به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۰۲۰۷
|
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴

خبردنا: در حالی که بعد از ثبت نام علی لاریجانی در انتخابات، برخی از گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که او می‌تواند، به مانند حسن روحانی حمایت اصلاح طلبان را جلب کند، به نظر می‌رسد، حداقل خیلی زود است که چنین سناریویی به مرحله عمل برسد.


به گزارش فرارو، احمد زیدآبادی، تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا رویداد‌های انتخابات ۱۳۹۲ برای اصلاح طلبان رخ می‌دهد به فرارو گفت: علی لاریجانی تا این لحظه مخالفان بسیار زیادی در میان اصلاح طلبان دارد. اما اگر جهانگیریبه عنوان کاندیدای اصلی معرفی شود. در نهایت نیز نظرسنجی‌ها نشان دهد که رای قابل توجهی ندارد، باز هم بعید به نظر می‌رسد که اصلاح طلبان به سمت معرفی لاریجانی به عنوان گزینه اصلی بروند و حیثیت شان بدین وسیله از بین برود.
 
او همچنین می‌گوید: البته ممکن است طیفی از اصلاح طلبان به این موضوع فکر کنند که به علی لاریجانی رای دهند یا با توجه به سیاست‌های هم سویی که در پیش گرفته است با او صحبت کنند و به صورت غیر رسمی با علی لاریجانی همراه شوند.

زیدآبادی دراین رابطه حزب کارگزاران را مثال این موضوع معرفی کرد و گفت: «حزب کارگزاران به شکل خاص چنین استعدادی دارد که به سمت لاریجانی برود و اگر به این نتیجه قطعی برسند که آراء جهانگیری پایین است به نظر می‌رسد که احتمال پیوستن آن‌ها به علی لاریجانی وجود دارد.»
 
اصلاح‌طلبان در چه صورتی از لاریجانی حمایت می کنند؟بنای اصلاح طلبان معرفی یک نامزد اصلاح طلب است
محمدعلی نمازی شورای مرکزی حزب کارگزاران در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه روند تعیین نامزد اصلاح‌طلبان کاملاً مشخص است، گفت: جبهه اصلاحات ایران ۱۴ نفر را بر اساس رای گیری تعیین کرد و از این افراد خواسته شد در مهلت ثبت‌نام انتخابات نام نویسی کنند، در حال حاضر نیز برخی از این نامزد‌ها در صحنه حضور پیدا کرده‌اند، اما اینکه نامزد نهایی و اجماعی اصلاح طلبان چه کسی باشد موضوعی است که از الان نمی‌توان آن را پیش بینی کرد، بلکه باید وضعیت تایید صلاحیت‌ها مشخص شود و بعد از آن می‌توان به صورت دقیق اظهار نظر کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد که علی لاریجانی در دقیقه ۹۰ به عنوان نامزد ائتلافی اصلاح طلبان برگزیده شود، اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به وضعیتی که حاکم است در مورد نامزد‌های اصلی اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان، تا اینجای کار آقای لاریجانی مورد حمایت هیچکدام از دو جناح اصلی کشور قرار نگرفته، از سوی دیگر تا زمانی که ترکیب نهایی نامزد‌های تائید صلاحیت شده توسط شورای نگهبان نشود، نمی‌توان به صورت قطعی چیزی، اما تا آنجا که بنده اطلاع دارم در نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان نیز در مورد آقای لاریجانی هیچگونه حرفی زده نشده، بلکه تمام تمرکز بر روی معرفی یک نامزد ۱۰۰ درصد اصلاح‌طلب متمرکز شده است.

نمازی با تاکید بر اینکه در حال حاضر اسحاق جهانگیری از بیشترین شانس برای معرفی به عنوان نامزد اجماعی اصلاح‌طلبان برخوردار است، یادآور شد: به نظر می‌رسد آقای لاریجانی تا پایان مهلت قانونی تبلیغات در عرصه باقی خواهد ماند تا این که ببیند در یک ماه آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد، این اتفاقات نیز بستگی به این دارد که چه افرادی بتوانند از سد فیلترینگ شورای نگهبان عبور کنند این در حالی است که هر احتمالی ممکن است رخ دهد، اما تا الان این بحث که علی لاریجانی مورد حمایت اصلاح طلبان قرار گیرد تا آنجا که بنده اطلاع دارم، مطرح نشده است.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با بیان اینکه در حالت کلی لاریجانی از پتانسیل لازم به منظور جلب حمایت اصلاح طلبان برخوردار است، اضافه کرد: وی در زمانی که ریاست مجلس را عهده داشت چشمه‌های خوبی را نشان داد به خصوص در تصویب ۳۰ دقیقه برجام آن هم در مجلسی که اصول‌گرایان دست بالا را داشتند، از سویی دیدگاه‌های لاریجانی به خصوص در حوزه سیاست خارجی به اصلاح‌طلبان نزدیک بوده است.

وی با اشاره به اینکه آقایان لاریجانی و جهانگیری می توانند در مناظرات انتخاباتی با یکدیگر همکاری منسجمی داشته باشند، ادامه داد نمونه همکاری‌ای که بین آقایان روحانی و جهانگیری در مناظرات سال ۹۶ رخ داد، نمونه همین مسئله نیز می‌تواند در ۱۴۰۰ بین لاریجانی و جهانگیری تکرار شود.

نمازی بیان کرد: می توان این احتمال را مطرح کرد که اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود و نامزد اصلی اصولگرایان حالا هرکس که می‌خواهد باشد به همراه علی لاریجانی به دور دوم بروند، در چنین شرایطی منطقی است که اصلاح طلبان از علی لاریجانی حمایت کنند و به نظر می‌رسد اگر چنین سناریویی رخ دهد، احتمال حمایت از لاریجانی بسیار زیاد خواهد بود.

اصلاح‌طلبان در چه صورتی از لاریجانی حمایت می کنند؟اصلاح طلبان تمایلی برای حمایت از لاریجانی ندارند
عزت‌الله یوسفیان ملا نماینده ادوار مجلس و از نزدیکان علی لاریجانی در گفتگو با فرارو در پاسخ به این سوال که آیا احتمال همکاری بین لاریجانی و جهانگیری در مناظرات تلویزیونی در صورت تایید صلاحیت این دو نامزد وجود دارد، گفت: آقای لاریجانی همانطور که در نطق انتخاباتی خود در روز ثبت نام بیان کرد در رقابت با تمامی نامزد‌هایی است که در این انتخابات ثبت نام کرده اند، بنابراین اینکه همکاری وی با جهانگیری و یا هر نامزد دیگری شکل بگیرد، به نظر نمی‌رسد که چنین چیزی رخ دهد.

وی همچنین با اشاره به اینکه تاکنون اصلاح طلبان صحبتی در مورد حمایت و یا اتتلاف با علی لاریجانی انجام نداده‌اند، اظهار داشت: قبل از شروع ثبت نام پیش‌بینی می‌شد اصلاح‌طلبان با محدودیت نامزد به هر دلیلی روبرو باشند، اما در ایام ثبت نام و به خصوص روز آخر مشاهده کردیم که اصلاح‌طلبان بسیاری روانه وزارت کشور شدند و در انتخابات ثبت نام کردند، تعداد زیاد اصلاح طلبانی که در انتخابات حضور پیدا کنند، این موضوع تا حدی غیر قابل پیش‌بینی بود.

یوسفیان ملا یادآور شد: در چنین فضایی و با توجه به نامزد‌های اصلاح‌طلب اینکه در حال حاضر بخواهیم صحبت از ائتلاف کنیم، قدری زود است و به نظر نمی‌رسد در حال حاضر اصلاح‌طلبان به دنبال چنین چیزی باشند، زیرا که آن‌ها مدام بر این موضوع تأکید کردند که می‌خواهند با نامزد مختص به خود در صحنه حضور پیدا کنند.

این نماینده ادوار مجلس اضافه کرد: اینکه در نهایت چه خواهد شد، باید صبر کرد و دید که شورای نگهبان چه کسانی را تایید صلاحیت خواهد کرد، ترکیب نهایی نامزد‌های تایید صلاحیت شده می‌تواند بسیاری از ابهامات را برطرف کرده و با شفاف شدن فضا آن زمان می‌توان در مورد این که رقابت چگونه شکل خواهد گرفت، صحبت کرد، اما به طور کلی معتقدم که رقیب آقای اصلی آقای لاریجانی، آقای رئیسی خواهد بود و دو قطبی انتخابات حول این دو نفر شکل خواهد گرفت.
نام:
ایمیل:
* نظر: