به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۰۵۵۴
|
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱

خبردنا: جمعه بیست و هشتم خردادماه انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود اما تا به این لحظه کاندیدا‌های جریان اصولگرا نه تنها به نفع رئیسی کنار نکشیده‌اند، بلکه گفته‌اند رای بالایی در جامعه دارند. قاضی زاده هاشمی گفته تا پایان هست و کنار نمی‌کشد و در مقابل خبرهایی رسیده حاکی است که علیرضا زاکانی امروز در قم اعلام می‌کند که به نفع رئیسی از رقابت‌های ریاست جمهوری کنار می‌کشد.

در کنار سه کاندیدای پوششی موجود در این رقابت‌ها، سعید جلیلی گزینه‌ای است که نسبتا خوب ظاهر شد و توانست برنامه‌های خود را ارائه دهد. به نظر می‌رسد که او تصمیمی برای کنار کشیدن از انتخابات ندارد. برخی اصولگرایان در توییتر و سایر شبکه‌های مجازی از او خواستند که به نفع رئیسی کنار بکشد. یکی از کاربران در توییتر نوشت «نه تنها خود جلیلی در بلندپروازی مقصر است، دوستانی هم که تشویقش کردند تا بدون تجربه اجرایی وارد انتخابات شود بی تقصیر نیستند. همیشه دفاع ضعیف اثر بدترین حمله را دارد، ژست ضعیف جلیلی در مذاکرات هسته‌ای و ناتوانی‌اش در محکوم کردن و به چالش کشیدن غرب‌گرا‌ها مردم را به طرف مقابل هل داد.» کار به اینجا ختم نشد و برخی از اصولگرایان جلسات نقد برنامه سعید جلیلی را هم به راه انداختند تا هر طور شده او را وادار به کنار کشیدن از انتخابات کنند. در مقابل عده‌ای از هوادارن جلیلی نیز از همان ابتدا پروژه کناره‌گیری رئیسی به نفع جلیلی را کلید زدند و این گمانه‌زنی را در توییتر راه انداختند که رئیسی قرار است به نفع جلیلی کنار برود

تشتت و عدم وحدت در اصولگرایان از یک سو و سودای رسیدن به پاستور پس از چند دهه از سوی دیگر، آنقدر در میان جریان راست زیاد است که گویی کاندیدا‌های پوششی فراموش کرده‌اند باید به نفع سرگروه خود کنار بروند و بعد از مناظرات هریک از آن‌ها به نوعی داعیه‌دار قدرت شده‌اند و به دنبال سهم خواهی. در حالی که سه روز تا برگزاری انتخابات باقی مانده، باید ببینیم که اصولگرایان به چه جمع‌بندی می‌رسند. چه کسی می‌ماند و چه کسی کنار می‌رود.

علی صوفی در گفتگو با رویداد‌۲۴ گفت: همه گزینه‌های اصولگرا به نفع رئیسی کنار نمی‌روند و شاید نهایتا یک یا دو نفر به نفع او از صحنه رقابت‌ها کنار بکشند. آقای محسن رضایی که بار‌ها اعلام کرده تا آخر می‌ماند. زاکانی هم بعید است کنار بکشد. ممکن است قاضی زاده هاشمی وعده یک پست و جایگاهی را بگیرد و به نفع ابراهیم رئیسی کنار برود. همه این امور به این بستگی دارد که جمع‌بندی از بالا چیست. طبق قاعده امروز یا نهایتا فردا باید تصمیم‌گیری کنند و ببینند تصمیم و خواسته‌ها چیست؟ آیا واقعا می‌خواهند آقای رئیسی باشد؟ یا اینکه نه یک‌دفعه تصمیم بر این می‌شود که آقای رئیسی به قوه قضاییه برگردد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه هرچند رئیسی سرلیست است اما اصولگرایان نتوانستند به اجماع برسند، تصریح کرد: این احتمال وجود دارد که با توجه به مشکلاتی که رئیسی در عرصه بین‌المللی دارد در لحظات آخر شاهد تغییراتی در کاندیداها و حضورشان در انتخابات باشیم. 

او افزود: به هر حال نمی‌توان به سادگی از کنار این موضوع عبور کرد که رئیسی رئیس جمهور یک کشور باشد، اما نتواند به راحتی به سایر کشور‌ها سفر کند. این را هم نباید نادیده گرفت که بخشی از حاکمیت خواهان این هستند که رئیسی رئیس جمهور شود اما موانع جدی برای ریاست جمهوری رئیسی وجود دارد. اگر نتوانند آن موانع را حل کنند، ممکن است یک چرخشی داشته باشند و بگویند جلیلی گزینه نهایی باشد.

عضو حزب اتحاد با بیان اینکه شعار‌های زاکانی با رئیسی متفاوت است، گفت: زاکانی حراف‌تر از رئیسی است. ابراهیم رئیسی برخلاف زاکانی توان خوبی در صحبت کردن و رساندن مفهوم خود ندارد، اما زاکانی به راحتی صحبت می‌کند و ضمن اینکه مواضع روشنی دارد، مدعی هم است. بین این‌ها فعال‌تر و مدعی‌تر، خود زاکانی است. او مهارت خاصی در مناظره دارد و در گذشته هم با مناظراتی که در دانشگاه‌ها و ... برگزار می‌شد توانست مهارت پیدا کند و در مناظره‌های انتخاباتی این مهارت را نشان دهد. دو قطبی اصلی میان همتی و زاکانی بود و از همین رو پیش‌بینی می‌کنم به نفع رئیسی کنار نکشد.

وی ادامه داد: به احتمال زیاد زاکانی در دولت رئیسی یکی از وزارتخانه‌ها را به دست می‌گیرد. محسن رضایی کنار نمی‌رود، رای هم ندارد و در صورت پیروزی رئیسی در دولت آتی هم جایی نخواهد داشت. به همین شکل جلیلی هم در دولت آینده سمتی را برعهده می‌گیرد و قاضی زاده هاشمی هم به مجلس باز می‌گردد. اینکه برخی صحبت می‌کنند که رای محسن رضایی بالا رفته و احتمال دارد که او با رئیسی به دور دوم برود را بعید می‌دانم، زیرا رضایی آنقدر رای ندارد و نقطه ضعف او نظامی بودنش است اما با شعار‌هایی که داده ممکن است شرایطش کمی تغییر کرده باشد، اما این تغییر آنقدر نیست که بخواهد رای بالایی داشته باشد. با این شرایطی که شاهد هستیم، بعید است انتخابات به دور دوم کشیده شود و رئیسی در همان دور اول در رقابتی سرد و بدون رقیب پیروز خواهد شد.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
0
0
خودتم فقط حرافی بلدی
نام:
ایمیل:
* نظر: