به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۰۴۷۱
|
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱

خبردنا/ با اصرار  دکتر مهدی روشنفکر عضو کمیسیون آموزش و نماینده بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی بالاخره نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه نظام رتبه بندی معلمان موافقت کردند.

به گزارش خبردنا، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 18 خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه نظام رتبه بندی معلمان، با 227 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 245 نماینده حاضر در جلسه با کلیات این لایحه موافقت کردند.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس تاکید کرد: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در موضوع کلیات لایحه نظام رتبه بندی معلمان تقاضای دو شوری دارد و با تصمیم هیأت رئیسه مجلس، این لایحه به کمیسیون آموزش ارجاع می شود.

احمد رضا فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش در تشریح طرح- لایحه نظام رتبه بندی معلمان، گفت: عرض سلام دارم خدمت همه فرهنگیان که 10 سال انتظار کشیدند تا لایحه رتبه بندی معلمان به مجلس رسید.

وی افزود: از سال 92 قرار بود که لایحه رتبه بندی به مجلس بیاید و انتظار فرهنگیان برآورده شود و در نهایت در اسفندماه سال گذشته لایحه رتبه بندی به مجلس رسید هرچند که این لایحه اشکالات فراوانی داشت و کمیسیون ها بر روی این لایحه کار کرده و منتظر هستیم بعد از دو شوری بودن ایرادات و اشکالات لایحه رتبه بندی حل شود؛ با گروه های مختلف نشست هایی برگزار شد و نظرات نمایندگان را خواهیم گرفت و به این انتظار طولانی پاسخ بدهیم.

سخنگوی کمیسیون آموزش ادامه داد: لایحه رتبه بندی برای معلمان ارزش کیفی و معنوی دارد و جایگاه واقعی معلمان برمی گرداند این جایگاه سال ها مغفول مانده و یکی از الزامات سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش؛ لایحه رتبه بندی معلمان است. نمایندگان هم زحمت کشیدند و بودجه ای را برای لایحه رتبه بندی قرار داده اید.

فلاحی تاکید کرد: به علت اینکه لایحه مجددا به دولت برنگردد کلیات در کمیسیون کار شد و تائید شد و اولویت آن در جلسه قبلی به تصویب رسید و امروز گزارش کمیسیون در خصوص کلیات آن را خدمت شما عرض می کنم.

حسن نوروزی در نشست علنی امروز در مخالفت با کلیات لایحه رتبه‌بندی معلمان گفت: معلم و محصل خط قرمز مجلس شورای اسلامی است و برای تقویت آنها از هیچ تلاش و کوششی دریغ نخواهیم کرد اما با توجه به اینکه دولت ماه‌های پایانی کار خود را سپری می‌کند بهتر بود که این لایحه در دولت آتی مطرح و با نظرات خاص آنها به مجلس ارسال می‌شد.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس با اشاره به 10 ماده لایحه مذکور افزود: در این لایحه بر انجام رتبه‌بندی معلمان تأکید شده اما چگونگی اجرا مشخص نیست. همچنین به معلم به مفهوم عام نگاه نکرده و معلمان مدارس غیرانتفاعی و حمایتی را شامل نمی‌شود و در حالی که این معلمان با مدرک تحصیلی بالا و حقوق‌های پایین و بدون بیمه فعالیت می‌کنند.

وی یادآور شد: همچنین در این لایحه آمده است که مدیران مدارس و کارکنان مشمول رتبه بندی نمی‌شوند، محرومیت این افراد علاوه بر اینکه انگیزه آنها را می‌گیرد آسیب‌هایی هم خواهد داشت.

در ادامه و در موافقت با کلیات لایحه فوق‌الذکر گفت: سال های زیادی است که معلمان منتظر بحث رتبه‌بندی هستند، این لایحه در کمیسیون چکش‌کاری شده اما اشکالاتی دارد که در جریان بررسی جزئیات باید مورد توجه قرار گیرد. البته همان‌طور که نماینده مخالف کلیات عنوان کرد اشکالاتی در مورد عدم توجه به مدیران در این لایحه وجود دارد یا عدم مشمولیت بازنشسته‌ها که بهتر بود دولت برای افزایش انگیزش مسئولیتی به آنها توجه می‌کرد.

حبیب اله دهمرده نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون افزود: در این لایحه به موضوع آزمون نیز اشاره شده که نباید این موضوع را دچار چالش کنیم زیرا لایحه ضروری و لازم نیست که تعیین تکلیف شود، معلمان پیوسته به ما پیامک می‌زنند و امورات آنها با قید فوریت باید رسیدگی شود.

در این نشست همچنین، محسن حاجی میرزایی در جریان بررسی کلیات لایحه رتبه‌بندی معلمان ضمن تشکر و تقدیر از موافقت نمایندگان با بررسی اولویت‌دار این لایحه گفت: تعیین تکلیف موضوع رتبه‌بندی معلمان تقاضای جامعه فرهنگیان است که خوشبختانه مجلس شورای اسلامی نیز برای تحقق آن در تلاش است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در بودجه 1400 نسبت به اجرای رتبه‌بندی معلمان پیش‌بینی‌های لازم انجام شده از این رو در وزارت آموزش و پرورش در تلاش هستیم همزمان با بررسی این لایحه در صحن، آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان تدوین شود تا در سریع‌ترین زمان ممکن تقدیم هیأت دولت شود.

وی افزود: اجرای سند تحول بنیادین مهمترین مأموریت وزارت آموزش و پرورش است و در این میان معلم اصلی‌ترین رکن این سند پیش‌بینی شده است؛ معلم جانشین همه کاستی‌ها است از این رو باید دارای بالاترین انگیزه‌ها باشد.

عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: شغل معلمی یکی از غنی‌ترین و پربارترین مشاغل است و دامنه وسیعی برای خلاقیت دارد لذا باید توانمندی معلمان، رتبه‌بندی شود.

حاجی میرزایی گفت: رتبه‌بندی ابزاری برای اصلاح فرآیندها، افزایش انگیزه و توانمندی معلمان است لذا تلاش خواهیم کرد در مسیر اجرای این مهم شاهد معلمانی با انگیزه‌تر، با کیفیت‌تر و با صلاحیت بالاتر باشیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: به دلیل اهمیت لایحه مذکور بررسی این مهم در دولت خارج از نوبت انجام شد از این رو امیدواریم روند رسیدگی و بررسی آن در مجلس شورای اسلامی نیز با سرعت پیش رود تا در سال جاری شاهد اجرای آن باشیم.

وی ادامه داد: برای افزایش انگیزه در جامعه فرهنگیان از امتیازات فصل دهم قانون و اختیارات خدمات کشوری استفاده شد اما بعد از تسری یافتن آن تلاش‌هایمان بی‌اثر شد لذا اجرای رتبه‌بندی معلمان امتیاز ویژه‌ای برای جامعه فرهنگیان محسوب می‌شود.

عضو کابینه دولت دوازدهم اظهار کرد: باید همه امتیازاتی که برای کارکنان دولت تخصیص یافته برای جامعه فرهنگیان نیز در نظر گرفته شود اما باید یادآور شد که رتبه‌بندی موضوعی فراتر از این امر به شمار می‌رود زیرا منزلت و صلاحیت معلمان را اندازه‌گیری می‌کند و سبب ارتقاء کیفیت کار آنها خواهد شد.

حاجی میرزایی خاطر نشان کرد: مأموریت اصلی ما در آموزش و پرورش برای نیروهای رسمی است اما احکام رتبه‌بندی معلمان می‌تواند قابل تسری به معلمان مدارس غیردولتی نیز باشد.

علیرضا منادی سفیدان در دفاع از لایحه مذکور، گفت: بعد از 10سال کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با درایت وزیر آموزش، لایحه رتبه بندی را به نتیجه رسانده اند که حاصل تعامل بین مجلس و دولت بوده است.

وی ادامه داد: مجلس یازدهم در مسیر آموزش عالی و آموزش و پرورش دو اقدام قابل دفاع داشته است ابتدا در بودجه سنواتی با برگشت لایحه بودجه 1400 سبب شد همسان سازی حقوق ها در دانشگاه ها رقم بخورد.

این نماینده مجلس بیان کرد: لایحه رتبه بندی نیز از افتخارات کمیسیون آموزش مجلس یازدهم است چرا که باعث افزایش سطح و کیفیت آموزش در کشور می شود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعتبار15 هزار میلیارد تومانی برای رتبه بندی معلمان رقم مناسبی است، تاکید کرد: طبق لایحه هرکس که معلم است باید رتبه بندی شود برای بازنشستگان نیز برنامه داریم، این لایحه در مسیر سند تحول آموزش و پرورش است و از جمله افتخارات مجلس یازدهم خواهم بود.

نام:
ایمیل:
* نظر: