به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۰۰۸۹
|
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۰
یک کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری:
کاندیدای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به مشکلات کنونی کشور تاکیدکرد که قبیله سالاری پدر ملت ایران را درآورده است.

محمدشریف ملک زاده در گفت و گو با خبردنا گفت:‌ باید بپذیریم که بعد از ۴۲ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، متاسفانه قبیله سالاری پدر ملت ایران را درآورده و من معتقدم که مردمسالاری باید جایگزین قبیله سالاری شود.

وی با بیان اینکه در مملکت ما بعد از انقلاب تاکنون برنامه ریزی های شعاری رخ داد که برخی از این برنامه ریزی ها بدلیل حمایت و درایت رهبری خیلی خیلی مثبت جواب داد و خیلی از این برنامه ها هم در جنبه شعاری باقی ماند و به عملیات و برنامه نرسید، اظهارداشت:‌ ما از مسوولان کشور قول و شعار نمی خواهیم چراکه ثابت کرده اند در چندسال گذشته هرچه قول و شعار دادند عمل نکردند.

این استاد دانشگاه افزود: قول بی عمل مسوولان برای همه ایران مشخص شده، بنابراین از همه بویژه از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری خواهش می کنیم که به مردم قول ندهند، یک کاندیدا می آید و به مردم می گوید من در یکسال آینده رشد اقتصادی را مثلا ۱۰ یا ۱۵ درصد می کنم و یا بر روی مواد سوختی فلان کار را می کنم.

ملک زاده با اشاره به اینکه اگر کسی اقتصاد بداند حتما می داند چنین وعده هایی جز  تشویش اذهان عمومی و گمراه کردن مردم چیزی را بهمراه ندارد، خاطرنشان کرد: امروز باید مردم ایران بدانند که در چندسال گذشته دچار آسیب دیدگی ذهنی و افسردگی بخاطر برنامه ها ، شعارها و قول های بدون سند مواجه شده اند که این، تاثیر خود را در دو حوزه گذاشته است.

وی باتشریح تاثیرات شعارها و قول های بدون سند در حوزه های اجرا و بخش خصوصی، یادآورشد: در حوزه اجرا بخاطر انجام ندادن درست کارها و انجام ندادن کارهای درست تاثیر منفی را در بخش خصوصی که باید به بهره وری برسد داشته و این تاثیرات منفی دقیقا مشهود است.

رییس اسبق میراث فرهنگی در دولت دهم گفت: امروز ما باید اقتصاد ورشکسته بی برنامه مواجه بوده که در هشت سال گذشته، این اقتصاد با عدم برنامه ریزی و نبود مدیریت دانش، سفره های مردم را کوچکتر و ارزش پول ملی را زیر سوال برده است.

ملک زاده با اشاره به یکی از سخنان رهبری در حوزه اقتصاد، اظهارداشت: متاسفانه دولت آقای روحانی هیچ توجهی به اقتصاد درون زا که همان اقتصاد مقاومتی بعنوان یک سند راهبردی بود نکرد.

کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری افزود: برای نمونه ما باید در حوزه های مختلفی که بعنوان اقتصاد درون زا سرمایه گذاری می کردیم با تشکیل هلدینگ های سرمایه گذاری استانی و منطقه ای، ثروت را بصورت عادلانه در ایران توزیع می نمودیم.

وی با اظهار تاسف از تشکیل ندادن این هلدینگ ها در استان های کشور بویژه استان های کمتر توسعه یافته ای چون سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، لرستان ، کرمانشاه و چهارمحال بختیاری، خاطرنشان کرد: تشکیل نشدن این هلدینگ های سرمایه گذاری در استان ها باعث شد تا منابع برخی از این استان ها به هدر رفته و یا سرمایه های آنها در استانی دیگر سرمایه گذاری شود.

این استاد اقتصاد دانشگاه گفت: سرمایه گذاران بومی در چنین شرایطی بجای سرمایه گذاری در استان خود بدلیل عدم حمایت چنین هلدینگ هایی از آنها، در جای دیگری سرمایه گذاری کرده که حتی باعث مضاعف شدن هزینه های اقتصادی بر دوش سرمایه گذاران شده است.

ملک زاده با اشاره به وضعیت بورس در ایران، ادامه داد: امروز بورس کشور می توانست بعنوان نقطه اتکا و الگوی بسیار خوبی از اقتصاد مقاومتی در مقابل محاصره اقتصادی قرار گیرد اما به دلایل بی برنامگی و وارد کردن شرکت های ورشکسته به داخل بورس، شاهد از هم گسستگی منابع مردمی در این حوزه شده ایم.

وی گفت: ما از نیروهای کارآمد، با آرامش و خلاق که می توانند عامل توسعه سرمایه گذاری در مناطق مختلف کشور شوند غافل شده ایم و این در حالی است که این نیروهای خلاق و کارآمد در دایره بورس دچار زیان های وحشتناک و حتی در مراحل مختلف حذف شده اند.

رئیس کارگروه گردشگری کمیسیون چشم انداز و نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکیر براینکه دولت باید پاسخگوی سلامت روحی و روانی سرمایه گذاران و مردم در بورس باشد، یادآورشد: ما نباید فقط بدنبال توسعه سرمایه گذاری بوده و توجهی به توسعه سلامت و روان مردم نداشته باشیم.

ملک زاده با بیان اینکه سلامت روح و روان مردم بر توسعه سرمایه گذاری باید در اولویت تر باشد، تصریح کرد: وظیفه دولت این است که به جامعه و مردم آن نشاط و شادی تزریق کند نه اینکه آنان را هر روز در تیررس استرس هایی نظیر بازار بورس و گوشت مرغ قرار دهد.

وی گفت: قرار گرفتن مردم در صف های طولانی مرغ یعنی قراردادن مردم در صف استرس ها و خسارت زدن به سلامت روح و روان جامعه و اینکه برخی به آسانی از این موضوعات چشم پوشی می کنند حتما توجهی به سلامتی جامعه ایران ندارند.

معاون رییس جمهور در دولت دهم با بیان اینکه پنج سال پیش در کتاب اقتصاد مقاومتی و برجام به صراحت به دولت اعلام کرده ام که دولت بجای دیپلماسی ضعیف و ورشکسته خود به دیپلماسی غذا و امنیت غذایی مردم بپردازد، خاطرنشان کرد: من در آن کتاب تاکید کردم که وزارت جهادکشاورزی باید بر امنیت غذایی سال های آینده مردم ایران برنامه ریزی کند.

ملک زاده، ادغام وزارتخانه های جهادسازندگی و کشاورزی را نادرست خواند و ادامه داد: امروز شاهد سردرگمی در ماموریت های محوله وزارتخانه مشترک جهادکشاورزی با سرمایه گذاران هستیم و من معتقدم که با این ادغام، فعالیت در حوزه های جهادی کمتر شده و اکنون توجهی به این حوزه بدرستی صورت نمی گیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: