخانه ملی رفت.

وی پس از مدتی به روزنامه همشهری رفت و تا انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۷۶) در این مؤسسه فرهنگی باقی ماند. وی پس از استعفا از وزارت ارشاد برای تحصیل در رشته علوم سیاسی وارد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران شد.

در کنکور سراسری کارشناسی ارشد سال ۷۱ حائز رتبه اول کشور شد و با سر رسیدن دوم خرداد فرصت آن را نیافت تا از پایان‌نامه اش برای اخذ دکترا دفاع کند.

او از سال ۱۳۷۵ در ستاد انتخابات خاتمی فعالیت کرد و هم‌زمان عضو تحریریه عصر ما نشریه ارگان سازمان مجاهدین انقلاب بود.

با پیروزی خاتمی در کنار شیخ عبدالله نوری در وزارت کشور به عنوان معاون سیاسی مشغول شد و اولین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را برگزار نمود.

همچنین با تشکیل جبهه مشارکت ایران اسلامی از ابتدا به عضویت دفتر سیاسی و شورای مرکزی حزب درآمد.

وی پس از استیضاح شیخ عبدالله نوری و تا آمدن سیدعبدالواحد موسوی لاری، سرپرست وزارت کشور شد و با آمدن موسوی لاری مجدداً به معاونت سیاسی بازگشت.

همسر وی فخرالسادات محتشمی‌پور دخترعموی علی اکبر محتشمی پور (وزیر کشور سابق) و از اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت است.

وی از تاریخ دهم اسفند ۱۳۸۹، ۷ سال را در زندان سپری کرد و در خرداد ۱۳۹۵، آزاد شد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
جنتی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
0
0
بدون گواهی سوء پیشینه نیای حتما گواهی باخودت بیار
نام:
ایمیل:
* نظر: