به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۱۰۰۹
|
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵

خبردنا: انتشار تصاویری از خط تولید واکسن برکت برای اولین بار، نشان داد که نه خط تولیدی در کار است و نه واکسنی. محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام و متولی ساخت واکسن برکت پیشتر وعده داده بود تا مردادماه ۲۰ میلیون واکسن برکت تولید می‌شود.

در شرایطی که ویروس کرونا در سراسر کشور تاخت و تاز می‌کند و هرروز جان صد‌ها نفر را می‌گیرد، انتشار تصاویری از خط تولید واکسن برکت موجی از واکنش‌ها را در فضای مجازی برانگیخت. برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی با اشاره به اوضاع وخیم کرونا در کشور، انتقاداتی را متوجه حامیان پروژه تولید واکسن برکت کردند.

اعلام خبر درگذشت ۵۸۸ نفر از قربانیان ویروس کرونا تنها در یک روز، افکار عمومی را آشفته کرده. بسیاری از مردم فکر نمی‌کردند در حالی که تب کرونا در نتیجه واکسیناسیون سریع و گسترده در بسیاری از کشور‌ها فروکش کرده، در ایران علی رغم همه وعده‌های مطرح شده از مسئولان، این ویروس هرروز رکورد جدیدی ثبت کند.

وزارت بهداشت روز گذشته اعلام کرد که ظرف ۲ روز بیش از هزار نفر در کشور در اثر ویروس کرونا جان خود را از دست دادند. همچنین ده‌ها هزار نفر دیگر به این ویروس مبتلا شده و همزمان نه بیمارستان‌ها جای خالی دارند و نه داروخانه‌ها توان تامین دارو‌های موردنیاز بیماران کرونایی را دارند. در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تصاویری منتشر شده است که نشان می‌دهد صف‌های طولانی در برابر برخی داروخانه‌ها شکل گرفته و بیماران در برخی بیمارستان‌ها در سالن‌ها و روی زمین دراز کشیده‌اند. همچنین خبر‌ها حاکی از آن است که برخی دارو‌ها نظیر سِرُم کمیاب شده است. امری که مقامات را به وارد کردن سریع سرم از برخی کشور‌های همسایه واداشت.

در همین حال حریرچی معاون کل وزارت بهداشت اعلام کرد که شرایط وخیم کرونا در کشور حداقل به مدت یک ماه دیگر ادامه خواهد داشت، وی گفت: «پیش بینی چندین مرجع بین‌المللی این است که متأسفانه تا یک ماه آینده، تعداد موارد ابتلاء در کشورمان افزایش خواهد یافت و تا یک ماه و نیم دیگر، موارد مرگ، صعودی خواهد بود و این در حالی است که در داخل کشور هم عامل تشدید کننده تجمع نداشته باشیم، زیرا این ارزیابی با توجه به شرایط عادی انجام شده است.»

وی همچنین گفت که وزارت بهداشت از نظر نیرو، توان و امکانات با مشکلاتی مواجه است. علاوه بر وزارت بهداشت، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خواستار اعمال محدودیت‌های شدید جهت کنترل بیماری شده و گفت: «هیچ راهی برای مقابله با کرونا وجود ندارد. جز اینکه ما به سمت محدودیت‌های شدید برویم.»

حواشی انتشار تصاویر خط تولید واکسن برکت

در چنین شرایطی بحث واکسن برکت به موضوع داغ رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی تبدیل شد، نه از آن جهت که رئیس ستاد اجرای فرمان امام که متولی تولید واکسن ایرانی برکت است بار‌ها برای تولید میلیونی و سریع واکسن کرونا وعده داده و امروز در اواخر مرداد ماه این واکسن هنوز به تولید انبوه نرسیده است و نه آن از جهت که مخبر به عنوان معاون رئیس جمهور جدید ایران انتخاب شده است، بلکه انتشار تصاویری از وضعیت «کارخانه» تولید واکسن ‎برکت مردم را غافلگیر کرد! چرا که انتظار نداشتند تولید واکسن داخلی کرونا که مدت‌ها به راز سربه مهری تبدیل شده بود، در چنین فضا و در چنین شرایط و سطحی انجام شود.

تصاویری که برای اولین بار از خط تولید واکسن برکت منتشر شد، به بازدید جمعی از خبرنگاران از فاز یک و دو "کارخانه تولید واکسن کووایران برکت" مربوط می‌شود. در این عکس‌ها انواع مختلف ماسک پرسنل، هولوگرام‌های چسبیده به انگشت، دمپایی‌های روبسته، واکسن‌های افتاده کفِ باکس بسته‌بندی، کارتون‌های چیده شده کنار پرسنل، کارکنان بدون دستکش، با دمپایی‌هایی بدون روکش محافظتی و... در حال انجام مراحل آماده‌سازی این واکسن هستند. در این تصاویر که در خبرگزاری فارس و تسنیم منتشر شدند می‌بینیم که برچسب‌های ویال نیز بدون دستگاه و به صورت دستی و تک به تک چسبانده می‌شوند، همچنین در اتاق ایزوله نیز کارمندی با کفش معمولی و بدون گان و دستکش حضور دارد.

ستاد اجرایی فرمان امام متولی ساخت واکسن برکت است که ریاست آن را محمد مخبر، معاون اول ابراهیم رئیسی برعهده دارد. مخبر از دی ماه سال گذشته تاکنون وعده‌هایی را برای تولید میلیونی واکسن کرونا در ماه مطرح کرده که تاکنون هیچ کدام از این وعده‌ها محقق نشده است.

واکست برکت

برخی کاربران این تصاویر را با تصاویر منتشره از مراحل آماده‌سازی واکسن بیون‌تک فایزر مقایسه کرده‌اند. کاربری در توییتر نوشته: فقط تصور کنید به فرض امکان تولید میلیونی و اثربخش بودن واکسن ایرانی، چقدر زمان لازمه تا کارمند‌های این "دفتر تولیدی" بتونند اون برچسب‌ها رو روی شیشه‌ها بچسبونند!

کاربر دیگری با انتشار تصاویری از خط تولید واکسن فایزر و مدرنا نوشت: فکر نکنید ما خط تولید صنعتی رو تا حالا ندیدیم، این چیزی که در تصاویر به عنوان خط تولید واکسن برکت نشان داده شده شبیه سوله‌هایی است که بخش خبری بیست و سی به سراغ آن‌ها می‌رود و ماموران وزارت بهداشت آنجا را پلمپ می‌کنند!

واکسن فایزر

خط تولید واکسن فایزر

واکسن ایرانی کرونا

خط تولید واکسن برکت

کاربر دیگری تصویر منتشر شده از خط تولید واکسن برکت دستگاهی که در تصاویر نشان داده شده را با تصویر مشابهی در سایت علی بابا در کنار یکدیگر منتشر کرده و نوشت: قیمت در سایت علی بابا بین 130 تا 500 هزار دلار!

واکسن برکت

خبرگزاری فارس پس از جنجال بر سر تصاویر منتشر شده از خط تولید واکسن برکت، به دنبال توجیه برآمد و نوشت: دیروز خبرنگاران بازدیدی از فرآیند تولید واکسن داشتند، اما به دلیل کار با ویروس و خطرات آن امکان بازدید از خط تولید وجود نداشت. پس از توضیح، شرایط بازدید از مراحل چک ویال‌ها و الصاق برچسب اصالت واکسن و خط جدید پرکنی (فیلینگ) که هنوز راه‎اندازی نشده فراهم شد که تصاویر آن مورد سوءاستفاده سعودی‎اینترنشنال قرار گرفت.

درادامه توضیح مقام ستاد اجرایی فرمان امام به خبرگزاری فارس آمده که لیبل‌زدن ویال‌های واکسن کاملا اتوماتیک انجام می‌شود، ولی برای همه واکسن‌ها چه ایرانی و چه خارجی از طرف وزارت بهداشت برچسب اصالت طراحی شده که باید بصورت دستی روی ویال نصب ‎شود. فضایی هم که ادعا شده کلین‎روم است و افراد با کفش وارد آن شده‎اند یکی از خطوط جدید کارخانه است که هنوز بهره‎برداری نشده، اما در آن نیز افراد کاور حرارتی به پا کرده بودند.

در «کارخانه» تولید واکسن برکت چه خبر است؟

به نظر می‌رسد که تولید واکسن برکت با مشکل مواجه شده است. ابراهیم رئیسی رئیس جمهور جدید در اقدامی که نشان دهنده قطع امید از تولید انبوه واکسن داخلی کرونا است، دستور داد «همه اقدامات و تمهیدات لازم برای تسریع در تأمین منابع لازم برای واردات واکسن به میزان مورد نیاز با اولویت به کار گرفته شود.» بسیار بعید بود اگر تولید داخلی بدون مشکل در جریان بود، رئیس جمهور جدید چنین دستوری صادر می‌کرد چرا که رئیسی و جریان حامی او همواره طرفدار تولید داخلی بوده‌اند.

همچنین خبرگزاری فارس در گزارشی تلویحا از بروز مشکل در روند تولید واکسن خبر داده. فارس در گزارشی با تیتر مرجوع کردن محصول معیوب برای جانسون اند جانسون، مزیت است، اما برای برکت، عیب؟! به نقل از یکی از مدیران ستاد اجرایی نوشت: «با تمام دقت نظر و تاکیدی که ما در اجرای کار با بالاترین کیفیت داشته‌ایم، به هر حال در فرآیند تولید واکسن کووایران برکت، مشکلاتی هم وجود داشته. مثل از رده خارج شدن تعدادی از واکسن‌ها تولید شده...» وی با اشاره به هجمه‌ای که در این زمینه ایجاد شد، اضافه می‌کند: «مثلاً گفته می‌شود: یک میلیون و ۲۰۰ هزار دُز واکسن برکت دور ریخته شد. ستاد اجرایی و گروه برکت باید پاسخگو باشند... درحالی‌که ما ۱۸ هزار دُز واکسن را دور ریختیم.»

منبع : رویداد۲۴ 

نام:
ایمیل:
* نظر: