به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۰۱۵۶
|
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷

خبردنا: رئیس قوه قضائیه ایران کاندیدای انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری شد.

به گزارش خبردنا، سیدابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه ایران که در انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری با کسب 16 میلیون رای از حسن روحانی شکست خورد این بار نیز قصد دارد شانس خود را در رقابت با کاندیداهای انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری بیازماید.

سید ابراهیم رئیس‌الساداتی (زادهٔ ۲۳ آذر ۱۳۳۹) سیاستمدار محافظه کار و اصولگرا، نایب‌رئیس اول مجلس خبرگان رهبری در روز شانزدهم اسفندماه 1397 یعنی 2 سال و 2 ماه قبل طی حکمی از سوی رهبری معظم انقلاب بعنوان رئیس قوه قضاییه منصوب شد.

وی توسط اتحادیه اروپا و ایالات متحده مورد تحریم قرار گرفته و داماد علم الهدی امام جمعه مشهد است.

رئیسی در محله نوغان مشهد متولد شد. پس از گذراندن تحصیلات دورهٔ ابتدایی دروس حوزوی را ابتدا در مشهد و از سال ۱۳۵۴ در قم تحصیل کرد. او فعالیت قضایی خود را در ۲۰ سالگی به عنوان دادستان کرج آغاز کرد و بعدتر دادستانی همدان را نیز به‌طور هم‌زمان بر عهده گرفت.

در سال ۱۳۶۴ به تهران منتقل شد و جانشین دادستان این شهر شد. 

با آغاز رهبری در سال ۱۳۶۸، رئیسی با حکم محمد یزدی رئیس وقت قوه قضائیه به عنوان دادستان تهران منصوب شد. در سال ۱۳۷۳، رئیسی به عنوان رئیس سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد و تا سال ۱۳۸۳ در این سمت بود.

او از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۳، معاون اول قوه قضائیه و در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۴ دادستان کل کشور بود.

در اسفند ۱۳۹۴، رئیسی با حکم رهبر ایران به تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد که کمتر از 2 سال بعد کاندیدای انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری شد اگرچه شکست تلخی از حسن روحانی خورد.

او هم‌چنین دادستان کل ویژه روحانیت از سال ۱۳۸۵ ، نماینده خراسان جنوبی و عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان و از سال ۱۳۷۶ عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز است.

رئیسی پیش از آستان قدس، تولیت امامزاده صالح را بر عهده داشت.

وی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ ایران نامزد اصلی اصولگرایان بود که با کسب ۳۸٬۳٪ آرا، در برابر ۵۷٪ حسن روحانی شکست خورد.

او در ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ با حکم رهبری انقلاب به مدت ۵ سال به عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد.

باید منتظر ماند و دید که آیا این بار رئیسی شکست دیگری را در انتخابات ریاست جمهوری تجربه می کند یا بعنوان رئیس جمهور سیزدهم از سوی مردم انتخاب می شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: