به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۰۸۸۰
|
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹
پزشکان بیمارستان امام دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد، توده ای با حجم سه هزار سی سی مایع آزاد را از شکم زن ۶۳ ساله خارج کردند.

به گزارش خبردنا/ بهناز کرمی متخصص جراحی زنان و زایمان در خصوص این عمل گفت: خانمی ۶۳ ساله با درد شدید شکم به بخش جراحی زنان مراجعه نمود که پس از معاینه و انجام بررسی های تشخیصی پاراکلینیکی شامل سونوگرافی، ام آر آی و آزمایشات مختلف نتایج اولیه تشخیصی بیمار توده ای با قوام کیستیک تمام شکم را پر کرده بود و تصویر یک کیست بسیار بزرگ و ابعاد حدودی 30*30 سانتی متر و حجم حدودی سه هزار سی سی درون شکم و لگن رویت شد.

وی افزود: با توجه به اثر فشاری آن بر بافت های اطراف،تشخیص دقیق آن مقدور نبود و بیمار سریعاً به اتاق عمل انتقال داده شد و پس از یک ساعت عمل جراحی کیست بزرگ به ابعاد حدودی ۳۰*۳۰ با حجم حدودی سه هزار سی‌سی از تخمدان سمت راست این بیمار خارج و بعد از عمل این کیست با تشخیص احتمالی آدنو سروزی به واحد پاتولوژی بیمارستان جهت تشخیص نوع دقیق آن، ارسال شد.

این متخصص زنان و زایمان گفت: خوشبختانه حال عمومی بیمار مساعد و در حال حاضر در بخش جراحی زنان تحت مراقبت و ادامه سیر درمان می باشد و در 24 ساعت آینده از بیمارستان مرخص خواهد شد.

کرمی افزود: کیست آدنوما سروزی (Serous cystadenoma SCA) عموما خوش خیم هستند و تنها ۵ الی ۱۰ درصد آنها قدرت بدخیمی حد فردی دارند. سیست آدنوما سروزی در ابعاد یک تا بیش از ۳۰ سانت (میانگین ۱۰ سانتی متر) متغیر است.

وی گفت: آنها دارای سطح بیرونی صاف و حاوی یک یا چند کیست دیواره نازک و پر از مایع شفاف و آبکی هستند که چنین کیست هایی باعث چرخش تخمدان و پارگی آن باعث خونریزی درون شکم می شود.

محمد طاهر طیب زادگان مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه و سرپرست بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت از تلاش های مستمر و مهارت متخصص توانمند جراحی زنان و زایمان بیمارستان خانم دکتر بهناز کرمی، متخصص بیهوشی سرکار خانم دکتر اسفندیاری، متخصص رادیولوژی جناب آقای دکتر حسینی، کادر اتاق عمل، بخش جراحی زنان، ام آر آی، سونوگرافی،آزمایشگاه و سایر پرسنل بیمارستان جهت انجام این عمل تقدیر و تشکر کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: