به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۰۹۵۰
|
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
هرجا برخلاف رهنمودهای امام و رهبری حرکت کردیم، عرصه گلایه و نارضایتی مردم شد/ انقلاب اسلامی مدل نوین حکمرانی را به دنیا عرضه کرد

خبردنا/ رئیس جمهور دولت سیزدهم، گفت: دولتمردان در طول این چهل سال بسیار تلاش کردند در جهت مردم‌سالاری دینی اما در این چهل سال آنجا که توجه به سیاست‌های نظام و هدایت‌های امام و رهبری شد، حوزه پیشرفت و ارتقاء بود و آنجا که به رهنمودهای امام و رهبری و سیاست‌های نظام و اقتضای انقلاب شکوهمند اسلامی بی‌توجهی شد، همانجا عرصه کاستی‌ها و شِکوه‌ها و گلایه‌های مردم بود.

به گزارش خبردنا به نقل از خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری در مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری که دقایقی قبل در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، طی سخنانی گفت: شرط ادب و احترام این بود که دست مبارک رهبر معظم انقلاب را می‌بوسیدم لیکن به دلیل شرایط موجود این توفیق از من سلب شد، به درگاه خداوند متعال به دلیل نعمت‌های بی‌کران به ویژه اعتماد مردم و رهبری حمد و سپاس به‌جای می‌آورم.

وی ادامه داد: خورشید تابناک مردم‌سالاری دینی بیش از چهل سال در این سرزمین با هدایت امام بزرگوار و عظیم‌الشأن ما و همت والای مردم بزرگ کشور طلوع کرد و مدل حکمرانی نوینی به عالم عرضه شد. در این مدل حکمرانی نو امر دین در کنار دنیا، امر علم در کنار اخلاق، امر عدالت در کنار پیشرفت و امر عزت در کنار رفاه قرار گرفت. این مدل به عالم عرضه شد تا بدانند پیوند معنویت با زندگی انسان معاصر را و بدانند دین می‌تواند در متن زندگی انسان معاصر حکومت کند و تمام شئون زندگی انسان را اداره کند و در یک کلام جمهویت در کنار اسلامیت، اسقلال در کنار آزادگی در هم آمیخت.

رئیس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: دولتمردان در طول این چهل سال بسیار تلاش کردند در جهت مردم‌سالاری دینی اما در این چهل سال آنجا که توجه به سیاست‌های نظام و هدایت‌های امام و رهبری شد، حوزه پیشرفت و ارتقاء بود و آنجا که به رهنمودهای امام و رهبری و سیاست‌های نظام و اقتضای انقلاب شکوهمند اسلامی بی‌توجهی شد، همانجا عرصه کاستی‌ها و شِکوه‌ها و گلایه‌های مردم بود.

وی افزود: به جاست از همه تلاش‌هایی که در این مسیر شده است و همه کسانی در این مسیر نقش‌آفرین بودند، صمیمانه سپاسگزار باشم و نسبت به همه تلاش‌گران این راه ادای احترام کنم.

رئیسی در بخش دیگر از سخنان خود انتخابات ۲۸ خرداد را جلوه‌ای از مردم‌سالاری دینی برشمرد و تصریح کرد: در این انتخابات، مردم علیرغم همه بدخواهی دشمنان و مشکلاتی که وجود داشت، حضوری باشکوه داشتند و حماسه‌ای بزرگ خلق کردند؛ حماسه‌ای که دشمنان را ناامید و دوستان را امیدوار کرد. در حماسه ۲۸ خرداد همه مردم عزیز و بزرگوارمان نقش داشتند، من وظیفه خود می‌دانم از حضور مردم در انتخابات و همه کسانی که مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کردند، از همه فرهیختگان که فعال بودند به ویژه رهبری معظم انقلاب تشکر و قدردانی کنم. اما این حضور مردم پیام‌هایی در خود داشت.

وی ادامه داد: در یک کلام، پیام مردم پیام تغییر وضع موجود بود، شرایط و وضعیتی که در آن قرار داریم، چه وضع اقتصادی، تورم بیش از ۴۴ درصد، شرایط رشد نقدینگی ۶۸۰ درصدی، همچنین بدهی‌های دولت از سال ۹۴ سه برابر شده و نیز علاج کردن وضعیت کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیاردی است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه وضعیت مردم را امروز وضعیت مناسبی نمی‌بینیم، گفت: وضعیت اقتصادی هم به دلیل تحریم‌ها و هم کاستی‌ها و مشکلاتی که در درون داشتیم، در وضعیت خوبی نیست و باید تغییر کنند. وضعیت فرهنگی، اقتصادی و بیکاری که مردم نسبت به آن گله‌مند هستند. آسیب دیدن کسب و کار و معیشت مردم آسیب دیدن اعتماد مردم است. از دولت خواسته شده که فاصله بین ملت و دولت را کاهش دهد و این آسیب‌ها را جبران کند. اعتماد مردم به دولت می‌تواند گره‌گشا باشد؛ در گذشته نیز چنین بوده و باعث می‌شود در مقابل دشمنان مقاومت شود.

وی افزود: مردم از دولت جدید تحول خواسته‌اند؛ این تحول اجتناب‌ناپذبر است و باید این تحول اتفاق بیفتد. این تحول به بیانیه ارزشمند گام دوم رهبری مستند است. این بیانیه مستند دولت خواهد بود. رهبر انقلاب در این سند هم وضع موجود را به خوبی تبیین کرده‌اند و هم وضع مطلوب را؛ باید وضع موجود را ببینیم و به وضع مطلوب برسیم، یعنی تحقق فرازهای بلند بیانیه گام دوم لازم است. برای این تحقق همه اندیشمندان و صاحب نظران می‌بایست نقش‌آفرینی کرده و به میدان بیایند؛ این کار انجام شدنی است.

رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه ما حتما به دنبال رفع تحریم‌های ظالمانه خواهیم بود، اما سفره مردم را شرطی نخواهیم کرد و گگره به خواست بیگانگان نخواهیم زد، تصریح کرد:  مسائل ضروری  وجود دارد که باید دنبال شود،‌کسری بودجه، ثبات در بازار سرمایه، مسلئه مهم کنترل گرانی‌ها و کرونا که موجب نگرانی مردم است و نیز موضوع آب و برق و بسیاری از نیازمندی‌های دیگری که وجود دارد.

رئیسی با خسته نباشید به دولت مردان دولت دوازدهم، گفت: برنامه‌ای آنی،‌ فوری و کوتاه‌مدت تنظیم کرده‌ایم که در آن ده مسئله محوری وجود دارد که در آن مسئله به خوبی شناخته شده و هم راهکارها نیز در بیانیه به خوبی شناسایی شده و به صورت فوری آنی دنبال می‌شود.

وی با اشاره به برنامه چهارساله دولت در راستای تحقق برنامه هفتم توسعه کشور، اظهار داشت: اجرای برنامه تحولی چهار ساله دولت به زودی در اختیار صاحب‌نظران قرار خواهد گرفت که به تحول برنامه هفتم منجر خواهد شد. از همه دغدغه‌مندان بدون نگاه به گروه و جریان سیاسی و اینکه کدام دانشگاه و حوزه هستند و از  همه فرهیختگان  می‌خواهم که در آن نقش‌آفرینی کنند. ما از اصحاب ما می‌توانیم هستیم. راه حل برای برون رفت و اراده کافی وجود دارد. نیروی انسانی کارآمد ما وضعیت را متوحل خواهد کرد. ما امیدواریم که وضعیت با کمک همه صاحب نظران به نفع مردم و ارزش‌های انقلابی  که مورد توجه رهبری، خانواده شهدا و ایثارگران است، تغییر کند و گام‌های ماندگاری با استفاده همه تجرباتی که پیش روی ما است، برداشته شود.

رئیس‌جمهور گفت: پروردگارا تو خوب میدانی حضور من در در این عرصه با چه انگیزه‌ای صورت گرفت و اگر اجرای عدالت نبود حضور برای من معنا نداشت. خدایات تو خوب میدانی، از آشکار و نهان آگاهی، نیت و انگیزه مارا ‌میدانی؛‌ در این عرصه ما را مدد کن. خدایا تمام کسانی که کار مردم را به عهده دارند، به برکت این ایام، روز مبارک غدیرو نزول آیه مبارکه « إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسولُهُ وَالَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمونَ الصَّلاةَ وَیُؤتونَ الزَّکاةَ وَهُم راکِعونَ » یاری کن. خدایا در این ایام از آنچه امیر المومنین و پیامبر عظیم الشان در روز غدیر آموختند و نامه امیر المومنین به مالک اشتر صفات حکمرانان و دولتمردان را می‌شمارد و برای همه دولت مردان به معنای عام کلمه سند قطعی است، مارا برخوردار فرما. خدایا دستان یاری گر ائمه به ویژه حضرت ولیعصر با برای ما بفرست و گره‌ها را به دست ایشان باز کن.

نام:
ایمیل:
* نظر: