به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۱۰۰۰
|
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸

خبردنا: علیرضا زاکانی در فرآیندی عجیب به شهرداری تهران رسید و با آنکه بر اساس قانون شرایط تصددی شهرداری را ندارد اما قرار است قانون به خاطر انتخاب شهردار تهران تغییر کند! این یعنی مزایای کاندیدا‌های پوششی در ایران بیش از آن چیزی است که تصور می‌کنید.

شورای ششم شهر تهران با ترکیب ۲۱ نفره یکدست اصولگرا بر سر کار آمد و مهمترین اولویت آن‌ها یعنی انتخاب شهردار تهران روز گذشته انجام شد. در رای‌گیری قبلی اسماعیل احمدی مقدم، معصومه آباد، جمال آبرومند، مهرداد بذرپاش، محسن پیرهادی، مازیار حسینی، هابیل درویشی، علیرضا زاکانی، عباس علی‌آبادی، علی نیکزاد، رستم قاسمی به عنوان گزینه نهایی انتخاب شده بودند.

در فاصله چند روز تا انتخاب نهایی، ناگهان موضوع فشار‌های بیرونی بر شورای شهر تهران مطرح شد. فایل صوتی افشا شده از گفت‌وگوی مهدی چمران و نرجس سلیمانی نشان می‌داد اعضای شورای شهر برای انتخاب گزینه مورد نظر تهدید شده بودند. در صوت افشا شده، چمران از اعمال نفوذ برخی نهاد‌ها و شخصیت‌ها در معرفی علیرضا زاکانی به عنوان شهردار تهران انتقاد کرده است.

چمران البته توضیح داده بود که تهدید به آن شکل نبوده و مثلا می‌گفتند تو به این رأی بده. آخرش گفتیم همه سر جای خودشان بنشینند و خوشبختانه همه سر جای خودشان نشستند. توضیح چمران البته کسی را قانع نکرد و فردای آن روز علیرضا زاکانی ۱۲ رای کسب کرد و مازیار حسینی ۹ رای، و به این ترتیب نام زاکانی به عنوان شهردار تهران اعلام شد

خود زاکانی توضیح داده که وزارتخانه‌های رفاه و بهداشت و ریاست دفتر رئیس جمهور به او پیشنهاد شده، اما او شهرداری انتخاب کرده است. زاکانی پیش از این گفته بود بهترین جا برای او مرکز پژوهش‌های مجلس است و آن را با هیچ پستی عوض نخواهد کرد.

با تمام فشار‌ها و تهدید‌های بیرونی، یک مشکل بزرگ، اما بر سر راه انتخاب زاکانی وجود دارد؛ طبق آیین نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار، مصوب ۹۷/۹/۲۵ هیات وزیران، او شرایط شهردار شدن را ندارد. پرویز سروری عضو شورای شهر تهران در توضیحی عجیب گفته پزشکی هسته‌ای رشته مرتبط شهرداری تهران است.

مشکل دیگر آنکه تا زاکانی از مجلس استعفا ندهد و استعفا به رای گذاشته نشود، حتی نمی‌تواند سرپرستی شهرداری تهران را برعهده بگیرد. آنگونه که سروری گفته ظاهرا قرار است قانون به خاطر انتخاب شهردار تهران تغییر کند! مزایای کاندیدا‌های پوششی در ایران بیش از آن چیزی است که تصور می‌کنید.

نام:
ایمیل:
* نظر: