به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۰۷۶۶
|
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۹
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: پیش‌بینی می‌شود دبی رودخانه بشار یاسوج در پایان شهریور ماه امسال به یک چهارم نسبت به آمار بلند مدت تقلیل یابد که این یک فاجعه زیست محیطی است.

خبردنا/ آب منطقه‌ای اعلام کرد؛ پیش‌بینی می‌شود دبی رودخانه بشار یاسوج در پایان شهریور ماه امسال به یک چهارم نسبت به آمار بلند مدت تقلیل یابد که این یک فاجعه زیست محیطی است.

کشت وسیع برنج و بحران جدی کمبود آب/ روزهای سخت در انتظار شالیکاران کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش خبردنا، کهگیلویه و بویراحمد که سال‌های گذشته یکی از استان‌های پر بارش کشور بود در سال زراعی ۹۹_۱۴۰۰ با کاهش ۵۳ درصدی بارش‌ها، هفتمین استان خشک کشور لقب گرفت و ضمن هشدار صرفه‌جویی به مردم، اعلام کردند کشت برنج ممنوع است.

اما با وجود هشدارهای مکرر، کشت برنج که متوقف نشد هیچ، کشت در سطح وسیعی صورت گرفت و با جدی‌تر شدن بحران آب شالیکاران روزهای سختی در پیش دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: پیش‌بینی می‌شود دبی رودخانه بشار یاسوج در پایان شهریور ماه امسال به یک چهارم نسبت به آمار بلند مدت تقلیل یابد که این یک فاجعه زیست محیطی است.

رسول فرهادی بیان کرد: همچنین دبی رودخانه‌های زهره و مارون نیز به یک دوم مدت آمار بلند مدت تقلیل خواهد یافت  که این وضعیت نگران کننده است.

وی بیان کرد: رودخانه‌‌های مارون، ‌بشار، زهره و سایر سرشاخه‌های آنها از ارتفاعات استان  سرچشمه‌ گرفته و در نهایت وارد استان‌های پایین دست می‌شوند .

وی تصریح کرد: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا یک ماه آینده آب رودخانه بشار در حوزه شهر یاسوج به طور کامل خشک خواهد شد.

 فرهادی اضافه کرد: کاشت محصولات کشاورزی اطراف رودخانه بشار باید متوقف شود.

 وی عنوان کرد: همه دستگاه‌های اجرایی متولی در وقت بحران برای کنترل وضعیت موجود باید پای کار بیایند و اطلاع رسانی های لازم به مردم در خصوص خشکسالی و کشت‌های جایگزین انجام گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد خاطر نشان کرد:  دلیل عمده کاهش دبی محسوس رودخانه‌ها را کاهش بارندگی در سال آبی ۹۹ _ ۱۴۰۰   و مهار اب و بارش ها در فصل زمستان از طریق احداث سدهای مخزنی را مهمترین راهکار مقابله با خشکسالی و پایداری دبی منابع آب سطحی در همه ماه‌های سال  است.

 محمد محمدی مدیرکل مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به‌ جدی بودن بحران کمبود آب در استان گفت: تذکر دادیم که نباید برنج و برخی محصولات پر مصرف کشت شود  علی‌رغم تذکرات متعدد برنج کشت شده که به شدت گلایه‌مند هستیم، چرا که این اقدام می‌تواند خسارات زیادی به همراه داشته باشد.

حسین کاظمی مدیرکل دفتر روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه برای جلوگیری از کشت برنج چندین نوبت جلسه برگزار شد، گفت:  متاسفانه کشت برنج نه تنها کم نشد بلکه نسبت به سال گذشته افزایش یافته چرا که دستگاه‌های متولی اقدامی برای جلوگیری از کشت برنج انجام ندادند.

وی بیان کرد: جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای اختلافاتی داشتند، جهاد کشاورزی مدعی بود آبیاری از طریق کانال‌های سنتی با جهاد کشاورزی و کانال‌های مدرن با آب منطقه‌ای است، آنها به این اختلافات مشغول بودند و شاهد کشت گسترده برنج در استان با توجه به بحران جدی آب هستیم.

کاظمی بیان کرد: جهاد کشاورزی هیچ کاری انجام نداد و اجازه داد مردم برنج، کشت کنند  که با توجه به وضعیت نگران کننده بشار و خشک شدن سرشاخه این رودخانه، شالیکاران ضرر و زیان‌های فراوانی را متحمل خواهند شد.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: