به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۰۴۳۱
|
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳

خبردنا:نامه نیوز نوشت: تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: این دوره برای اولین بار بود که بین جوانان حقوقدان در شورای نگهبان و آیت الله جنتی یک تقابل رأیی وجود داشت.

عباس سلیمی نمین درباره تاکید رهبر انقلاب بر جبران ظلم وارده بر برخی نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری گفت: شورای نگهبان نقش اساسی در حفظ سلامت انتخابات دارد. شورای نگهبان در زمان بررسی صلاحیت نامزد‌ها یکسری منابعی را دریافت می‌کند که باید فرصت لازم برای تحقیق در این زمینه باشد.

وی افزود: متأُسفانه در شورای نگهبان برای بررسی مدارک مشکل زمان وجود دارد، لذا باید به مراجع چهارگانه اعتماد کند. با این حال امکان دارد از مراجع چهارگانه نیز مطالبی دریافت شود که نیاز به تحقیق درباره آن‌ها باشد و امروز مشخص شد که باید توجه بیشتری به این موضوع کرد.

فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: این دوره برای اولین بار بود که بین جوانان حقوقدان در شورای نگهبان و آیت الله جنتی یک تقابل رأیی وجود داشت. اینکه آیت الله جنتی و برخی شخصیت‌های پخته و با تبحر سیاسی مثل آقای دکتر کدخدایی به آقای لاریجانی رأی دهند، اما برخی حقوقدان‌ها رأی ندهند، این نشان از یک مشکلی دارد.

وی ادامه داد: خوب است حقوقدان‌ها در بخش پرونده‌های حقوقی نظر دهند، اما آن‌ها در حوزه عملکرد شورای نگهبان باید حتما پختگی سیاسی داشته باشند، به خصوص در بخش تشخیص رجل بودن. به عبارت دیگر در بخش تشخیص رجل بودن، تنها حقوقدان بودن یا اجتهاد کفایت نمی‌کند. حتما باید پختگی سیاسی هم وجود داشته باشد که متأسفانه برخی از جوانان حقوقدانی که به شورای نگهبان راه یافتند، فاقد آن پختگی سیاسی هستند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی درباره اینکه جبران ظلم و احتمال تأییدصلاحیت فقط درباره علی لاریجانی صورت می‌گیرد یا آنکه نامزد‌های دیگری هم شامل این مسئله می‌شوند؟ گفت: تصور می‌کنم این موضوع بیشتر درباره آقای لاریجانی بر می‌گردد، چون درباره ایشان قطعا باور من از ابتدا این بود که وقتی آیت الله جنتی و آقای کدخدایی برخی مطالب را نمی‌پذیرند و رأی به نفع آقای لاریجانی می‌دهند به معنی آن است که آن مطالب کاملا شفاف و روشن نبودند و ادله متقن وجود نداشته است.

سلیمی نمین افزود: ادله‌ای که نتواند آیت الله جنتی و آقای کدخدایی را قانع کند یعنی ادله خیلی محکمی نبوده است. با این توضیح معتقدم مسئله بیشتر به آقای لاریجانی بر می‌گردد. خوشبختانه این تجربه موجب خواهد شد که ما در آینده حقوقدان‌هایی انتخاب کنیم که دارای تبحر و پختگی سیاسی هم باشند. پختگی سیاسی به معنی آن نیست که سیاسی کاری کنند بلکه یعنی نگاه جامعه و نگاه پخته به مسائل سیاسی داشته باشند، چون در غیر این صورت امکان دارد در تشخیص سیاسی خودشان دچار خطای جدی شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر: