به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۰۸۰۸
|
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
بخشدار مرکزی گچساران گفت: مراتع و جنگل های منطقه حفاظت شده کوه خامی گچساران دچار آتش سوزی شد.

فرج الله استلاحی در گفت و گو با خبردنا افزود: آتش در جنگل‌ها و مراتع منطقه حفاظت شده کوه خامی در این شهرستان ساعت ۱۹ روز گذشته(شنبه) آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

وی بیان کرد:هم اکنون مهار آتش در منطقه حفاظت شده خامی به دلیل صخره ای بودن، صعب العبوربودن و شیب تند، مسیر طولانی تا محل حادثه و وزش باد با مشکل مواجه است.

استلاحی ابراز کرد: اعزام نیرو برای اطفای حریق در منطقه حفاظت شده کوه خامی با استفاده از بالگرد در حال انجام است.

وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از۶۰ نفر نیروی امدادگر برای مهار آتش سوزی ارتفاعات کوه خامی گچساران مشارکت دارند گفت: نیروهای محیط زیست، منابع طبیعی، دهیاری و شوراها، مردم محلی، بسیجیان و تشکل های مردم نهاد برای مهار آتش به این منطقه در حال اعزام هستند.

بخشدار مرکزی گچساران افزود: برای مهار آتش سوزی در ارتفاعات کوه خامی، سه سورتی پرواز بالگرد برای انتقال نیرو و امکانات به ارتفاعات منطقه حفاظت شده خامی انجام شد.

وی افزود: وسعت این آتش سوزی‌ها پس از برآورد از سوی کارشناسان اعلام می‌شود.

بخشدار مرکزی گچساران گفت: منطقه حفاظت شده کوه خامی با بیش از ۳۰هزار هکتار وسعت، زیستگاه گونه های کمیاب گیاهی و جانوری از جمله پلنگ، کل، بز و کبک است و پوشش غالب آن از بلوط، بنه، ارژن، ول، کیکم و زالزالک است.

هم اکنون منطقه کوه نارک گچساران پس از سه روز آتش سوزی هنوز مهار نشده است.

کوه سه هزار و ۱۷۲ متری خامی با ۱۰ قله بالای سه هزار متر ارتفاع، یکی از کوه های رشته کوه زاگرس است و بین دو شهرستان گچساران و باشت واقع شده است.

بیش از این هفت فقره آتش سوزی امسال در مناطق کوه خامی، دیل، کوه مشرف به تلخاب شرین، تپه های مشرف به کوی کارکنان و نارک در شهرستان گچساران رخ داد.

بیش از ۳۰۰ هزار هکتار مرتع و ۱۱۵ هزار هکتار جنگل در گچساران وجود دارد.
منطقه حفاظت شده خامی ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار وسعت دارد و این منطقه کوهستانی در سال ۷۸ با هدف حمایت از جمعیت جانوری به عنوان منطقه حفاظت شده مورد حفاظت قرار گرفت.

نام:
ایمیل:
* نظر: