به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۰۲۰۹
|
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱

خبردنا: یک روزنامه‌نگار اصولگرا، آرایش سیاسی جریان متبوع خود را بررسی و حضور دو کاندیدای مطرح، رئیسی و لاریجانی از این جریان را مورد تحلیل قرار داد و تاکید کرد که بر خلاف لاریجانی که با افزایش مشارکت، آراء او رو به افزایش خواهد بود، حداکثر رای رئیسی ۱۰ میلیون است.

محمد مهاجری  درباره حضور پر تعداد کاندیدا‌های جریان اصولگرا در انتخابات 1400 و اینکه سخنگوی شورای وحدت و شورای ائتلاف گفته‌اند که از ابراهیم رئیسی حمایت می‌کنند، اظهار داشت: شورای ائتلاف و شورای وحدت پیش از ثبت‌نام علی لاریجانی، چنین نظری داشتند؛ اما از روز پنجشنبه به بعد بحث‌های جدی در هر دو شورا در این مورد وجود دارد. ممکن است دیدگاه اکثریت آن‌ها عوض نشود، اما به هر حال، آن شدت و حدت حمایت از آقای رئیسی دیگر وجود ندارد.

وی افزود: بخشی قابل توجهی از آرایی که ابراهیم رئیسی در سال ۱۳۹۶ به دست آورده بود امروز ریزش خواهد داشت، دلیل آن نیز این است که در حال حاضر بر اساس نظرسنجی‌ها، مشارکت حدود ۴۰ درصد است که این رقم تا حدودی ممکن است اغراق آمیز نیز باشد؛ اگر مشارکت ۴۰ درصدی مردم را بپذیریم که در آن آقای رئیسی ۲۲_۲۳ درصد رای دارد، در نتیجه آرای او به زحمت به ۱۰ میلیون نفر خواهد رسید.

این روزنامه نگار اصولگرا خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی حتی اگر فرض کنیم آقای رئیسی دو برابر میزان نظرسنجی که الان وجود دارد رای داشته باشد و رای آقای جلیلی و دیگران را نیز به سبد او بریزیم، حداکثر می‌تواند ۱۰ میلیون رای بیاورد.

وی با بیان اینکه البته در جبهه اصولگرایان آقای لاریجانی نیز وجود دارد، تصریح کرد: قطعاً سبد رای آقای لاریجانی شامل بخشی از آراء آقای رئیسی، بخشی از آرای اصولگرایان معتدل، بخشی از آرای اصلاح‌طلبان معتدل و همچنین بخشی از آراء خاکستری که تا به حال حاضر به حضور در انتخابات نبودند خواهد بود.

وی ادامه داد: نظرسنجی‌هایی که از این به بعد گرفته می‌شود نیز میزان مشارکت را با یک شیب ملایم رو به افزایش نشان خواهد داد و هرچه که این شیب ملایم تندتر شود و تعداد افراد بیشتری به سمت انتخابات بیایند، مسلما این آرا در سبد رای آقای رئیسی نخواهد بود. به نظر می‌آید که تا نزدیک انتخابات و تا یک هفته قبل از آن نتیجه خیلی متفاوت از آنچه که الان وجود دارد، رخ می‌دهد

مهاجری در باره نامه خود به حداد عادل اظهار داشت: آن‌ها زحمت می‌کشند که یک مهندسی اتفاق بیفتد. آن‌ها از انتخابات ۹۶ تلاش‌شان را شروع کرده‌اند و اکنون چهار سال و نیم است که در حال زحمت کشیدن هستند و طبیعی است که به دنبال نتیجه باشند.

وی تاکید کرد: وقتی آقای لاریجانی آرایش سیاسی آن‌ها را به هم زده، طبیعی است که در حال حاضر عصبانی‌تر شوند و حتی رفتار‌های هیستریک و عصبی از خودشان نشان بدهند که در جهت تخریب رقیب باشد. آقای رئیسی کار خیلی خوبی کردند و در انتصاب رئیس ستاد خودشان همه را به پرهیز از تخریب دعوت کردند، اما احتمالا این توصیه ایشان توسط افرادی که احساس تکلیف شرعی می‌کنند تا طرف مقابل را تخریب کنند خیلی جدی گرفته نمی‌شود. از ماه‌ها پیش این تخریب‌ها شروع شده و ادامه خواهد داشت.

این تحلیلگر مسائل سیاسی درباره اینکه اینکه رئیسی اعلام کرده که به طور مستقل وارد انتخابات شده، یادآور شد: برخی فکر می‌کنند که احزاب نجس هستند و وابستگی به جناح‌های سیاسی باعث نجاست آن‌ها می‌شود. احزاب را منکوب کرده و بد می‌دانند، در حالی که این چنین نیست و اگر کسی وابستگی حزبی خودش را آشکار کند، هم خودش را پاسخگو می‌کند و هم به اعتبار سیاسی خودش می‌افزاید.

وی گفت: آقای رئیسی نه شورای وحدت و نه شورا ائتلاف را قبول ندارد و آن‌ها را نمی‌داند. حتی اگر خاطرتان باشد آقای رئیسی در سال ۹۶ تعهدی به شورای آن زمان اصولگرایان نداد و حتی حاضر نشد که در جلسات آن‌ها حضور پیدا کند و تعهد بدهد. در حال حاضر نیز ایشان هیچ تعهدی نسبت به آن‌ها ندارد و وقتی یک تشکیلات از یک کاندیدا حمایت می‌کند و آن کاندیدا می‌گوید آن تشکیلات را قبول ندارد، تشکیلات چه ارزشی برای خودش قائل هستند؟

مهاجری درباره آرایش سیاسی اصلاح‌طلبان و اینکه آیا احتمال حمایت از لاریجانی وجود دارد، بیان کرد: نمی‌دانم آن‌ها چه خواهند کرد و اطلاعاتی از آن‌ها ندارم، اما دیروز یکی از روزنامه‌هایی که گرایشی به سمت کارگزاران دارد نوشته بود که در نهایت اصلاح‌طلبان به سمت آقای لاریجانی خواهند رفت. از طرفی در برخی از کاندیدا‌های اصلاح طلب این ظرفیت را می‌بینم که اگر شورای عالی آن‌ها را کاندیدا نکند، آن‌ها از صف بیرون بزنند و خودشان مستقلاً کاندیدا شوند.

وی ادامه داد: این ظرفیت در آقای پزشکیان وجود دارد که حتی اگر مجموعه اصلاح‌طلبان به آقای جهانگیری رسیدند، ایشان کار خودش را انجام دهد و در انتخابات حاضر شود. حالا اگر در انتخابات احساس خطر کنند یا نکنند تصمیم خواهند گرفت، اما بخشی از بدنه اصلاح طلبان به آقای لاریجانی رای خواهند داد.

منبع: ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر: