به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۰۸۵۳
|
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
به نظر می رسد اگر سید محمد موحد پاسخی به توئیت نماینده بهبهان نمی داد نه کسی در استان متوجه موضوع می شد چون اهمیتی هم نداشت و نه افکار عمومی در خوزستان بر موضوع سد آبریز حساسیتی نشان می دادند
خبردنا/ ماجرای سد آبریز چند سال پیش به یکباره به موضوعی بسیار مهم و سرنوشت ساز در حوزه کهگیلویه تبدیل شد. مسیر پر فراز و نشیب مراحل پیگیری و کسب مجوزها و برخی اقدامات در جهت احداث در کنار وجود معارضینی محلی و خارج از استان ، مجموعه شرایط ناخوشایندی را پیش روی این پروژه مهم و حیاتی قرار داده است.
 
سد آبریز ابتدا با چالشهای زیادی ازجمله مخالفینی از حوزه خوزستان به عنوان مناطق پایین دست رودخانه محل احداث آن مواجه شد تا جایی که نماینده سابق کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی به صراحت از نبرد خود با نمایندگان استان خوزستان خبر داده بود و پس از آن چالش میزان اختصاص سهم برداشت از این رودخانه و نهایتا نحوه برداشت از این سهمیه تخصیصی هم قوز بالا قوز این سد شدند که در هر سه مورد با درایت مسئولین استانی ، مباحث به پایان رسید اما نکته مهمتری هم وجود داشت که ان هم بحث معرضین محلی بود !
 
موضوع معارضین محلی که خود بر دو قسمت بود یکی بخشی که واقعا به سهم حق آبه معارضین و ترس از آینده مربوط می شد و بخشی هم متاسفانه ناشی از سیاسی کاری برخی سیاسیون و حوزه های نفوذ منطقه ای بود و به نظر می رسید محرک بخشی از معارضین هستند که نهایتا این همه مشکلات با همکاری های خوب مسئولین به ویژه پیگیری های مصرانه استاندار ، نهایتا به مرحله تخصیص اعتبار و بهره گیری از اعتبارات ماده 56 رسید.
 
به هر جهت سد آبریز، مسیر پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت و با تلاش های رسانه های مستقل و دلسوز منطقه و همچنین پیگیری های مستمر و مصرانه مسئولین استانی با رهبری خوب حسین کلانتری توانست مبلغی حدود 100 میلیارد تومان اختصاص اولیه برای شروع کار پس از سفر معاونین وزارت تعاون به استان و پذیرش این پروژه ذیل اختصاص اعتبارات ماده 56 و پس از گذشتن از همه گردنه ها بگیرد و تقریبا منتظر آغاز عملیات اجرایی باشد.
 
جنجال مشکوک و بد موقع!
 
در حالی که می توان گفت سد آبریز همه گردنه های سخت را پشت سر گذاشته است و درست چند روز پس از توصیه یکی از مقامات ارشد هیئت دولت به استان برای نپرداختن به موضوع سد آبریز در رسانه ها برای جلوگیری از ایجاد حساسیت در برخی استان های معترض به این سد، به ناگاه نماینده مردم بهبهان در توئیتی مشکوک به این موضوع پرداخت که با پاسخ و ریتوئیت تند و بد موقع سید محمد موحد مواجه شد و کمتر از چند ساعت رسانه های زنجیره ای حامی نماینده کهگیلویه با آب و تاب به حماسه سرایی از اقدام موحد پرداختند ! در حالی که در همه این واکنش ها ، عملا در زمین نماینده بهبهان برای ایجاد حساسیت و تنش در دو استان بازی خوردند و توصیه مقام عالی دولت را عملا بر عکس انجام دادند!
 
ماجرا وقتی جالب تر می شود که این نکته روشن شود که در ابتدای سال 99 بسیاری از حامیان یکی از نمایندگان ادوار استان در مجلس ، بحث برداشت با پمپاژ از رودخانه و مخالفت با احداث سد آبریز را در دستور کار قرار داده بودند که البته عملا در این راه شکست خورده بودند ! 
 
در جنجال توئیت اخیر نماینده بهبهان و ریتوئیت سید محمد موحد و بازنشر گسترده به همراه انتشار یادداشت های عجولانه در تهدید و تهییج فضای عمومی هم متاسفانه همه در مسیر خلاف راه هموار شده احداث سد آبریز حرکت کردند و احتمالا اگر استاندار فعلی و تیم مدیریتی وی نتوانند هر چه سریعتر موضوع اجرای عملیات سد را به مرحله بی بازگشت برسانند ، سناریوپردازان مخالف احداث سد در دو استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد با ایجاد تنش های مجازی و رسانه ای ، حداقل روند کار را کند کرده تا در زمان مناسب به نتیجه دلخواه خود برسند. 
 
بازی خوردن برخی رسانه ها و سیاسیون استان زمانی بیشتر مشخص می شود که بدانیم این روزها بحث بی آبی و حق آبه ، موضوع امنیتی و پر چالش خوزستان شده است در حالی که همه این مناطق حق آبه خود را از بالادست از جمله رودخانه های کهگیلویه و بویراحمد طلب می کنند !
 
به نظر می رسد اگر سید محمد موحد پاسخی به توئیت نماینده بهبهان نمی داد نه کسی در استان متوجه موضوع می شد چون اهمیتی هم نداشت و نه افکار عمومی در خوزستان بر موضوع سد آبریز حساسیتی نشان می دادند و یا اگر پاسخ توئیتری موحد در همان حد توئیتر که غالب مردم استان هیچگونه دسترسی به آن ندارند باقی می ماند و اینگونه به حماسه سرایی و نوشتن یادداشت های مهیج و تنش زا نمی رسید ، نیازی به صرف هزینه هایی برای کنترل تنش موجود هم نبود !
 
و نهایتا به نظر می رسد این جنجال اخیر در مورد سد آبریز آخرین تیر ترکش مشترک مخالفین محلی و استان های همجوار به شیوه ای بسیار هوشمندانه است که البته اگر در استان سیاسیون موافق سد بتوانند به رایزنی و پیگیری در مرکز ادامه دهند ، این تیر هم به خطا خواهد رفت./تابناک
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کشکول
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
0
0
اتفاقا خیلی هم به موقع جواب دادند
نام:
ایمیل:
* نظر: