به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۰۳۰۰
|
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰

خبردنا: اعلام نتیجه بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری توسط شورای نگهبان، موجی از واکنش‌های منفی و انتقادها را نسبت به ردصلاحیت گسترده داوطلبان انتخابات در پی داشته است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ شاید برای مردم جالب باشد که بدانند چه کسانی تعیین می‌کنند کدام افراد صلاحیت نامزدی ریاست جمهوری را دارند و چه کسانی ندارند.

اعضای تصمیم‌گیر شورای نگهبان درخصوص نامزدهای نهایی انتخابات ۱۲ هستند. ۶ روحانی و ۶ فقیه شورای نگهبان قانون اساسی. طبق قانون اساسی، رهبر انقلاب هر ۶ سال یک بار ۶ روحانی را برای عضویت در شورای نگهبان منصوب می‌کند. همچنین ۶ حقوقدان دیگر از سوی رئيس قوه قضائيه به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شوند و در صورت رای اعتماد نمایندگان این ۶ نفر هم به جمع اعضای شورای نگهبان اضافه می‌شوند.

آیت الله احمد جنتی، سالهاست که به عنوان دبیر شورای نگهبان فعالیت می‌کند. به جز آیت الله جنتی، ۵ روحانی دیگری که در حال حاضر در این مجموعه حضور دارند عبارتند از: سید احمد خاتمی، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، سید محمدرضا مدرسی یزدی، مهدی شب زنده‌دار و علیرضا اعرافی.

از سوی دیگر ۶ حقوقدان کنونی این شورا، عباسعلی کدخدایی، سیامک ره پیک، فضل الله موسوی، محمد دهقان، محمدحسن صادقی مقدم و هادی طحان نظیف هستند.

صادق آملی لاریجانی

رئيس پیشین قوه قضائيه در دی ماه ۱۳۹۷ و پس از درگذشت آیت الله هاشمی شاهرودی طی حکمی از سوی رهبر انقلاب به عضویت شورای نگهبان در آمد. 

سید احمد خاتمی

سید احمد خاتمی جدیدترین عضو در میان فقهای این شورا است که در سال ۹۹ به شورای نگهبان راه یافت. بعد از استعفای محمد یزدی از این نهاد، احمد خاتمی طی حکمی از سوی رهبر انقلاب جانشین یزدی شد.

مهدی شب زنده‌دار

شب زنده‌دار بعد از جنتی مسن‌ترین عضو شورای نگهبان به شمار می‌رود. وی متولد سال ۱۳۳۲ است و از سال ۱۳۹۲ به عضویت این شورا در آمده است.

محمدرضا مدرس یزدی

سید محمدرضا مدرس یزدی، بعد از جنتی، قدیمی‌ترین عضو شورای نگبهان به شمار می‌رود. این روحانی ۶۶ ساله در سال ۱۳۸۳ به عضویت شورای نگهبان در آمده است.

مدرس یزدی در سال ۱۳۹۴ در انتخابات مجلس خبرگان از استان تهران نامزد شد که با قرار گرفتن در جایگاه بیست و پنجم نتوانست به این مجلس راه یابد.

علیرضا اعرافی

این روحانی ۶۲ ساله دیگر عضو فقیه شورای نگهان قانون است. آقای اعرافی از اعضای جدید این شورا به شمار می‌رود و در تیرماه ۹۲ و بعد از درگذشت محمد مومن از سوی رهبری به عضویت این شورا منصوب شد.

حقوقدانان

عباسعلی کدخدایی

عباسعلی کدخدایی قدیمی‌ترین عضو حقوقدان شورای نگهبان ایران است. این استاد حقوق دانشگاه تهران از سال ۱۳۸۰ تا ۹۲ عضو این شورا بود. او سپس از وقفه‌ای سه ساله بار دیگر در سال ۹۵ به این مجموعه بازگشت و از آن زمان همچنان در عضویت شورای نگهبان است.

سیامک ره‌پیک

سیامک ره‌پیک یکی دیگر از حقوقدانانی است که در دوران ریاست آملی لاریجانی در قوه قضائیه به عضویت شورای نگهبان قانون اساسی در آمده است.

ره‌پیک ۵۸ ساله البته پیشتر و در سال ۱۳۸۹ از سوی آملی به عضویت در این شورا در آمده بود. او سپس در مرداد سال ۹۷ و بعد از درگذشت محمدرضا علیزاده بار دیگر برای پیوستن به این شورا معرفی و انتخاب شد.

آقای ره پیک در حال حاضر قائم مقام دبیر شورای نگهبان است.

فضل الله موسوی

فضل‌الله موسوی دیگر حقوقدانی است که محصول دوران ریاست آملی لاریجانی بر قوه قضائیه است. این استاد حقوق دانشگاه تهران نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره هفتم بود.

موسوی بعد از پایان دوره حضور در مجلس هفتم از سوی احمدی نژاد به عنوان عضو هیئت نظارت بر اجرای قانون اساسی منصوب شد. او همچنین به ریاست کمیته حقوقی دفتر گسترش وزارت علوم منصوب شد. موسوی در ادامه با حکم فرهاد رهبر، رئيس وقت دانشگاه تهران به ریاست دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران منصوب شد.

احمد جنتی در سال ۸۷ او را به عضویت هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ درآورد.

موسوی یک‌بار در مجلس ششم برای عضویت در شورای نگهبان معرفی شده بود که نمایندگان اصلاح‌طلب در آن زمان به او رای اعتماد ندادند.

او که دکترای حقوق خود را از دانشگاه لیورپول بریتانیا گرفته بالاخره در سال ۹۵ و به پیشنهاد آملی لاریجانی به عضویت شورای نگهبان در آمد.

محمدرضا صادقی مقدم

بعد از سه حقوقدانی که با پیشنهاد آملی لاریجانی در شورای نگهبان حضور دارند، سه عضو دیگر و جدید این شورا از سوی ابراهیم رئيسی به مجلس معرفی و وارد این نهاد شده‌اند و یار دیرین رئيس کنونی قوه قضائيه ایران به شمار می‌رود.

صادقی مقدم در تیر ماه ۹۸ توانست با کسب ۱۸۱ رای از مجلس تایید بگیرد و وارد شورای نگهبان شود. او به عنوان مشاور عالی آیت الله جنتی در این شورا فعالیت می‌کند. او هم استاد حقوق دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است. صادقی مقدم که ۶۳ سال دارد از دهه شصت با ابراهیم رئيسی همکاری داشته است. صادقی مقدم تقریبا هرکجا که ابراهیم رئیسی رفته با او همراه بوده است. از حضور در معاونت دادستانی انقلاب تهران گرفته تا حضور در سازمان بازرسی کل کشور در دهه ۸۰. با معرفی رئيسی به عنوان رئيس سازمان بازرسی کل کشور، صادقی مقدم به عنوان قائم مقام رئيسی معرفی و مشغول فعالیت می‌شود. این یار دیرین ابراهیم رئيسی در انتخابات سال ۹۶ ریاست هیئت نظارت بر انتخابات تهران را عهده دار بود.

هادی طحان نظیف

جوان‌ترین عضو شورای نگهبان قانون اساسی از دیگر معرفی‌شدگان ابراهیم رئيسی در این شورا است. او که از دانش‌آموختگان دانشگاه امام صادق است روابط نزدیکی با محمود احمدی نژاد و همچنین عباسعلی کدخدایی داشته است.

آقای طحان نظیف که ۳۹ سال دارد فوق لیسانس خود را از دانشگاه امام صادق دریافت می‌کند و برای دوره دکترای حقوق وارد دانشگاه تهران می‌شود. نظیف رساله دکترای خود را در سال ۱۳۹۲ در دانشگاه تهران دفاع می‌کند. عباسعلی کدخدایی استاد راهنمای او در دوره دکترا بوده است. طحان نظیف در سال ۸۷ در معاونت حقوقی و پارلمانی ریاست جمهوری دولت محمود احمدی نژاد مشغول کار می‌شود. او سپس با حکم عباسعلی کدخدایی به عنوان مشاور حقوقی شورای نگهبان فعالیت خود را در این شورا آغاز می‌کند. گفته می‌شود آقای نظیف از سال ۸۹ در شورای نگهبان مسئولیت ثبت و ضبط جلسات این شورا را بر عهده داشته است.

او بالاخره در سال ۹۸ از سوی ابراهیم رئيسی به عنوان عضو حقوقدان به مجلس پیشنهاد می‌شود. در تیر ماه همان سال او در ۳۶ سالگی به عنوان جوان‌ترین عضو به عضویت شورای نگهبان در می‌آید.

محمد دهقان

آخرین عضو از اعضای حقوقدان شورای نگهبان، رئيس پیشین سازمان بسیج دانشجویی تهران است. محمد دهقان که ۵۹ سال دارد متولد یکی از روستاهای توابع طرقبه مشهد است. او از مجلس هفتم تا دهم عضو پارلمان ایران بود و هر دور از حوزه انتخابیه چناران و طرقبه و شاندیز به بهارستان راه می‌یافت.

دهقان در دانشگاه تهران مشغول تحصیل در رشته حقوق شد. او در سالهای حضورش در دانشگاه تهران به ریاست سازمان بسیج دانشجویی استان تهران و همچنین معاونت سیاسی سازمان بسیج دانشجویی کل کشور رسید. دهقان در سال ۸۲ از رساله دکترای خود دفاع کرد.

این فرمانده پیشین بسیج از اعضای جدید شورای نگهبان است که در تیر ماه ۹۸ و به پیشنهاد ابراهیم رئيسی به عضویت شورای نگهبان در آمد.

نام:
ایمیل:
* نظر: