به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۱۰۲۷
|
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: سیستم سرمایشی و گرمایشی بیمارستان دهدشت به مناقصه رفته و پیمانکار تعهد نموده تا دو ماه آینده مشکلات موجود برطرف شود.
خبردنا: وضعیت کرونایی در شهرستان کهگیلویه قرمز شده، ظرفیت بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت تکمیل و کادر درمان خسته و ناتوان است.

به گزارش "خبردنا"، در این روز‌های سراسر حزن و اندوه ماه محرم، شهرستان‌های کهگیلویه از نظر ارایه خدمات کرونایی حالِ خوشی ندارد و در حالی پیک پنجم در این شهرستان آغاز شده که مراکز درمانی دیگر جایی برای نفس کشیدن ندارند و کادر درمان نیز رمق وتوان خود را از دست دادند و از این همه بی‌توجهی مردم و شهروندان گلایه‌مند هستند.

باوجود آنکه بیش از ۳۰ هزار دوز واکسن کووید در این شهرستان به مردم تزریق شده و می‌طلبد مردم نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توجه بیشتری داشته باشند، اما متأسفانه پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان در کهگیلویه رها شده و میزان رعایت مردم کمتر از ۲۰ درصد اعلام شده است.

عادی انگاری و عدم رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در سطح شهر دهدشت به طور کلی فراموش شده و مردم گمان می‌کنند دیگر از کرونا خبری نیست.

مردم هیچ توجهی به کرونا ندارد

جعفر صالحی یکی از شهروندان این شهر گفت: در این شهر مردم اصلا به بیماری کووید ۱۹ اعتقادی ندارند و این باور غلط روز به روز در بین مردم بیشتر می‌شود.

وی افزود: ستاد شهرستانی کرونا و مسئولان بهداشت و درمان مثل یک سال پیش در اجرای مصوبات و دستورالعمل‌ها سخت‌گیری نمی‌کنند و همین عدم سخت‌گیری بر عادی انگاری در این شهرستان افزوده است.

این شهروند دهدشتی خاطرنشان کرد: الان بیش از ۱۸ ماه است که کرونا به جان مردم افتاده و روز به روز تعداد فوتی‌ها افزایش می‌یابد، اما مردم از این همه مرگ و میر درس عبرت نگرفته و همچنان این بیماری در کهگیلویه رخنه کرده و شرایط بسیار بدتر شده است.

مراسم‌های عزا و جشن‌های عروسی همچنان در این شهرستان با حضور حداکثری مردم برگزار می‌شود، دورهمی‌ها و دید و بازدید‌ها در این شرایط هنوز ادامه دارد، ماسک زدن‌ها و فاصله گذاری‌ها نیز رعایت نمی‌شود و مجموع این شرایط سبب وضعیت خطرناک و قرمز امروز کهگیلویه شده است.
 
رسانه‌های محلی و خبرگزاری‌ها اخبار روزانه کووید ۱۹ را جهت افزایش آگاهی مردم اطلاع‌رسانی می‌کنند، اما با اینهمه مردم هیچ توجهی به شرایط خطرناک این بیماری نداشته و نباید‌ها را انجام می‌دهند و به سلامتی سایر شهروندان دهن کجی می‌کنند.

هفته جاری شرایط بدتر می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در بازدید از بیمارستان دهدشت عنوان کرد: با توجه به روند افزایشی کرونا در سطح استان و کشور پیش بینی می‌شود که در هفته‌های آینده تمام تخت‌های بیمارستانی در سراسر استان از بیماران کرونایی پر شده و روند ارائه خدمت به این بیماران دچار مشکل شود.

دکتر پرویز یزان پناه افزود: در این بازدید قرار شد با اضافه کردن ۳۰ تخت در آموزشگاه بهورزی برای موقعیت‌های احتمالی به ظرفیت بیمارستان اضافه شود، اما چنانچه این گونه پیشروی کرونا ادامه یابد افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی دیگر جوابگو نیست و دچار مشکل می‌شویم پس می‌طلبد مردم بیشتر همکاری کرده تا از سرایت بیش از پیش بیماری جلوگیری شود.

وی با اشاره به تجمع‌های مردم در فضای سربسته در ایام ماه محرم، تصریح کرد: با توجه به اینکه در ماه محرم هستیم ضمن رعایت شور و شعور حسینی مردم نباید در فضای سربسته به صورت خانوادگی و عمومی حضور داشته باشند، فاصله اجتماعی دو متری در فضای باز را رعایت و از ماسک استفاده نمایند و زمان برگزاری مراسمات نیز باید محدود باشد.

یزدانپناه گفت: متاسفانه شاهد هستیم که تعداد بسیار زیادی از مردم از ماسک استفاده نکرده و به رعایت فاصله فیزیکی توجهی ندارند، اما برای جلوگیری از آسیب زایی بیماری ضروری است مردم و شهروندان ضمن رعایت دستورالعمل ها، از حضور در مراکز شلوغ و پر تجمع مثل مراکز بهداشتی و درمانی، بانک‌ها، پاساژ‌ها و بازار‌ها خودداری کنند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای تسهیل خدمات درمانی در شهرستان کهگیلویه، عنوان کرد: خوشبختانه قرارداد بیمارستان تکمیلی ۱۰۰ تختخواب توسط وزارت بهداشت منعقد شده، آزمایشگاه pcr این شهرستان مورد تایید قرار گرفته و سی تی اسکن نیز توسط شرکت مربوطه نصب می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: سیستم سرمایشی و گرمایشی بیمارستان دهدشت به مناقصه رفته و پیمانکار تعهد نموده تا دو ماه آینده مشکلات موجود برطرف شود.

کادر درمان خسته شده

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه از وضعیت بغرنج و اسفناک بیماری کرونا و عدم تاب آوری حوزه سلامت شهرستان درصورت ادامه روند افزایشی تعداد مبتلایان به این بیماری خبر داد.

دکتر محمد طاهر طیب زادگان افزود: ساده انگاری و رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی سبب افزایش بی سابقه موارد ابتلا به بیماری کرونا در سطح شهرستان شده و ظرفیت بیمارستان دهدشت برای پذیرش بیماران کرونایی تکمیل شده و توان نیروی انسانی و تجهیزاتی بیمارستان کاهش چشمگیری یافته و نظام سلامت کهگیلویه در آستانه فروپاشی است.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونای شهرستان کهگیلویه از اعمال مقررات سختگیرانه در شرایط کنونی خبر داد و افزود: مصوب شد که متولیان امر با افرادی که بی تفاوت از کنار این بیماری و شیوع آن در شهر می‌گذرند برخورد مناسب انجام دهند، در غیر اینصورت شرایط شهرستان کهگیلویه بسیار بغرنج و خطرناکتر می‌شود.

وی با اشاره به راه برون رفت شهرستان از وضعیت حاد موجود، عنوان کرد: شهروندان باید از دورهمی‌های خانوادگی و رفت و آمد‌ها پرهیز کرده و استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی راه برون رفت از وضعیت بسیار نامناسب شهرستان کهگیلویه است که روز به روز شاهد فوت افراد و شیوع بیشتر آن در سطح مناطق مختلف شهری و روستایی هستیم.

طیب زادگان با بیان اینکه خدمتگزاران مردم در ستاد مقابله با کرونا از عموم خانواده‌ها می‌خواهند که با توجه به شرایط بسیار نگران کننده بیماری کرونا در سطح شهرستان از تشکیل و یا حضور در آیین‌های محلی و سنتی به ویژه مراسمات عزای بستگان و شهروندان دوری کنند، گفت: مراسم عزاداری ماه محرم و صله ارحام را با استفاده از ظرفیت فضای مجازی انجام دهند تا سلامت عمومی در امنیت کامل باشد.

وی با اشاره به اجرای مطلوب واکسیناسیون در سطح شهرستان، تصریح کرد: مجموعه بهداشت و درمان مطابق با سند ملی واکسیناسیون با سرعت در حال واکسینه کردن شهروندان است، اما با اینهمه تا رسیدن به نقطه مطلوب و ایجاد ایمنی در بخش بزرگی از جامعه فاصله بسیاری است و عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به بهانه واکسیناسیون خود اشتباه بزرگی است که می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را برای شهروندان در پی داشته باشد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه خاطرنشان کرد: حضور پرشور علاقمندان به اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) در ایام پر از حزن و اندوه محرم و صفر و برگزاری مراسم عزای سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) هر ساله جلوه‌های نابی از عشق و دلداگی مردم این خطه از ایران اسلامی به ساحت مقدس دردانه رسول اکرم (ص) بوده است، اما در شرایط اضطراری ناشی از شیوع بیماری و به منظور پیشگیری از افزایش آمار مبتلایان و جانباختگان این بیماری، برگزاری هر نوع تجمع و مراسم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی عملأ کار دشواری است پس تأکید می‌کنیم در حال حاضر و با توجه به شرایط فوق حاد شهرستان، مراسمات عزاداری از طریق فضای مجازی دنبال شوند.
نام:
ایمیل:
* نظر: