به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۰۹۲۰
|
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
همشهری در گزارشی به قلم مائده امینی در گزارشی با عنوان "زوال مشاغل به روایت اعداد" به بررسی وضعیت شغل برای فارغ التحصیلان دانشگاهی پرداخته است که بر اساس اعداد و ارقام منتشره فارغ التحصیلان دانشگاه یاسوج وضعیت چندان خوبی ندارند.

خبردنا/ در بخش هایی از این گزارش آمده است: یکی از ابرچالش‌های اقتصاد محتضر ایران، بیکاری‌ است؛ ابرچالشی که حل آن بدون اصلاح ساختار اقتصادی تقریبا ممکن نیست. نزدیک به دودهه است که گرفتار بحران اشتغال شده‌ایم. بررسی آمارها نشان می‌دهد که در دهه80 شمسی اشتغال چندانی ایجاد نشد و اقتصاد ایران در دهه 90 نیز با دو تحریم خانمانسوز روبه‌رو شد و فرصت ایجاد اشتغال را - البته اگر همتی برای آن بود- گرفت.

هرچند آمار رسمی اشتغال از بهبود وضعیت نسبت به دهه 80 حکایت دارد (تا قبل از ورود کرونا) اما بحران بیکاری آن‌قدر بزرگ است که این بهبودها کافی به‌نظر نمی‌رسد. امروزه در بسیاری از خانوارهای ایرانی دست‌کم یک جوان بیکار وجود دارد که مأیوس از پیداکردن شغلی مناسب برای خودش است. نرخ بیکاری سال99 هم با اندکی کاهش 9.6درصد اعلام شده که خود می‌تواند زنگ خطری برای مسئولان باشد چراکه این کاهش نه ناشی از افزایش شغل که ناشی از خروج جمعیت فعال اقتصادی از بازار کار بوده است. مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران در گزارشی که به‌تازگی منتشر کرده تأکید کرده است که راه‌حل کارشناسی‌شده مبارزه با زوال مشاغل، تعیین دستمزد منطقه‌ای، تعریف مشاغل عمومی و اصلاح نظام بیکاری است و نباید برای کاهش نرخ بیکاری به ایجاد اشتغال دولتی، پایین‌آوردن سن بازنشستگی یا بالابردن بی‌رویه دستمزدها بدون توجه به شرایط بنگاه‌های اقتصادی روی آورد.

آمار نگران کننده از وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه یاسوج !

طبق پایش انجام‌شده توسط وزارت علوم، در سال۱۳۹۹ بالاترین نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان با مدرک لیسانس را دانشگاه الزهرا با ۵۲.۵ درصد داشته است.

پس از این دانشگاه، فارغ‌ التحصیلان لیسانس دانشگاه خوارزمی تهران با 48.9 درصد و فارغ‌ التحصیلان لیسانس دانشگاه صنعتی خواجه‌ نصیر با 48.6 درصد در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. بین دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، فارغ‌التحصیلان لیسانس دانشگاه صنعتی قم با 17.6درصد، صنعتی شیراز با 18.2درصد و استان کردستان با 23.5درصد، کمترین نرخ بیکاری را داشته‌اند.

در مقطع فوق‌لیسانس ، فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های یاسوج ، هرمزگان و الزهرا به‌ترتیب با 42.7 درصد ، 40.5 درصد و 41.1 درصد ، بالاترین نرخ بیکاری را بین دانشگاه‌های کشور داشته‌اند. فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های گلستان، علم‌وصنعت و کشاورزی و مناطبع طبیعی خوزستان نیز به‌ترتیب با 14.3درصد، 22درصد و 22.9درصد، کمترین نرخ بیکاری را بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دارند.

در مقطع دکتری نیز فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، ولیعصر(عج) رفسنجان و یاسوج به‌ترتیب با 25.3درصد، 22.3درصد و 21.8درصد بالاترین نرخ بیکاری را بین فارغ‌التحصیلان دوره دکتری کشور دارند. همچنین فارغ‌التحصیلان دکتری دانشگاه‌های الزهرا، قم و صنعتی سهند به‌ترتیب با 1.5درصد، 2.7درصد و 3.7درصد، کمترین نرخ بیکاری را بین فارغ‌التحصیلان دوره دکتری کشور داشته‌اند.

متخصصان بیکارترند!

در این گزارش به موارد تکان دهنده دیگری هم اشاره شده است از جمله اینکه براساس آخرین آمار منتشرشده از وزرات علوم، سهم جمعیت بیکار فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران ۴۰.۲درصد است !

احمد خرم، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان، گفته است ۶۰درصد مهندسان یا بیکارند یا در اسنپ کار می‌کنند.

براساس آمارهای مرکز آمار ایران، تعداد بیکاران کشور در سال90، 2.8میلیون نفر بوده است.

در سال97 تعداد بیکاران کشور به 3.2میلیون نفر رسیده است. 

تا پایان سال 99، 2.5میلیون نفر بیکار براساس آمار رسمی در بازار کار کشور وجود دارد.

تعداد بیکاران دارای مدرک دانشگاهی (فارغ‌التحصیل) از حدود 902هزار نفر در سال90 به یک‌میلیون و 254هزار نفر تا سال97 رسیده است. 

همچنین تعداد بیکاران دارای مدرک دانشگاهی، به یک‌میلیون و 205هزار نفر تا پایان سال98 و به 961هزار نفر تا پایان زمستان سال99 رسیده است.

درحالی‌که طی سال90 بیکاران دارای مدرک دانشگاهی سهم 31.3درصد از کل بیکاران کشور را داشتند، این میزان تا سال97 به 37.1درصد، تا سال98 به 41.6درصد و تا پایان زمستان99 نیز به 38.8درصد رسیده است.

براساس اعلام مرکز آمار، جمعیت فعال تحصیل‌کرده دانشگاهی (مجموع شاغلان و بیکاران تحصیل‌کرده دانشگاهی) در سال۱۳۹۹ نسبت به سال۱۳۹۸ بالغ بر ۴۲۱هزار نفر کاهش یافته است.

و زخم آخر، زخم کرونا

در پایان این گزارش آمده است: با شیوع کرونا براساس یک روایت یک‌میلیون و 500هزار و براساس روایت دیگر 2میلیون شغل از بین رفته ‌است.

با شیوع ویروس چینی در ایران و ازبین‌‌رفتن مشاغل در ایران، زنان آسیب بیشتری دیده‌اند تا آنجا که آنها در سال گذشته، ۱.۶ برابر مردان از بازار کار خارج شده‌اند.

حدود ۷۰ درصد از شاغلانی که به‌دلیل کرونا شغل خود را از دست داده‌اند، زنان هستند.

کرونا نرخ رسمی بیکاری زنان را در یک‌سال، ۱.۴درصد افزایش داده است.

همچنین کرونا منجر به ثبت درخواست 730 هزار نفر برای دریافت مقرری بیمه بیکاری شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: